Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opleiding fotografie syntra hasselt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opleiding fotografie syntra hasselt

    Ben enkele weken geleden naar opendeurdag fotografie geweest in Hasselt. Wat me dadelijk opviel is dat er niet veel werk te bezichtigen was, enkele tafels met daarop wat foto's. Nu is mijn vraag, hoe zit het met de kwaliteit van die opleiding? Ben me af aan het vragen of het niet beter is om photoshop zeer goed te te beheersen en hiervan een opleiding te volgen?
    Want mooie foto's maken leer je (volgens mijn bescheiden mening ) op termijn door veel te klikken op mijn D70, te lezen en vooral veel kijken naar andere foto's, of heb ik het mis met deze stelling?
    Wie kan hier zijn gedacht delen met mij, en me misschien nog op een aantal andere zaken wijzen die ik volledig vergeet, maar wat toch essentieel is in de fotografie zodat ik toch ga inzien om toch maar beter de opleiding fotografie te volgen?
    NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

  • #2
    Re: opleiding fotografie syntra hasselt

    Oorspronkelijk geplaatst door scooke Bekijk bericht
    Ben enkele weken geleden naar opendeurdag fotografie geweest in Hasselt. Wat me dadelijk opviel is dat er niet veel werk te bezichtigen was, enkele tafels met daarop wat foto's. Nu is mijn vraag, hoe zit het met de kwaliteit van die opleiding? Ben me af aan het vragen of het niet beter is om photoshop zeer goed te te beheersen en hiervan een opleiding te volgen?
    Want mooie foto's maken leer je (volgens mijn bescheiden mening ) op termijn door veel te klikken op mijn D70, te lezen en vooral veel kijken naar andere foto's, of heb ik het mis met deze stelling?
    Wie kan hier zijn gedacht delen met mij, en me misschien nog op een aantal andere zaken wijzen die ik volledig vergeet, maar wat toch essentieel is in de fotografie zodat ik toch ga inzien om toch maar beter de opleiding fotografie te volgen?
    ik heb ook gekeken naar die opleiding van Syntra maar vond het maar wat weinig voorstellen.

    wat mij er wel beter uitzag, en wat ik misschien ook wel ga volgen, is avondschool Fotokunst aan de academie voor beeldende kunsten in Sint-Truiden... kijk maar eens op www.haspengouwseacademie.be.
    ben van t weekend naar opendeur geweest en hingen mooie prenten op van de eerstejaars. ze werken daar zowel digitaal als analoog en leren je ook wat retouchering bij in PS...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: opleiding fotografie syntra hasselt

      Oorspronkelijk geplaatst door scooke Bekijk bericht
      Ben enkele weken geleden naar opendeurdag fotografie geweest in Hasselt. Wat me dadelijk opviel is dat er niet veel werk te bezichtigen was, enkele tafels met daarop wat foto's. Nu is mijn vraag, hoe zit het met de kwaliteit van die opleiding? Ben me af aan het vragen of het niet beter is om photoshop zeer goed te te beheersen en hiervan een opleiding te volgen?
      Want mooie foto's maken leer je (volgens mijn bescheiden mening ) op termijn door veel te klikken op mijn D70, te lezen en vooral veel kijken naar andere foto's, of heb ik het mis met deze stelling?
      Wie kan hier zijn gedacht delen met mij, en me misschien nog op een aantal andere zaken wijzen die ik volledig vergeet, maar wat toch essentieel is in de fotografie zodat ik toch ga inzien om toch maar beter de opleiding fotografie te volgen?
      Als die opleiding evenveel voorsteld als de opleiding Preventieadviseur dan kan ik zeggen dat de cursus wel inhoud heeft, maar de manier waarop die gegeven wordt niks voorsteld.
      Mvg,
      Johan

      Comment


      • #4
        Re: opleiding fotografie syntra hasselt

        Momenteel ben ik deze opleiding aan het volgen.
        Het is zeker de moeite waard om te doen.
        Er loopt nu nog een tentoonstelling in het hoofdgebouw, messchien kan u er nog eens even gaan kijken.(op de eerste verdieping hangen er ook nog foto's)
        Denk er wel aan dat de opleiding commercieel gericht is.

        Comment


        • #5
          Re: opleiding fotografie syntra hasselt

          @lethalbyte
          Moet ik dit dan anders bekijken omdat het commercieel gericht is? Kan je dit wat veder toelichten. Heb je eventueel een website waar ik je werk eens kan bekijken?
          Alvast bedankt!
          NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

          Comment


          • #6
            Re: opleiding fotografie syntra hasselt

            Ik volg avondschool in de academie van Mol. Als het niet te ver is zeker de moeite om eens te bekijken!
            De school heeft een zeer uitgebreide studio en moderne donkere kamers!

            op mijn site vind je enkele werken en wat uitleg over de voorbije jaren
            Fuji Q1

            Comment


            • #7
              Re: opleiding fotografie syntra hasselt

              op mijn site vind je enkele werken en wat uitleg over de voorbije jaren
              Kan het zijn dat er een probleempje is met de link?
              NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

              Comment


              • #8
                Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                oei ik had ook gedacht van daar les te volgen in hasselt
                .om wat bij teleren van fotografie .

                Comment


                • #9
                  Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                  Ik heb geen goede ervaringen met het Syntra.
                  De leraars kwamen te laat en hadden geen les voorbereid.
                  Sommige leraren herhaalden gewoon wat de les daarvoor van een andere leraar hadden geleerd.
                  Tijdens het examen waren maar enkele leraren aanwezig.
                  Wij hebben toen klacht ingediend (wij waren rebelse leerlingen ).
                  De enigste die goed les was, was Annick Geenen, maar die werkt er ondertussen al niet meer.

                  Fotografie is geen beschermd beroep meer.
                  Er zijn spijtig genoeg niet veel goede alternatieven, want een hogeschool heeft ook zo zijn beperkingen.
                  Misschien moet je een goede fotograaf zoeken die je wilt opleiden, of je aansluiten bij een gerenomeerde fotoclub, daar leer je het van de oude rotten (sorry voor de woordkeuze )

                  Comment


                  • #10
                    Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                    Dan misschien toch maar beter de opleiding cs3 gaan volgen en idd met een goede fotograaf op pad gaan...
                    NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

                    Comment


                    • #11
                      Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                      Nog iemand ervaringen met de laatste lesgevers van Syntra Hasselt?

                      Ik sta op het punt een DSLR aan te kopen en zou net ietsje meer willen doen dan alleen "vakantieplaatjes" te maken. Maar waar leer je zoiets aan?
                      Ik hoop dat Syntra alsnog een mogelijkheid is, al zijn en blijven de lesgevers bepalend !! (Zelf lesgegeven op Syntra en ik ga akkoord dat niet elke lesgever graag kennis overbracht dan wel zijn uurtjes aanwezig was om de geldbuidel te vullen)

                      Comment


                      • #12
                        Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tricky Bekijk bericht
                        Nog iemand ervaringen met de laatste lesgevers van Syntra Hasselt?

                        Ik sta op het punt een DSLR aan te kopen en zou net ietsje meer willen doen dan alleen "vakantieplaatjes" te maken. Maar waar leer je zoiets aan?
                        Ik hoop dat Syntra alsnog een mogelijkheid is, al zijn en blijven de lesgevers bepalend !! (Zelf lesgegeven op Syntra en ik ga akkoord dat niet elke lesgever graag kennis overbracht dan wel zijn uurtjes aanwezig was om de geldbuidel te vullen)
                        Het enige dat ik in Syntra Hasselt heb geleerd is "hoe klop je geld uit iemand zijn beurs".
                        cursussen samenstellen uit materiaal van anderen en daar een pak geld voor vragen.
                        Ik heb het wel niet over fotografie maar over een andere lessenreeks.

                        lessen starten altijd te laat, meer aan de toog hangen dan les krijgen.
                        enorm slechte communicatie tss leerkracht en de klas.
                        De leerkracht wil niet teveel vertellen uit schrik dat de leerling te zelfstandig wordt en geen beroep meer doet op de lesgever die ook zelfstandig is. (zijn zijn eigen woorden).
                        Moet ik verder gaan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                          Ik kan Vanessae volledig bijtreden wanneer zij zegt van je aan te sluiten bij een gerenomeerde club . Zelf ben ik voorzitter van fotoclub Beringen en wij zijn met 34 leden . Mensen van St-Truiden , Tienen , Hasselt , Alken , Zonhoven , Leopoldsburg zijn bij ons aangesloten . En waarom komen deze mensen naar ons ? Omdat je in een club veel meer leert dan in een leslokaal . Bij ons leert iedereen van iedereen . Foto's worden beoordeeld en veroordeeld . Zij die nog maar pas in het bezit zijn van een digitale spiegelreflex mogen een uur vroeger op onze vergadering komen waar zij dan les krijgen van een oude rot in het vak .
                          Wij hebben eens een meisje gehad dat van Syntra kwam . Zij wist nog niet dat je met een diafragma van 2.8 heel weinig scherptediepte hebt .

                          Comment


                          • #14
                            Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                            Als je "gewoon wat meer over fotografie" wil leren, dan is Syntra niet the place to be. Ze richten zich specifiek naar mensen die zich willen vestigen als zelfstandige (althans dat was mijn indruk, en dan nog...). Verwacht er ook zeker geen voorgekauwde lesjes. Zoals je van een ondernemersopleiding kan verwachten: als je zelf niks onderneemt, is het heel povertjes gesteld denk ik met de cursus.

                            Alles hangt uiteraard af van de lesgevers zoals hier al vermeld. Maar dat is net zo voor accademies, hogescholen,...: als de lesgever "het" niet heeft, dan is de cursus een tegenvaller... Ik hoor rondom mij evenzeer mensen die niet tevreden zijn van bepaalde accademies of lesgevers daar.

                            Ik denk dat je eerst en vooral moet beslissen wat je hoofddoel is: gewoon wat extra kennis vergaren? Een goeie kennis van de basistechnieken? De finesses van het vak en de "truken van de foor"? Diepgaande kennis van Photoshop? Wat dat laatste betreft: verwar een cursus fotografie (waar dan ook) niet met een cursus Photoshop (maar zover ben je al wel als ik je vraag goed lees). Persoonlijk vind ik dat een cursus fotografie enkel hierom mag gaan: werken met je camera en belichtingsapparatuur, compositie,... Photoshop maakt tegenwoordig altijd deel uit van het vak en daar ben ik blij om, maar ik vind dat vaak vergeten wordt dat het belangrijkste blijft dat het bij opname al goed zit.

                            Gewoon mijn mening, niks meer of minder ;-)
                            www.135mm.be
                            @135mm_leuven
                            info@135mm.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: opleiding fotografie syntra hasselt

                              Bij Syntra is het heel erg afhankelijk van de leerkracht. Ik geef zelf nog af en toe de korte cursussen fotografie bij Syntra in Hasselt. Die korte cursussen digitale fotografie bestaan uit een deel 1 van 6 lessen, een deel 2 van 6 lessen en dan is er nog een deel 3 van 10 lessen.

                              Ik heb in ieder geval mijn cursussen volledig zelf gemaakt, ik ben altijd perfect op tijd en ik denk dat de mensen die tot nu toe les van mij hebben gekregen best tevreden zijn en veel hebben bijgeleerd.

                              Mijn bedenking: misschien is het beter om niet te oordelen over iets op basis van 1 ervaring die er dan zelfs niet erg veel mee te maken heeft...
                              www.focusfotografie.be
                              www.facebook.com/eviwilmus

                              Comment

                              Working...
                              X