Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

    Hallo bdérs

    Ik ben na een jaar met mijn d50 met de 18-55 en een tamron 70-300 gefotografeerd te hebben van plan om een nieuwe lens te gaan kopen.
    Ik wil nu wel een wat betere en lichtsterkere lens hebben voor mooie resultaten.
    Ik zat zelf te denken aan de Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor
    Is dit na jullie mening een goeie lens om mooiere foto's mee te maken?
    Of is er iemand met een beter alternatief?

    Ik hoor het graag van jullie

    btw ik heb ook een beperkt budget van rond de E250
    ....Nikon D70....nikkor 18-55....nikkor 50mm....
    ....tamron 70-300....
    www.picasaweb.google.nl/dixxy1

  • #2
    Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

    Kijk ook eens naar de 50/1.8, die heb je nieuw voor iets over de €100 en die is ook al een stuk lichtsterker als de 1.4 versie.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Kijk ook eens naar de 50/1.8, ...die is ook al een stuk lichtsterker als de 1.4 versie.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Kijk ook eens naar de 50/1.8, die heb je nieuw voor iets over de €100 en die is ook al een stuk lichtsterker als de 1.4 versie.
        Maar het is tog hoe groter het diafragma(kleiner getal)hoe licht sterker?
        Maar 100 euro scheelt wel een hp iig

        Maar is zow'n vaste brandpunt lens ok beter qua kleur en contrast etc?
        ....Nikon D70....nikkor 18-55....nikkor 50mm....
        ....tamron 70-300....
        www.picasaweb.google.nl/dixxy1

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

          Als allround is de 1.4 de meerprijs tov de 1.8 niet waard omdat de 1.8 vanaf f/2 ook al behoorlijk scherp is en ook minder last heeft van CA en contrastverlies door rechtstreeks invallend licht. Ga je echt een 50mm kopen voor enkel donkere interieurs, dan is de 1.4 natuurlijk aan te raden

          MVG,

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

            Een 50mm kan ik op een 1.5 crop DSLR moeilijk een all-round lens noemen.
            Ik gebruik deze lens enkel om
            - in moeilijke lichtomstandigheden zonder flits te werken
            - een kleine DOF creeren, want op 1.4 of 1.8 is die heel klein.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

              Wat is volgens jullie dan een geschikte lichtsterke allround voor mooie foto's?
              ....Nikon D70....nikkor 18-55....nikkor 50mm....
              ....tamron 70-300....
              www.picasaweb.google.nl/dixxy1

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

                Wat bedoel je eigenlijk met mooie foto's.
                Welke foto's kan je met je huidige lenzen niet maken ?
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Wat bedoel je eigenlijk met mooie foto's.
                  Welke foto's kan je met je huidige lenzen niet maken ?
                  Wat ik wil is een goeie aaanvulling op de 2 lensen die ik nu heb.
                  een lens die je eigenlijk in de meeste situaties kan gebruiken(ook met weinig licht)en die ook kwalitatief goed is.
                  Het belangrijkste doel is met reizen er goed mee uit de voeten te kunnen.Dus ook in het bos bijvoorbeeld.of een keer ergens binnen.
                  maar wat ik ook erg belangrijk vind is de prijs/kwaliteid
                  ....Nikon D70....nikkor 18-55....nikkor 50mm....
                  ....tamron 70-300....
                  www.picasaweb.google.nl/dixxy1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

                    Hey,

                    ik heb een 50mm 1,4, een hele goede lens zeker in moeilijke licht omstandigheden. Maar ik zou toch opteren voor een 35mm ofzo.
                    Met de cropfactor erbij geeft een 50mm soms wat weinig breedhoek.
                    Maar is natuurlijk afhankelijk van waar je allemaal foto's van trekt.

                    mvg

                    Jeroen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

                      Een 35mm F/2 is een lichtsterk en scherp objectief dat op een DSLR +/- een 50mm is. Dit geeft dus een foto zoals jij hem met je eigen ogen ziet.

                      Deze is een all-rounder voor als er minder licht is anders kan je beter je 18-55 gebruiken.

                      De 50mm 1.4 of 1.8 is een 75mm dus een kleine tele. Die ideaal als portret lens.

                      In een bos kan je beter je ISO opkrikken.

                      Een andere aanvulling is misschien een groothoek lens zoals een 12-24 of 10-20.

                      Je moet voor je zelf uitmaken welk soort fotografie graag doet of wil doen.
                      En daarvoor lenzen kopen en niet omgekeerd.

                      Indien je voor een 50mm 1.8 of 1.4 gaat, moet jein ieder geval een paar exemplaren testen want er zijn er heel wat die soft zijn op 1.4 en 1.8.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Kijk ook eens naar de 50/1.8, die heb je nieuw voor iets over de €100 en die is ook al een stuk lichtsterker als de 1.4 versie.
                        Klopt natuurlijk helemaal niet. Een lens met f1.4 is altijd lichtsterker dan een lens met f1.8.

                        Een 50mm 1.8 is een hele mooie primelens om mee te beginnen. Het hangt er alleen vanaf wat je vooral met de lens gaat fotograferen. Dit is bv geen lens voor landschapjes. Maar er zijn legio mogelijkheden waarvoor deze lens heel geschikt is. Zelf heb ik nu de 50mm 1.4 2ehands gekocht en die bevalt mij toch beter. De reden is de bokeh van de 50mm f1.8. Deze vind ik niet mooi. Meestal heb je daar niet zo veel last van, maar in sommige situaties kan die echt lelijk zijn (vind ik dan). Daarom heb ik uiteindelijk toch de 1.4 versie gekocht. Of het de meerprijs waard is moet je zelf maar beslissen, want veel mensen vinden de bokeh van de 1.8 versie prima. Als het je eerste lichtsterke primelens is, dan is de 50mm f1.8 een prima keus. Superscherp en niet al te duur.
                        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                        --------

                        Comment


                        • #14
                          Re: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

                          Ik vind het iig wel moeilijk om nu bepalen wat nu vor mij het beste is.
                          Aan de andere kant is een 10-20 mischien ook wel wat voor mij omdat ik iig wel veel landschaps foto's maak.
                          En dan heb ik ook gelijk een mooie maat lens die ik nu nog niet heb.
                          Het is gewoon het probleem dat het allemaal zo prijzig is,en dat betekent voor mij dat ik echt wel zeker wil weten dat ik een goede aankoop doe waar ik geen spijt van krijg.
                          Ik ga gew0on eens naar de winkel om er een aantal uit te proberen en dan is het mischien ok wat makkelijker kiezen.
                          ....Nikon D70....nikkor 18-55....nikkor 50mm....
                          ....tamron 70-300....
                          www.picasaweb.google.nl/dixxy1

                          Comment

                          Working...
                          X