Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D40

    Ik ga de goede raad eens opvolgen die hier meestal gegeven wordt en donderdag eens tot bij konijnenberg rijden. 'k Zoek een nieuw toestel (nog maar eens) en nu wil ik diegene waar ik mijn zinnen op gezet heb eens vastpakken en dus niet meer online bestellen . Ik twijfel of ik de overstap zou wagen van compact naar een (instap)DSLR, namelijk de Nikon D40. Deze heeft momenteel een mooie prijs (523 - 90 cashback = 433 euro). Ik besef wel dat ik daarvoor geen topDSLR heb maar vermits ik nog veel moet leren denk ik dat het een stap in de juiste richting is en een betere lens kan ik nog altijd bijkopen.
    'k ben nog even aan't twijfelen vermits de FZ50 hier op't forum ook veel positieve feedback krijgt dus we zien wel "ter plaatse" wat het gaat worden Hopelijk een goede keuze deze keer, dan moet ik dit forum niet telkens toch 's nachts zitten uit te pluizen

    Greetz,
    Cuba.

  • #2
    Re: Nikon D40

    Mijn zoon heeft een maand of twee geleden een D40 gekocht en is razend enthousiast. Hiervoor heeft hij een aantal andere digitale camera's gehad, twee prosumers (Sony DSC 717, Nikkon CP 8800) en een compact. Hij zegt dat het nog nooit zo gemakkelijk is geweest om te fotograferen nu dat hij de D40 heeft. Op de Nikon forums begin ik steeds meer enthousiaster reacties te lezen over deze camera na heel veel kritiek omdat niet alle lenzen erop kunnen, gemis van bracketing enz. Zelfs een paar die hun D50 en eentje zijn D200 ruilen voor de D40 voor het gemak, maat en kwaliteit foto's. De jpg's uit de D40 wordt alom geprezen voor de hoge kwaliteit.
    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D40

      Met de FZ50 heb je meteen heel wat lenzen in 1 camera zitten. Dat was voor mij doorslaggevend. Nietemin schiet ik enorm graag met m'n snellere en lichtgevoeligere K100D, trouwens ook te overwegen ipv de D40.
      De FZ50 zit wel met een probleem als de lichtomstandigheden minimaal worden. Ff naar ISO800... spijtig maar het is en blijft een ramp. Daar zal je Nikon veel beter in zijn.
      Ze verkopen de D40 ook in duokit 18-55 en 55-200, prijsverhouding blijft interessant voor een instapper.

      Toevoeging: ik weet niet waar ze ineens vandaan komen maar op pix is de oudere D50 terug beschikbaar, met het voordeel dat je alle lenzen weer kan gebruiken.
      Last edited by marcov; 26 juni 2007, 21:34. Reden: D50 weer te koop
      Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D40

        Wel ik heb me gisteren een D40 gekocht eveneens de kit 18-55 / 55-200 en ik ben er zot van.
        Mss omdat het mijn eerste dslr is maar toch, ik ben laaiend enthousiast.
        Heel gemakkelijke bediening en (tot nog toe) prachtige foto's.
        -> de foto's zijn genomen op auto stand dus ik vraag me af wat het beestje nog allemaal kan.

        Maar...mijn broer daarentegen heeft enkele weken terug een Fz50 gekocht en ook hij is super enthousiast... en heeft al een reeks aardige foto's voor een beginner!!!

        Als je liever apart glas koopt zou ik voor een dslr gaan, anders is die Fz50 ook wel
        Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D40

          Als je liever apart glas koopt zou ik voor een dslr gaan, anders is die Fz50 ook wel
          Als je apart glas wil voor een bereik van 28 tot 430mm op een DSLR, dan gaat je dat veel geld kosten. Ik denk dat de keuze tussen de FZ50 en D40 DSLR vooral het budget is dat je wil investeren.

          Proficiat met je aankoop !! Een uitstekende keuze !
          Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D40

            Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
            Als je apart glas wil voor een bereik van 28 tot 430mm op een DSLR, dan gaat je dat veel geld kosten. Ik denk dat de keuze tussen de FZ50 en D40 DSLR vooral het budget is dat je wil investeren.

            Proficiat met je aankoop !! Een uitstekende keuze !
            Héhé, ja, juist maar de lichtsterkte van de lenzen speelt toch zeker ook een rol...
            Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D40

              Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
              Als je apart glas wil voor een bereik van 28 tot 430mm op een DSLR, dan gaat je dat veel geld kosten. Ik denk dat de keuze tussen de FZ50 en D40 DSLR vooral het budget is dat je wil investeren.

              Proficiat met je aankoop !! Een uitstekende keuze !
              Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
              Héhé, ja, juist maar de lichtsterkte van de lenzen speelt toch zeker ook een rol...
              En de DOF...

              Als je je onderwerp wil isoleren van de achtergrond, bestaat er geen prosumer alternatief (meer) in vgl met een DSLR.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D40

                Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                En de DOF...

                Als je je onderwerp wil isoleren van de achtergrond, bestaat er geen prosumer alternatief (meer) in vgl met een DSLR.
                klopt gedeeltelijk...
                Het kan imho wel, tenminste, indien er 'n beetje meer ruimte is tussen onderwerp en achtergrond...
                Maar de mogelijkheden op 't vlak van DOF zijn idd veel uitgebreider met 'n DSLR
                Grtz, Tigra-Boy
                ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D40

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                  klopt gedeeltelijk...
                  Het kan imho wel, tenminste, indien er 'n beetje meer ruimte is tussen onderwerp en achtergrond...
                  Maar de mogelijkheden op 't vlak van DOF zijn idd veel uitgebreider met 'n DSLR
                  Is idd voor een stuk waar.
                  Met FZ50 kan je toch al aardig spelen met DOF, op compactcams mag je het zeker vergeten, tenzij je onderwerp op 0.5m van je staan en de achtergrond op 10m...
                  Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D40

                    499 bij MM!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D40

                      ik heb me zonet de D40 aangeschaft met de kit 18-55 en 55-200 heb nog maar enkele fotootjes gemaakt om te testen maar

                      vind em ideaal voor een beginner zoals ik

                      nu die handleiding eens goed doornemen
                      11-300mm
                      jeff heylen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D40

                        Verd*mme, vandaag een hele tijd bij fotokonijn geweest en de hele reeks in mijn handen gehad (ze maken het ook zo moeilijk hé)

                        Wat heb ik in mijn handen gehad? D40x, EOS 400D, FZ50, Olympus E-410, de Fuji 9600 heb ik niet in mijn handen gehad omdat hij niet kon zeggen of er IS op zat. De E-410 lag helaas niet zo goed in de hand. Ik pluis het forum hier helemaal uit en heb net zowel Digital SLR magazine als Chasseur d'Images hier liggen...In Digital SLR staat een vergelijkende test tussen de EOS 400D en de D40x waarbij de EOS 400D net 1 puntje meer haalt (dus gelijkwaardig in mijn ogen). In Chasseur d'images staat dan weer dat het verschil tussen de D40 en de D40x verwaarloosbaar is behalve als je groter print dan A3 (en laat ik nu net 1 foto op canvas willen printen in de toekomst - was mogelijk met mijn G7). De D40x heeft dan weer SD kaartjes waar ik 3Gig van heb liggen en iets meer vivid images. De Canon heeft 90 euro cash back, heeft een "self-cleaning" unit (automatische sensor kuis-systeem dacht ik) en so on...

                        Het straffe van heel de zaak is dat ik hier net ergens een thread gelezen heb van iemand die z'n EOS 400D terug te koop wou zetten, net omdat die te ingewikkeld was en ze spijt had van haar overstap naar SLR (als amateur dan, net als ik). 'k Zit dus een beetje (veel) met hetzelfde gevoel...<zucht>

                        Enige voordeel is dat ik vandaag geen geld heb opgedaan maar eigenlijk is't een nadeel want 'k zit zonder toestel

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D40

                          hallo

                          ben nieuw en zit met hetzelfde probleem. Ben al 2 maand aan het kijken welk toestel ik zou aanschaffen, maar ben er nog niet uit. Had ook gedacht aan D40(x) of eos 400D.
                          dan zit ik te denken. Wat wil ik in de toekomst? Wat ik wel geleerd heb, na talloze keren dit forum af te lezen, is, dat vooral de lenzen belangrijk zijn. en dan val ik op de eos 400D omdat daar de keuze aan lenzen groter is. en ik heb al paar keer gezien heb dat de 400D veel met de D80 wordt vergeleken, en er dan niet zo slecht uitkomt., maar ieder camera heeft zo zijn voor-en nadelen. dus da maakt het weer moeiljk. pffff, ik denk dat ik teveel nadenk.
                          gewoon keer winkel binnen gaan en dan keuze maken.
                          kom er zot van. maar ik wil zo vlug mogelijk foto's trekken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D40

                            Oorspronkelijk geplaatst door runewhouse Bekijk bericht
                            Ben al 2 maand aan het kijken welk toestel ik zou aanschaffen, maar ben er nog niet uit. Had ook gedacht aan D40(x) of eos 400D.
                            dan zit ik te denken. Wat wil ik in de toekomst? Wat ik wel geleerd heb, na talloze keren dit forum
                            Als je er over een tijdje uit bent heb je een nieuw probleem: ze zijn er niet meer en is het de D45 en 450D.

                            Motto: ga naar een fotohandel, pak je keuzes vast en maak je definitieve keuze. Ergens hierboven staat dat de D40 en 400D vrijwel gelijkwaardig zijn, dus bevalt de één zal de andere ook zijn bevallen, maar je kunt wel foto's maken ipv allerlei fora en tijdschriften na te pluizen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D40

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                              De E-410 lag helaas niet zo goed in de hand.
                              Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik heb gisteren vanalle toestellen in mijn handen gehad in media markt, en bij mij lag de D40X en de E510 het beste in de hand. De E410 is idd niet handig, maar de E510 heeft dezelfde grip als de meeste DSLR's. De eos 400D was voor mij een beetje klein van grip, wat ik niet echt begrijp want ik heb kleine handen Ik ben er ook nog steeds niet uit ... ik heb een beetje schrik van de AF lenzen van de D40x, maar langs de andere kant is de keuze bij de olympus ook niet zo groot als bij de meer bekende merken (door de 4/3 mount zeker ?).
                              Nog even nadenken dus .....

                              Comment

                              Working...
                              X