Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Simpel vraagjes (denk ik)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Simpel vraagjes (denk ik)

    Dag allemaal,

    Ik heb al enkele jaren interesse in fotografie en heb besloten me erin te verdiepen. Binnen enkele dagen ga ik me een DSLR aanschaffen (hoogstwaarschijnlijk de Sony A100 18-70mm). Nu zou ik willen weten welke lenzen jullie me aanraden als je weet dat ik graag:
    - macro foto's neem, van allerlei insecten/planten/...
    - foto's wil nemen van bv. een mooie vogel, eekhoorn,... in de tuin (pakweg tussen van 10m tot zo wat 50m afstand.)

    Is de kitlens (18-70mm) reeds voldoende om macro shots te nemen of neem ik beter een macro lens apart. Kan ik ipv die macro lens te kopen misschien beter een budgetvriendelijkere 'close-up' lens kopen? Is een zoomlens (tss 70-210mm) van bv Minolta een aanrader?
    De foto's zouden een goede scherpte moeten hebben. Maar daar zal een goede lens alleen niet voldoende voor zijn; ik zal zelf eerst de juiste instellingen moeten leren.

  • #2
    Re: Simpel vraagjes (denk ik)

    Heb je eventueel een bepaald budget voor ogen want daar hangt natuurlijk we veel van af.

    Voor macrofotografie zijn er bv. de Tamron 90mm 2.8 en Sigma 105mm 2.8 die door velen als zeer goed worden bevonden. Sony heeft zelf ook macrolenzen (50 en 100mm) maar ben ik niet in zo thuis, weet niet hoe deze zich prijs/kwaliteit verhouden tot de anderen.

    Voor foto's van vogels en dieren, natuurfotografie dus moet je toch uitzien naar een lens met een bereik van 300 tot 400mm. Voor dieren op 10 a 15 meter zal dit volstaan maar als je een vogeltje of eekhoorn op 50m wilt trekken zul je toch nog naar wat meer mm's moeten gaan. En dan de vraag nog liefst een zoom of liever vast brandpunt? Zoom's zijn flexibeler door een groter bereik. Vaste brandspunten zijn scherper maar natuurlijk ook heel wat duurder.

    Ikzelf gebruik de Sigma 100-300 f4 met 1.4 tc en ben daar zeer tevreden over. Maar zijn nog andere mogelijkheden zoals tamron 200-500, sigma 50-500 en dergelijke. Maar zal veel afhangen van het budget dat je te besteden hebt



    Mvg

    Willem
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: Simpel vraagjes (denk ik)

      Bedankt voor je reactie Willem. Goh, budget gezien zou ik op dit moment niet meer dan 300 euro, 400 euro max. willen uitgeven. De aankoop van het toestel is al niet zo goedkoop voor mij. Dus ben ik van plan even te sparen om in extra 'glas' te investeren.

      Is het verstandig om tweedehands Minolta lenzen aan te schaffen, aangezien deze ook om de A100 passen? Aangezien de beeld stabilisator in het toestel zit had ik gedacht dat de lenzen iets goedkoper zouden uitkomen, is dit zo?

      Comment


      • #4
        Re: Simpel vraagjes (denk ik)

        aan je avatar te zien staat je keuze voor de a100 al vast

        Comment


        • #5
          Re: Simpel vraagjes (denk ik)

          Macro gaat met 300-400 euro wel lukken, voor beestjes op 50m afstand zul je op materiaal uit de oertijd moeten teugvallen (spiegellens of zo) vrees ik.
          Last edited by Spanjaart; 27 juni 2007, 23:15.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Simpel vraagjes (denk ik)

            Een mees beeldvullend krijgen doe ik op pakweg 5 meter met een Sigma 500mm.
            een deftige crop maken van die mees gaat tot een afstand van 12 meter om iets te zeggen. Als je shot haarzuiver is.
            Vergeet die toestanden van 50 meter, da's science-fiction.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Simpel vraagjes (denk ik)

              Oorspronkelijk geplaatst door Reflekt Bekijk bericht
              Is het verstandig om tweedehands Minolta lenzen aan te schaffen, aangezien deze ook om de A100 passen?
              Deze site bevat massa's info over Minolta/Sony-materiaal, o.a. lenzen :

              http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

              Ik denk dat het heel verstandig is om tweedehands (Minolta of Sony) te kopen i.p.v. nieuw.
              Van mijn set lenzen, zijn er op dit moment nog slechts 2 nieuw gekocht...

              Voor een 200 à 250 euro kan je een tweedehands Minolta 50/2.8 RS D Macro vinden (Sony 50mm macro is identieke lens).
              Een 100mm macro (originele versie) zal vermoedelijk wel 300 à 400 euro kosten, afhankelijk van de staat van de lens. Een Tamron 90/2.8 macro is hiervoor het beste alternatief, en kan je tweedehands ook wel voor een €300 ongeveer vinden.

              Eén van de beste budget-telezooms is de Sigma 70-300 EX DG Macro (€200 ongeveer, nieuw).
              Heb je iets meer budget, dan kan je trapje hoger gaan kijken: Minolta 100-300 D Apo: €300 à 350 ongeveer, tweedehands (of een paar euro minder voor de niet-D-versie).

              Wil je nog meer mm's tegen een redelijke prijs, dan kan je eens een Sigma 400/5.6 proberen (tweedehands ook minder dan €400).

              Wil je een telezoom waarmee je zelfs macro-achtig kan werken (vraag maar eens aan Elsan ), kijk dan eens naar een Sigma 50-500. Heel leuke, flexibele lens, maar geen lichtgewicht.

              Succes !
              Last edited by K-2; 25 juni 2007, 11:51.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Simpel vraagjes (denk ik)

                Bedankt voor je reacties.

                Op de dyxum site heb ik al verscheidene goede reviews gezien van de lenzen die Paul opsomt. Allereerst ga ik sparen voor een tweedehands telezoom (die sigma 70-300 staat nu voor 230 € bij konijnenberg). Met kerstmis zal er waarschijnlijk de komende jaren glas onder mijnen boom liggen. Moet ik zien dat ik er niet ga opstaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Simpel vraagjes (denk ik)

                  Zijn er (buiten belgiumdigital.com of ebay ofzo) nog andere goede sites waar je een groot aanbod van lenzen te koop kan vinden, al dan niet tweedehands?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Simpel vraagjes (denk ik)

                    Ja, bv. op
                    De grootste advertentiesite van Nederland. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koopt en verkoopt u op Marktplaats.nl.

                    www.dyxum.com (forum)
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Simpel vraagjes (denk ik)

                      Is een zoomlens (tss 70-210mm) van bv Minolta een aanrader?
                      Zeker en vast. De beroemde "beercan", de Minolta 70-210 F/4, is een lens die elke bezitter ervan je zal aanraden. En dan ook nog eens goedkoop te vinden voor een 125 a 150 Euro.
                      Momenteel staan er wel een aantal te koop op Marktplaats. Maar ook op Kapazaa en zo kom je die regelmatig wel eens tegen.

                      Voor macro-werk zou ik zonder twijfelen de Tamron 90 F/2.8 macro aanraden.
                      Deze lens is trouwens ook uitermate geschikt voor portretfotografie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Simpel vraagjes (denk ik)

                        Als goedkope telezoom met semi macro is de Tamron 70-300 de goedkoopste en helemaal niet slecht.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X