Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net voor ze helemaal openstonden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Net voor ze helemaal openstonden

    Na nu toch al een tijdje (2 jaar) foto's te zitten trekken, vandaag mijn eerst op dit forum... commentaar mag/moet!
    PS: ik ben maar een amateur)



    Cameramodel: Nikon D50
    Lens:105mm f/2.8 Sigma
    Sluitertijd: 1.5 sec
    Diafragma:f/32
    ISO: 400
    Alles wat voor het vastleggen zorgt kan iedereen hebben, maar denken dat het dan vanzelf gaat is roekeloos en dom.

  • #2
    Re: Net voor ze helemaal openstonden

    Oeps, niks op de foto is scherp???

    Comment


    • #3
      Re: Net voor ze helemaal openstonden

      Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
      Oeps, niks op de foto is scherp???
      Inderdaad, da's jammer, want het idee was niet slecht. Blijven oefenen!
      PS: kun je uitleggen waarom je hier f/32 gebruikte?
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Net voor ze helemaal openstonden

        Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
        Oeps, niks op de foto is scherp???
        toch niet slecht,blijven verder doen
        al doende leert men

        Comment


        • #5
          Re: Net voor ze helemaal openstonden

          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
          Inderdaad, da's jammer, want het idee was niet slecht. Blijven oefenen!
          PS: kun je uitleggen waarom je hier f/32 gebruikte?
          Zelfde comment.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Net voor ze helemaal openstonden

            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            Inderdaad, da's jammer, want het idee was niet slecht. Blijven oefenen!
            PS: kun je uitleggen waarom je hier f/32 gebruikte?
            Het is toch zo dat hoe groter de f-waarde, hoe kleiner het diafragma en hoe meer velddiepte... dit was dan ook het gene wat ik wou berijken een volledig "scherpe" roos, maar dat is blijkbaar niet helemaal gelukt door de waarschijnlijk lange sluitertijd waardoor de bloem iets bewogen heeft en dus onscherpte veroorzaakte.
            Alleszins, al bedankt voor je eerlijke commentaar
            Alles wat voor het vastleggen zorgt kan iedereen hebben, maar denken dat het dan vanzelf gaat is roekeloos en dom.

            Comment


            • #7
              Re: Net voor ze helemaal openstonden

              Inderdaad, ik vind ook niets scherp op de foto. Maar ik zie wel VEEL stof op je sensor...als je nog veel macro-foto's wenst te nemen, dan zal je toch eens moeten overwegen om die sensor een grondige reinigingsbeurt te geven
              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

              Comment


              • #8
                Re: Net voor ze helemaal openstonden

                Wegens de verstaanbare commentaar ben ik in mijn fotobibliotheek gekropen en ben ik gaan zoeken naar foto('s) met hetzelfde onderwerp... ik heb er gevonden en hopelijk zijn ze beter als de vorige.
                Het is ook met opzet gedaan dat bij bijde foto's de roos niet helemaal tot achteraan scherp is. Dit om het centrum (waar alle blaadjes bij elkaar komen) te accentueren.


                Last edited by Tommeke6; 27 juni 2007, 12:52. Reden: foto niet zichtbaar
                Alles wat voor het vastleggen zorgt kan iedereen hebben, maar denken dat het dan vanzelf gaat is roekeloos en dom.

                Comment


                • #9
                  Re: Net voor ze helemaal openstonden

                  Die 2 laatste zijn dan wel prachtig ! Scherp waar het moet

                  Zou het kunnen dat je bij de 1ste (de onscherpe) té dicht kwam bij de bloem om nog te kunnen scherpstellen ?
                  Maar de uitleg over de lange sluitertijd ligt ook wel voor de hand..
                  www.petervdg.net/Portfolio

                  Comment


                  • #10
                    Re: Net voor ze helemaal openstonden

                    Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht
                    Die 2 laatste zijn dan wel prachtig ! Scherp waar het moet

                    Zou het kunnen dat je bij de 1ste (de onscherpe) té dicht kwam bij de bloem om nog te kunnen scherpstellen ?
                    Maar de uitleg over de lange sluitertijd ligt ook wel voor de hand..
                    Dat zou natuurlijk ook kunnen, ik heb mijn lens nog niet zo lang en ik weet dus nog niet percies hoe dicht ik moet gaan bij mijn onderwerp om te kunnen scherp stellen. Nog een beetje bijleren...
                    Ook bedankt voor de positieve commentaar
                    Alles wat voor het vastleggen zorgt kan iedereen hebben, maar denken dat het dan vanzelf gaat is roekeloos en dom.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Net voor ze helemaal openstonden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke6 Bekijk bericht
                      Het is toch zo dat hoe groter de f-waarde, hoe kleiner het diafragma en hoe meer velddiepte...
                      Ja, maar vanaf pakweg F/11 begint difractie zijn tol te eisen, en worden de beelden terug soft. Op F/32 hou je niks meer over van scherpte, zoals je zelf ziet.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Net voor ze helemaal openstonden

                        Die twee laatsten zijn bjoetifoel, dat belooft nog !
                        mvg,jacky
                        'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                        Grtjs, Jacky

                        Comment


                        • #13
                          Re: Net voor ze helemaal openstonden

                          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Ja, maar vanaf pakweg F/11 begint difractie zijn tol te eisen, en worden de beelden terug soft. Op F/32 hou je niks meer over van scherpte, zoals je zelf ziet.
                          Dus als ik het goed heb is het meeste velddiepte te verkrijgen bij (ong) f/11 en gaat daarnaa de scherpte zich naar achter verplaatsen en de voorgrond terug wazig worden? Of is het nog anders?
                          Toch al bedankt voor je uitleg
                          Alles wat voor het vastleggen zorgt kan iedereen hebben, maar denken dat het dan vanzelf gaat is roekeloos en dom.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Net voor ze helemaal openstonden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke6 Bekijk bericht
                            Dus als ik het goed heb is het meeste velddiepte te verkrijgen bij (ong) f/11 en gaat daarnaa de scherpte zich naar achter verplaatsen en de voorgrond terug wazig worden?
                            De algemene scherpte gaat er op achteruit, maar tot pakweg f/18, f/20 zijn de beelden nog scherp genoeg. Op f/32 daarentegen hou je bij de meeste lenzen niks meer over.
                            Is ook gerelateerd aan de sensorgrootte en bijhorende Coc: hoe groter de sensor, hoe minder snel je last krijgt van difractie. Is ook de reden waarom je op compactjes meestal niet verder kan dan f/8.
                            PS: deze uitleg hoort eigenlijk thuis in een technisch forumonderdeel.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment

                            Working...
                            X