Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auteursrechten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auteursrechten

    Kan de wet je verbieden een foto te publiceren van een kind als de ouders ertegen zijn?
    Moet men geen gegronde reden geven als men een publicatie wilt verbieden.
    Want ik heb een discussie met een ouder die geen gegronde reden wilt geven.
    Last edited by Vanessae; 30 juni 2007, 09:25.

  • #2
    Re: Auteursrechten

    het kind is minderjarig (vermoed ik) en zonder toestemming
    van de ouders (beide?) mag je de foto niet publiceren vrees ik.

    mm
    Last edited by mm; 30 juni 2007, 10:41. Reden: oorspronkelijk topic werd gewijzigd
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Auteursrechten

      Dit onderwerp komt dikwijls aan bod.
      Kijk eens bij:


      Volgens mij kan de moeder het verbieden.
      En voor mij zou daarbij de kous ook af zijn
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Auteursrechten

        Indien jij geen toestemming krijgt van de ouders dan mag jij zomaar geen beelden van zichtbaar fysieke personen publiceren. En daar moeten de ouders zich niet voor verantwoorden. Toch altijd mee opletten met publicatie.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Auteursrechten

          Bespaar je inderdaad de moeite. Je schoonzus hoeft geen enkele gegronde reden op te geven voor weigering publicatie. Ook al ben jij de auteur, het is haar zoon... Gr,
          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

          Comment


          • #6
            Re: Auteursrechten

            @Vanessa: ben je uit BE of NL? Dat is van benlang om een goed antwoord te krijgen hier.

            Comment


            • #7
              Re: Auteursrechten

              Nja ik denk dat je juist gedaan hebt door m niet te gaan posten.

              Enerzijds is het normaalgesproken tussen familie zo dat je zoiets normaal moet kunnen vragen en er dan ook normaal een andwoord voor terug krijgt.
              Al was het alleen maar dat heb ik liever niet dat mn zoontje op inet staat oid.

              Anderzijds ze heeft laten blijken dat ze dit niet wilt (hoe maakt even niet uit), wat nu als jij alle rechten op deze foto zou blijken te hebben, ga je m dan wel plaatsen en eventueel ruzie krijgen om zoiets als een foto?


              Ik denk zelf dat er serieus wat mis is in de communicatie tussen jullie beide.
              Je schoonzus hysterisch en jijzelf hier vragen wat wettelijk mag bij zoiets.

              ( Ik ken jullie beide niet en ga dus geen oordeel geven over wat er goed of fout is maar dit zie ik en daarbij ook mijn idee daarbij )

              Ik zou t lekker laten en snel foto's gaan maken van mensen die wel trots door jou op de foto ( mogen ) gezet worden en die wel willen/mogen schitteren hier op BD

              Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: Auteursrechten

                Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                ...
                Ik denk zelf dat er serieus wat mis is in de communicatie tussen jullie beide.
                Je schoonzus hysterisch en jijzelf hier vragen wat wettelijk mag bij zoiets.
                ...
                Greetz rich
                Nagels MET koppen.

                Mvg,
                TravelToy.
                www.christian-bailleul.be | Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Auteursrechten

                  Ok, jij hebt "auteursrecht" op je foto, maar heeft de persoon waar je 'n foto van trekt geen "portret-recht"? Volgens dat ik het hier al meerdere malen op 't BDforum gelezen heb heeft portretrecht (of het weigeren/toestaan van publicatie) voorrang op auteursrecht.
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auteursrechten

                    Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                    Ok, jij hebt "auteursrecht" op je foto, maar heeft de persoon waar je 'n foto van trekt geen "portret-recht"? Volgens dat ik het hier al meerdere malen op 't BDforum gelezen heb heeft portretrecht (of het weigeren/toestaan van publicatie) voorrang op auteursrecht.
                    In BE ja, in NL is het omgekeerd. Vandaar mijn eerdere vraag.

                    Op zoek naar de nationaliteit van de TS kwam ik via het gebruikersprofiel op een nietbestaande site. En toen ik de door de TS eerder geinitieerde posts doorlas verging mij ineens de zin hier verder behulpzaam te zijn...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auteursrechten

                      Bedankt voor de reacties.
                      Dus met andere woorden, als men protesteert, kan je niks doen.
                      Maar als men onherkenbaar op een foto staat, dan is het toch te gek om te protesteren.
                      Last edited by Vanessae; 30 juni 2007, 09:20.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auteursrechten

                        geen commentaar

                        mm
                        Last edited by mm; 30 juni 2007, 10:42. Reden: oorspronkelijk topic werd gewijzigd
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auteursrechten

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vanessae Bekijk bericht
                          Ik dacht ook dat als de persoon in kwestie onherkenbaar is, men je niets kan verbieden.
                          "Herkenbaar zijn" wordt genomen als een HEEEEL ruim begrip hoor.
                          Als iemand die op diezelfde plaats aanwezig was en je die foto zag nemen, dan is die gefotografeerd persoon herkenbaar, want die 3de persoon zal zich de scene herinneren en kan als getuige dienen.
                          Zo bvb het koppeltje dat op m'n site bij "people" staat, je ziet hun gezichten niet, maar iemand die 1 van die personen kent zal die ongetwijfeld weten te herkennen. (wie weet herkent zijn vrouw hem terwijl het haar niet is dat hij aan 't kussen is )
                          Anyway, 'k heb er een melding bij gezet op m'n website, als iemand er niet wil op staan, 'n mailtje volstaat. (van die 2 kindjes met de straatartiest-"vogel" heb ik wel toestemming gevraagd aan de ouders die erbij stonden en in mail gekregen, too risky )
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auteursrechten

                            Hehe, zo kan je blijven doorgaan over die onbekendheid.
                            Last edited by Vanessae; 30 juni 2007, 09:21.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auteursrechten

                              't is gelijk niet de eerste keer dat je mensen tegen je
                              in het harnas jaagt hé

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X