Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Close-up lens voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Close-up lens voor Nikon

    Ik wil me een macrolens aanschaffen voor mijn D70s. Mijn belangstelling gaat vooral naar bloemen en planten, niet zozeer de hele kleine beestjes. Eerder close-up werk dus. De lens gaat mee op reis of op uitstap en soms in nogal primitieve omstandigheden, dus dikwijls geen statief bij de hand. Ik dacht daarom eerder aan een Nikkor 60mm 2.8 micro en niet zozeer aan de 105mm (Nikon of Sigma). Verstandige keuze ?

  • #2
    Re: Close-up lens voor Nikon

    De 60mm is een uitstekende lens, een van de scherpste van nikon. Is ook vrij compact en niet zwaar. Het belangrijkste verschil met de 105mm is de bredere beeldhoek, die het wat moeilijker maakt om egale achtergronden te bekomen. Aan de andere kant zul je met iets langere sluitertijden nog kunnen wegkomen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Close-up lens voor Nikon

      Als je zonder statief wilt werken is de 60 mm in het voordeel tov van de 105mm.
      Je kunt hem ook gewoon op de camera laten zitten en als gewoon 60mm gebruiken. Als je dan dichterbij gaat, zie je wel hoe ver je komt.

      De 105 is na crop 157,5 en dat maakt dat je al sluitersnelheden van minstens 1/200 sec nodig zult hebben. Alhoewel de nieuwste 105 weer VR heeft.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: Close-up lens voor Nikon

        FluKee en Hans,
        Licht en compact is inderdaad belangrijk en het moet soms snel gaan als je ergens in de Andes, of waar ook, op stap bent. De bredere beeldhoek moet ik er dan maar bijnemen.
        Hartelijk dank voor jullie advies.

        Comment


        • #5
          Re: Close-up lens voor Nikon

          De 60mm is een erg fijne lens, maar om te adviseren is het wellicht handig om te weten welke lenzen je verder mee gaat nemen en/of bezit.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Close-up lens voor Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            De 60mm is een erg fijne lens, maar om te adviseren is het wellicht handig om te weten welke lenzen je verder mee gaat nemen en/of bezit.
            Ik heb verder alleen de 18-70 mm kitlens en een al wat oudere Sigma 75-300 mm f4-5.6 (die geeft dan 110-450 mm). Die laatste neem ik zeker niet altijd mee, alleen als ik verwacht dieren te zien en natuurlijk bij zonsverduisteringen.

            Comment

            Working...
            X