Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

    Hey,

    Ik heb in photoshop een collage gemaakt met een reeks foto's uit ons dochtertje
    haar eerste levensjaar.

    Ziehier een voorbeeldje



    Nu zit ik met het idee dit op posterformaat te laten afdrukken en in de woonkamer
    te hangen.

    Als formaat dacht ik aan 40x60 of misschien zelfs 50x75

    Nu is de vraag, welke instellingen geef ik mijn bestand in photoshop om dit
    alles een beetje goed te kunnen laten afdrukken?
    ppi's?? rgb of cmyk? ....

    Alvast bedankt
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

  • #2
    Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

    Als je een poster laat afdrukken zal die meestal afgedrukt worden op 300dpi... Dat wil zeggen dat je 300 pixels per inch(=2,54cm) hebt...
    Hou daar rekening mee en je 40x60 poster moet 4724x7086 zijn als je optimale kwaliteit wil halen...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

      En hou zo lang mogelijk RGB aan, meestal wordt hij in RGB geprint

      (omzetten naar CMYK kan altijd nog)

      Comment


      • #4
        Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

        Hi,

        Ik denk dat dit redelijk eenvoudig is.

        Je begint met in PS(e) een BLANK foto aan te maken met de juiste afmetingen en de juiste resolutie.

        Dan plaats je de kleinere foto's er op tot alles vol staat.

        Klaar is Kees.

        Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

          Afhankelijk van de toepassing en de grootte een resolutie tussen 150 en 300 dpi. Wij printen tot max. formaat 1,17 x 5 m met dye inkt (binnengebruik). Bij 150 dpi hebben wij toch al meer dan goed resultaat. Ik heb een vriend die afdrukt voor buiten gebruik (voertuigen enz.). Die zijn al tevreden met 50 dpi. Maar die inkten kunnen niet zo fijn drukken en bovendien wordt dat altijd van op afstand bekeken. Drukken gebeurt bij mijn weten alleen maar in CMYK. Belangrijker is een profiel mee zenden. Wij zetten daarna in Photoshop om naar eigen profiel en dat is altijd beter als PS weet van waaruit het vertrekt.
          | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

          Comment


          • #6
            Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

            idd: minstens 150dpi

            300dpi is echt zeveren. een poster hangt tegen de muur en waarschijnlijk kan je em zelfs niet tot op minder dan 50cm benaderen

            je foto in een groot fotoboek heeft natuurlijk wél best 200 a 300 dpi. deze bekijk je wel "met de neus op de foto"
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Hi,

              Ik denk dat dit redelijk eenvoudig is.

              Je begint met in PS(e) een BLANK foto aan te maken met de juiste afmetingen en de juiste resolutie.

              Dan plaats je de kleinere foto's er op tot alles vol staat.

              Klaar is Kees.

              Paul.
              Zover was ik ook al het waren die juiste afmetingen en de juiste resolutie waar ik graag een absoluut getal op geplakt zag.

              Heb ondertussen de fotograaf/drukker in kwestie gesproken.
              300dpi en heb gekozen voor 40x60cm, moest wel rekening houden met een
              maximum 4% verlies aan de randen.

              Toen ik sprak over cmyk of rgb moest mevrouw de winkelbediende toch wel even toegeven dat ze het in Keulen hoorde donderen, en dit terwijl er bij ons boven Lokeren ook een onweer aan de gang was :-D
              Ze heeft er dan wijselijk toch mijnheer de fotograaf maar even bijgeroepen.
              Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

              Comment


              • #8
                Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

                Nog even over CMYK en RGB, en waarom een foto zo lang mogelijk in RGB-mode trachten te houden. Een keer dat je hebt omgezet naar CMYK kan je nog terug, maar je verliest een pak kleuren... (daarom niet onmiddellijk met het blote oog te zien, maar toch)

                RGB
                Licht bestaat uit drie hoofdkleuren namelijk Rood Groen en Blauw. Ook je computerscherm werkt met licht en met deze drie hoofdkleuren, kortweg RGB genoemd. RGB licht bestaat uit ongeveer 16.700.000 kleuren.
                CMYK
                Drukken met inkten zoals "inkjet" gebeurt door het spuiten van vier kleuren: namelijk Cyaan/Magenta/Geel/Zwart (CMYK in het Engels). Een CMYK omgeving bestaat uit ongeveer 40.000 kleuren.
                bron: authenic

                Comment


                • #9
                  Re: Collage op poster laten afdrukken. Resolutie??

                  thx voor de nuttige info

                  ik kan me serieus redden in photoshop, alleen de theorie over kleurprofielen
                  resolutie, en de relatie ontwerper <-> drukker daar weet ik nog maar weinig over.
                  Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                  Comment

                  Working...
                  X