Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adviezen objectieven cq body's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Adviezen objectieven cq body's

    Regelmatig lees ik de adviezen op de vragen "welke lens" op "welke"camera?.
    Veelal wordt het advies gegeven; investeer in lenzen!, koop de body er bij.
    Volgens mij toch te kort door de bocht hoor. Waarom?

    In het analoge tijdperk ondersteunde ik bovenstaand advies. De basis van de beeldkwaliteit analoog is/was > beeldkwaliteit objectief icm beeldkwaliteit beelddrager (negatief/dia). Camerakeuze maakt(e) voor de beeldkwaliteit geen verschil.

    Nu, in het digitale tijdperk ligt dat toch wat anders en gecompliceerder. Hierbij ligt de basiskwaliteit > beeldkwaliteit objectief icm beeldkwaliteit camera. De huidige camera's hebben zoveel verschillende "electronica" aan boord waarbij de ene camera nou eenmaal beter scoort in het ene dan de andere. Al kunnen de verschillen soms minimaal zijn.

    Daarbij zijn er "consumer-objectieven", "prof-objectieven" én een heel groot arsenaal aan objectieven die er tussen valt. Al deze type objectieven worden niet voor niets zo genoemd. Het ene objectief kan beter scoren op camera a dan op camera b.

    Een "beginner" adviseer je bv geen D40x met een 70/200 2.8 VR
    Ik vind; alles in verhouding en zoeken naar een gulden middenweg.

    Bij mijn bovenstaande relaas en mening ben ik er van uit gegaan op de vraagstelling van een topic starter met een voor zijn/haar toereikend budget, doel én kennis van fotografie.

    Ik zal toch niet de enigste zijn hè met deze gedachte
    Gr,
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

  • #2
    Re: Adviezen objectieven cq body's

    Luister, als je zo redeneert, kan je iedereen minimaal een D80/30D aanraden met een redelijk goeie lens. Daar heb je als beginner niks aan. Je kan dan beter een goeie lens kopen met een body van een trapje (of twee) lager. Je moet toch nog alles leren, maar je lenzen heb je dan wel al. Want anders zit je met lenzen die later toch niet meer zullen voldoen, en moet je andere kopen, terwijl als je al goeie lenzen hebt en een 'kleinere' body, dat geen probleem is, omdat je na verloop van tijd toch wel een andere body zal kopen eens je eerste versleten is.
    Een beginner heeft geen boodschap aan een body met veel toeters en bellen, maar wél aan goeie lenzen.

    Zo kort door de bocht vind ik het dus allemaal niet. Mijn 350D maakt even mooie plaatjes als een 30D, maar hij kost wél een pak minder!
    Voorlopig doe ik het ermee, maar ik zou toch graag wat meer functionaliteiten binnen handbereik hebben en dus zal ik (na jaren met mijn 350D gefotografeerd te hebben) toch wel eens overschakelen.
    Helaas heb ik destijds mindere lenzen gekocht, waardoor ik een serieuze vertraging in de aankoop van L-glas opgelopen heb. Omdat ik toen niet beter wist.

    Deze raad is dus echt wel gegrond, en gestoeld om mijn eigen ervaring: eerst goeie lenzen, en dan de body waarvoor je nog geld hebt. De rest komt later, maar dat glas heb je alvast.

    bovendien zul jij er weinig last van hebben, aan je signature te zien. Er zijn echter ook amateurs die serieus hun best moeten doen om maar 1/10 van jouw mogelijkheden te hebben. En dan moet je de meest economische weg kiezen, en dat is bovenstaande.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Adviezen objectieven cq body's

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Luister, als je zo redeneert, kan je iedereen minimaal een D80/30D aanraden met een redelijk goeie lens. Daar heb je als beginner niks aan.
      Ik raad niemand een duurdere body aan dan nodig.

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Je kan dan beter een goeie lens kopen met een body van een trapje (of twee) lager.
      Spreek ik ook niet tegen. Alles in verhouding zeg ik...

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Een beginner heeft geen boodschap aan een body met veel toeters en bellen, maar wél aan goeie lenzen.
      Hoeveel toeters en bellen er op een body zitten heeft niks met de prijs te maken.

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      bovendien zul jij er weinig last van hebben, aan je signature te zien. Er zijn echter ook amateurs die serieus hun best moeten doen om maar 1/10 van jouw mogelijkheden te hebben..
      Wat heeft dat er mee te maken

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      En dan moet je de meest economische weg kiezen, en dat is bovenstaande.
      Wat is een meest econimische weg in dit geval dan?

      Gr,
      M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

      Comment


      • #4
        Re: Adviezen objectieven cq body's

        Ik denk dat meest economische weg voor velen zo loopt:

        Ofwel heb je nog wat lenzen uit je 'analoog' tijdperk, en koop je een body, al dan niet tweedehands.
        Ofwel koop je een basisbody met één of twee kitlenzen. Die worden meestal zo goedkoop aangeboden dat je hiermee eigenlijk geen miskoop kan doen.
        Dit geeft je direct een mooi bereik, en je kan starten.

        Daarna moet iedereen voor zichzelf uitmaken of het de moeite loont geld uit te geven (investeren is dit niet, tenzij je Prof ben) aan betere en spijtig genoeg ook duurdere lenzen en of nieuwe bodies.

        En sommigen geven probleemloos een paar duizend € aan hun hobby uit per jaar, en anderen een heel pak minder.... En toch kan iedereen mooie foto's maken en veel plezier beleven.

        Allé, das my 2 cts.

        Comment


        • #5
          Re: Adviezen objectieven cq body's

          Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
          Ik raad niemand een duurdere body aan dan nodig.


          Spreek ik ook niet tegen. Alles in verhouding zeg ik...

          Hoeveel toeters en bellen er op een body zitten heeft niks met de prijs te maken.


          Wat heeft dat er mee te maken

          Wat is een meest econimische weg in dit geval dan?

          Gr,
          Voila, dus is een instapbody méér dan genoeg voor een beginner. Een instapbody heeft per definitie minder toeters en bellen. Het hoogstnoodzakelijke is meer dan goed genoeg om alles te leren.
          In die zin is 'alles in verhouding' goeie lenzen met een instapbody wat mij betreft.
          Het feit dat jij topequipment hebt, kan betekenen dat je vergeet dat het voor anderen echt rekenen en tellen is, en dat ze OF voor de body, OF voor de lenzen moeten gaan, en dat allebei niet mogelijk is. Aangezien van beiden een beetje ook geen goed idee is, moet je voor één van beiden gaan, en dan worden lenzen de logische keuze, omdat je die voor de rest van je carrière kan hebben, ALS je meteen goeie koopt. Voor een body geldt dat niet.
          Daarom is dat economisch het best te verantwoorden. Geloof me, ik ben iemand die op de kleintjes moet letten, en ik heb de fout gemaakt om 'het in verhouding' te doen, en dat was achteraf NIET de beste keuze.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Adviezen objectieven cq body's

            Verplaatst naar geschikter forum . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Adviezen objectieven cq body's

              Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
              Ik raad niemand een duurdere body aan dan nodig.
              En ook geen duurder objectief dan nodig. Gr,
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #8
                Re: Adviezen objectieven cq body's

                Ik ben het helemaal niet eens met de stelling dat men 'goede' lenzen koopt voor de rest van zijn leven. Ik had (en heb nog) een Mamyia analoge reflex met een zeer goede en lichtsterke lens. Toen ik enkele maanden geleden een nieuwe camera wou kopen dacht ik dat ik zou kunnen volstaan met alleen een body. Nougabolle ! Als presse-papier kan ik ze nog wel gebruiken maar dat is dan ook zo ongeveer alles. De veilingsites op het net krioelen van de reflexen met één of een stel prima lenzen voor prijzen van rond de 100 Euro. Probeer al die mensen nu maar wijs te maken dat ze vroeger nog veel meer hadden moeten investeren in lenzen want dat dit de beste economische weg is.
                Daar komt nog bovenop dat je lang niet alle lenzen en body's van alle merken kunt combineren. Meestal zul je in de praktijk zelfs bij één en hetzelfde merk moeten blijven en dat zal in de toekomst zeker niet verbeteren, integendeel. Of dacht je dat we in digitale fotografie inmiddels zowat alles gezien hebben?
                Mijn advies aan beginners met een beperkt budget is: koop een prosumer en als je er uitgegroeid bent verkoop hem dan als tweedehands, leg je spaarpot erbij en stap met heel het zootje naar de fotowinkel.
                En een 2de advies aan diezelfde mensen: besteedt geen geld aan iets waarvan je niet weet wanneer en of je het zult nodig hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Adviezen objectieven cq body's

                  In 't begin had ik totaal geen idee van wat ik nodig had, 't enige waar ik aan dacht was 'n goeie body waar ik toch 'n heel eind mee zou weg kunnen. (minimum 5 jaar)
                  Waarom? Ik zat simpelweg met de vraag "wat kan ik zien met 20mm, 50mm, 75mm, ...., 300mm?" , maw ik wist niet wat wat was en wat ik 't meeste zou gebruiken.
                  Ik heb hier op BD m'n eerste standaardzoom gekocht, 'n 28-70 f/2.8 voor €200.
                  Het "moest" f/2.8 want "dat had ik gelezen op BD, 't moet lichtsterk zijn". Ondertussen weet ik wel beter, want ik heb hier ook m'n 70-300 gekocht, voor €100. Die is bijlange niet zo lichtsterk, maar heeft me wel geleerd: f/2.8 "moet" niet. Mits wat oefening en je toestel te kennen en te leren anticiperen weet ik dat IK genoeg heb met f/4.5 (toch op die tele).

                  Ondertussen ben ik gelukkig met m'n 28-70, maar mis ik toch wat aan de wide-hoek, dus spaar ik voor 'n 17-55.

                  Kwestie m'n 70-300? Ondertussen semi-vervangen door dezelfde maar dan met VR van 't huismerk. F/2.8? Pfff, voor wat ik trek niet nodig.
                  Waarom "semi-vervangen"? 'k Moet ook nog sparen voor 'n "echte" macro, de nieuwe VR heeft geen "macro"-stand.

                  Zo zie je maar, beginnen met goedkope "slechte" lenzen heeft ook z'n voordeel, je leert in welke range je het vaakst fotos trekt vóórdat je geld uitgeeft aan dingen die je niet gebruikt. (zoals bvb 'n 2.8 tele met vr)
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

                  Comment


                  • #10
                    Re: Adviezen objectieven cq body's

                    Ik vind dat er in dit forum ook heel weinig rekening gehouden wordt met de "draagbaarheid" van een lens.

                    Dit weekend mocht ik het zakske van een amateur eens wegen.
                    Inhoud:
                    Nikon D200
                    Nikon 70-200 2.8 VR
                    Nikon 17-50 2.8
                    Teleconverter 1.4
                    Een grip
                    Een stuk of wat filterkes en 2 zonnekapkes.

                    Afgrijselijk om daar een hele dag, al is het maar op een schoolfeestje mee rond te sleuren.
                    Dan vraag ik me af of een 70-200 4 niet veel praktischer is...
                    En ga je het verschil zien op de foto's...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Adviezen objectieven cq body's

                      als het schoolfeestje binnen was waarschijnlijk wel , buiten niet.

                      De draagbaarheid van je materiaal is een persoonlijke keuze, bv zelf zou ik nooit (zeg ik nu toch) een 300 2.8 IS kopen omdat die weegt als nen dooien hond (zoals ze hier zeggen) maar anderzijds sleur ik toch ook al redelijk wat mee.

                      alles is zo persoonlijk , was dit niet zo hadden we allemaal dezelfde lenzen en dezelfde body en dezelfde foto's ...
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                      Comment


                      • #12
                        Re: Adviezen objectieven cq body's

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                        alles is zo persoonlijk , was dit niet zo hadden we allemaal dezelfde lenzen en dezelfde body en dezelfde foto's ...
                        Sorry, hier ben ik het niet mee eens. Geef alle wielrenners exact dezelfde fiets, ze zullen niet allemaal even snel rijden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Adviezen objectieven cq body's

                          Hi,

                          Ben het niet mee eens dat goede lenzen duur zijn.

                          Koop een goede body, en investeer in MF lenzen. Dan leer je pas iets, en je hebt het beste glas dat je kan denken.

                          Op een andere MF site hebben we eens een pakket samengesteld van 3 uitstekende lenzen voor de beginner met uiterst beperkt budget. (ST,WA,Portret/tele)
                          Voorwaarde was, het mocht niet meer dan 100 euro kosten voor de 3 samen. Dat bleek perfect mogelijk.

                          Dus wat heet duur ?

                          En dan wil ik nog wel eens zien, hoe lang al die IS en VR toestanden werken zonder reparatie. Mijn Nikkor 85mm lens, is dezelfde als David Hemmings gebruikte in Blow-up en ook die waar Selleslags mee op zijn affiche staat (Fotomuseum). Kan je nagaan, werkt nog steeds, berescherp.

                          DPaul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Adviezen objectieven cq body's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik vind dat er in dit forum ook heel weinig rekening gehouden wordt met de "draagbaarheid" van een lens.

                            Dit weekend mocht ik het zakske van een amateur eens wegen.
                            Inhoud:
                            Nikon D200
                            Nikon 70-200 2.8 VR
                            Nikon 17-50 2.8
                            Teleconverter 1.4
                            Een grip
                            Een stuk of wat filterkes en 2 zonnekapkes.

                            Afgrijselijk om daar een hele dag, al is het maar op een schoolfeestje mee rond te sleuren.
                            Dan vraag ik me af of een 70-200 4 niet veel praktischer is...
                            En ga je het verschil zien op de foto's...
                            Wisselen met mijn "zakske" ?
                            Een dag in het veld : 15kg op de rug
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Adviezen objectieven cq body's

                              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                              Hi,

                              Ben het niet mee eens dat goede lenzen duur zijn.

                              Koop een goede body, en investeer in MF lenzen. Dan leer je pas iets, en je hebt het beste glas dat je kan denken.

                              Op een andere MF site hebben we eens een pakket samengesteld van 3 uitstekende lenzen voor de beginner met uiterst beperkt budget. (ST,WA,Portret/tele)
                              Voorwaarde was, het mocht niet meer dan 100 euro kosten voor de 3 samen. Dat bleek perfect mogelijk.

                              Dus wat heet duur ?

                              En dan wil ik nog wel eens zien, hoe lang al die IS en VR toestanden werken zonder reparatie. Mijn Nikkor 85mm lens, is dezelfde als David Hemmings gebruikte in Blow-up en ook die waar Selleslags mee op zijn affiche staat (Fotomuseum). Kan je nagaan, werkt nog steeds, berescherp.

                              DPaul.
                              Ben wel heel benieuwd welke lenzen dat waren?
                              Waren het nieuwe lenzen?

                              Comment

                              Working...
                              X