Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax

    Mijn vader heeft hier nog 3 oude lenzen en een teleconverter liggen van zijn analoog toestel (pentax me en pentax me super) en ik vroeg me af of we er wat mee zouden zijn als we een digitale pentax kopen ...

    dit zijn de lenzen :
    vivitar 135mm 1:2.8 autotelephoto No. 28003678 DIAMETER 55mm
    vivitar 70-210mm 1:4.5 MC macro focussing zoom No. 77505786 diameter 52mm
    vivitar mc teleconverter 2x-22
    SMC Pentax-m zoom 1:2.8-4 40-80mm 7546229 asahi opt.co. Japan

    1 lens (de pentax) zit vast op een body en krijgt mijn vader er niet meer af, maar dat is misschien nog op te lossen ?

    alvast bedankt !

  • #2
    Re: pentax

    Ronduit de meest interessante in de lijst is de 40-80. Die gebruik ik zelf soms nog eens als portretlensje, en de resultaten zijn behoorlijk.

    Die andere twee ken ik niet, maar ik vrees dat ze de huidige stand van zaken inzake optica niet echt goed meer kunnen bijhouden...

    Om de lens los te krijgen: tja, misschien vastgeroest of zo. Zou ik eens moeten zien, voor ik daar uitsluitsel kan over geven...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: pentax

      Hi,

      Voor mij is de viv 135 met serienummer beginnend met 28... de meest interessante.

      Kan mits converter ook op canon gebruikt worden.
      Ik zou de prestaties van de viv 135 niet onderschatten.
      In elk geval beter dan de meeste zooms op die afstand.

      DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: pentax

        ik heb hier ongeveer een zelfde setje liggen, uit grootvaders tas
        let wel even op dat er niet teveel stof of eventueel schimmel inzit ( heb ik hier wel )
        en er zit er jammergenoeg 1tje bij met een matglas als achterste glaselement

        ben nu aan het kijken wat reinigen kost en of dit nut heeft ivm de schimmel.
        gaat dit lukken en kost het niet teveel dan komt er een m42=>nikon adapter

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: pentax

          mag ik hieruit afleiden dat de lenzen zouden passen op bijvoorbeeld de K110D ? en eventueel met een tussenring op andere merken ?
          bedankt voor jullie reacties

          Comment


          • #6
            Re: pentax

            Even zo uit mijn hoofd ( pentaxianen kunnen dit beter weten )

            de bajonet lenzen passen als de oude en nieuwe pentax vatting hetzelfde zijn, ik had alleen iets gehoord over het diafragma pinnetje verwijderen omdat je anders de lens niet meer van je body kon halen.

            De schroefdraad lenzen ( M42 ) zul je een adapter ring voor nodig hebben:
            M42 => Pentax

            alleen de schroefdraad lenzen zullen ook met een adapterring op een ander merk gaan passen, moet alleen nog ff kijken of t een ring moet worden met of zonder lensje ivm een belemmering op oneindige focus.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: pentax

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              Even zo uit mijn hoofd ( pentaxianen kunnen dit beter weten )

              de bajonet lenzen passen als de oude en nieuwe pentax vatting hetzelfde zijn, ik had alleen iets gehoord over het diafragma pinnetje verwijderen omdat je anders de lens niet meer van je body kon halen.
              Da's enkel voor sommige objectieven in K-vatting door Ricoh gemaakt. Alle K-vatting objectieven (dus ook de Vivitars en zeker de Pentaxen) zullen zonder het minste probleem passen.

              Pentax heeft innovaties in z'n K-vatting sinds de introductie ervan ruim 30 jaar geleden steeds compatibel met oudere versies gehouden.

              Het enige dat de huidige bodies niet meer ondersteunen is het gebruik van de diafragmaring in manuele positie. Je kan objectieven zonder A(auto)-stand op de diafragmaring echter nog wel gebruiken, maar enkel in M-modus met lichtmeten via de AE-L of groene knop (afhankelijk van het model van de camera).

              hth, Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment

              Working...
              X