Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zelf schimmel uit lens halen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe zelf schimmel uit lens halen?

    Hallo allemaal,

    Ik heb eens opgevraagd wat dit mij ging kosten maar dit was te duur in verhouding tot de lenswaarde.


    Dit is het probleem dus, het zit aan de binnenkant van het achterste lensdeel.
    Gaat hier alleen even om de binnekant, buitenkant is iets vettig ook.
    Het is de vivitar uit deze post.
    Linksbovenin de Vivitar 135mm 1:2.8 auto telephoto No. 28009116.

    Ik wilde dit nu zelf gaan doen en ben niet bang om zo'n lens uit elkaar te halen aangezien fijnmechanica mij niet vreemd is (lenzen opendoen wel ).
    Maar weet er iemand hoe je deze lens uit elkaar kan halen zonder dat er iets kapot gaat door verkeerde volgorde bijvoorbeeld?

    Waarschijnlijk ondergaan de andere M42 lenzen ook een opknapbeurt.

    Misschien eventueel iemand die wil helpen of dit tegen een vergoeding wil doen?

    Alle hulp is welkom, en mocht het niks worden op mijn body dan is mn opa weer geholpen met schone lenzen alhoewel hij deze heel erg weinig gebruikt, maar toch.

    Alvast bedankt.

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

  • #2
    Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

    Zelf heb ik ook een lens met schimmel problemen.
    Indertijd heb ik daar wat opzoekwerk naar gedaan om dit zelf op te lossen.
    De reden waarom ik niet overgegaan ben tot het zelf "opereren" heeft te maken met feit dat een groot aantal schimmels zich ontwikkelen in het hars waarmee twee verschillende stukken glas aan elkaar gekleefd zijn in een lens.
    Maw het kan dus zijn dat je je lens volledig uit elkaar haalt om tot de vaststelling te komen dat de schimmel zich uiteindelijk "binnenin" een stuk glas bevindt.

    Ik gebruik de lens zelden, wanneer ik echter een duidelijk alternatief ervoor heb ga ik die zeker openwerken om te zien hoe en wat.

    Mvg,
    Patrick
    Wat je niet probeert, dat weet je niet...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

      Ik begrijp je helemaal maar ik neem aan dat je de schimmel zoals op mn foto ziet niet erg best kan zijn voor je foto.

      En aangezien deze lenzen eingelijk nooit meer gebruikt worden lijkt het mij geen probleem om ze open te schroeven, zit het tussen het glas ingeplakt, jammer dan weer in elkaar en pech denk ik zo.

      Zoek alleen ff iemand die hier ervaring mee heeft ( hoeft niet hetzelfde type te zijn oid ) maar alleen het "lenzen opendoen" al eens heeft gedaan.

      En dit eventueel in de chat oid wil asisteren.

      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

        ik weet mensen die hun(oude) lenzen terug hebben gestuurd naar nikon(toen nog debeukelaer) omdat er schimmel inzat en kom gekuist worden maar met de melding erbij dat de schimmel waarschijnlijk binnen het jaar terug zou zijn, en ook is teruggekomen

        Kan zijn dat er verschillende soorten schimmels zijn en dat de ene wat hardnekkiger is dan de andere

        laat alvast iets weten als het lukt, ik weet nog enkele oude beschimmelde lenzen liggen bij familie die ik dan mss ook wel zou proberen te reinigen
        Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

        Comment


        • #5
          Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

          En hou ze vooral weg bij je goede lenzen, anders kan je die na een poosje ook weg doen.
          Mvg, drh

          "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

          Comment


          • #6
            Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

            Oorspronkelijk geplaatst door drh Bekijk bericht
            En hou ze vooral weg bij je goede lenzen, anders kan je die na een poosje ook weg doen.
            Absoluut! De schimmel kan zo heel gemakkelijk je goede lenzen ook aantasten.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

              dat ben ik nog niet zo zeker , als het in dit hars is is dit erin gekomen tijdens het productie proces en denk ik niet dat dit er nog uitkan.

              maar voor alle zekerheid mss wel
              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

              Comment


              • #8
                Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

                Oei dit heb ik nog nooit gezien. Hoe komt zo'n schimmel in een lens terecht? Kan je dit voorkomen?

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe zelf schimmel uit lens halen?

                  De schimmel zal best in de hars voorkomen, maar de grootste oorzaak is vocht.
                  Bewaar je apertuur altijd op een droge plaats, berg geen vochtige aperatuur op in je koffer. Het beste is Silica gel dit spul vreet het vocht op. is te koop bij:
                  Mvg, drh

                  "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                  Comment

                  Working...
                  X