Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

K10D of A100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • K10D of A100

    Ik sta voor de keuze:

    - Pentax K10D met Sigma 18-200 of Tamron 18-250

    - Sony A100 met eigen 18-200

    De laatste ligt mij iets beter in de hand, maar niet in die mate dat het mijn keuze zal beïnvloeden. Prijsverschil is wel boeiend:

    - Pentax + Tamron: ongeveer 1400 à 1500 EUR

    - Sony met 18-200: 1000 EUR

    Graag wat verschilpunten tussen de 2 modellen. Ik heb gelezen dat de A100 nogal veel ruis produceert bij een ISO 800 of 1600?

    Gezien ik veel wandel is een opsplitsing van het zoomvermogen (voorlopig) geen optie.

    Alvast bedankt!
    Nikon D80
    18-200 VR
    www.circuitfotografie.be

  • #2
    Re: K10D of A100

    Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
    Ik sta voor de keuze:

    - Pentax K10D met Sigma 18-200 of Tamron 18-250

    - Sony A100 met eigen 18-200

    De laatste ligt mij iets beter in de hand, maar niet in die mate dat het mijn keuze zal beïnvloeden. Prijsverschil is wel boeiend:

    - Pentax + Tamron: ongeveer 1400 à 1500 EUR

    - Sony met 18-200: 1000 EUR

    Graag wat verschilpunten tussen de 2 modellen. Ik heb gelezen dat de A100 nogal veel ruis produceert bij een ISO 800 of 1600?

    Gezien ik veel wandel is een opsplitsing van het zoomvermogen (voorlopig) geen optie.

    Alvast bedankt!
    De Pentax k10D + nieuwe Tamron staan ook vooraan op mijn lijstje. Maar dan wel voor 1200€ :-) de goedkoopste K10D online is rond de 735€ en de Tamron 450€. De Pentax met de duo kitlenzen 18-55 en 50-200 heb je voor 1075€

    Dat alles natuurlijk zonder tas, filters en geheugenkaartjes.

    Ik heb ze ook alle 2 vastgehad, en afgezien van het feit dat de Sony lelijk is vond ik de Pentax toch heel wat robuster aanvoelen. Het lijkt me toch een camera uit een hogere klasse. Tel daarbij de stof en spatwater dichtheid en de keuze is voor mij alvast duidelijk.

    De Sony wint wel op prijs ... en die factor is uiteraard niet onbelangrijk.
    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

    Comment


    • #3
      Re: K10D of A100

      Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
      ... afgezien van het feit dat de Sony lelijk is ...
      Dat is de meest objectieve statement die je kan maken
      Gelukkig is de K10d nog veel lelijker hé
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: K10D of A100

        Voor je prijzen misschien toch even naar andere winkels kijken :

        Sony a100 + Sony 18-200: 899,-
        Sony a100 + 18-70 + 75-300: 799,-

        a100

        K10d + 18-55 + 50-200: 992,-

        K10d

        Je kan er ongeveer van uitgaan dat je met een K10d gemiddeld zo'n €200 duurder zal uitkomen.

        Dit zijn wel verschillende camera's, waarbij de K10d een trapje hoger zit dan de a100. Een K10d is eerder met de Minolta 7D te vergelijken, terwijl de a100 wat mij betreft een sterk verbeterde 5D is.

        In elk geval: met beide kan je heel veel plezier beleven en knappe prenten maken.

        Bij een beperkt budget zou ik echter eerder kiezen voor een goedkopere camera en betere lenzen: bv. een a100 + CZ 16-80 (en eventueel een tweedehands Sigma 70-300 erbij voor een €130 à €150 ongeveer...).

        Maar ga in elk geval beide nog een keer proberen en zie met welk pakket je je het beste voelt. Niemand kan de keuze maken in jouw plaats.
        Last edited by K-2; 23 juni 2007, 12:03.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: K10D of A100

          Het belangrijkste verschil is idd dat de K10D op een iets ander publiek gericht is dan de A100. De A100 is een instapper, de K10D is een camera voor meer geavanceerde gebruikers.

          De K10D is een camera die je eenvoudig volledig naar je hand kan zetten, met relatief beperkte volautomatische mode. Hier bedoel ik de modes waarbij je gewoon de camera richt en zonder nadenken de ontspanknop indrukt. De meeste camera's hebben modes voor landschap, portret, macro, nacht, actie,... op de mode-draaiknop zitten, terwijl de K10D deze niet heeft (enkel de universele green mode), maar wel een hele reeks modes die je in diverse combinaties laten kiezen of je zelf sluitertijd, diafragma en ISO wil beheren of je dat door de camera wil laten doen en hoe. Hiervoor heeft de K10D 2 instelwieltjes (eentje vooraan en eentje achteraan) die naar keuze op sluitertijd, diafragma, ISO, Ev compensatie kunnen worden gezet, terwijl de A100 er maar eentje heeft.

          Daarnaast zijn er nog de verschillen die uit de spec lijsten blijken, maar in dag aan dag gebruik van het toestel zijn die modes toch het belangrijkste verschil.

          Je weet natuurlijk zelf best welke soorten modes jou het beste liggen. Als je dat een het in de hand liggen van de camera afweegt denk ik dat je de belangrijkste criteria hebt. Al de rest zijn verschillen die in de praktijk minder zouden wegen. Allez, vanuit mijn perspectief dan...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: K10D of A100

            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
            Hiervoor heeft de K10D 2 instelwieltjes (eentje vooraan en eentje achteraan) die naar keuze op sluitertijd, diafragma, ISO, Ev compensatie kunnen worden gezet, terwijl de A100 er maar eentje heeft.

            Je weet natuurlijk zelf best welke soorten modes jou het beste liggen. Als je dat een het in de hand liggen van de camera afweegt denk ik dat je de belangrijkste criteria hebt. Al de rest zijn verschillen die in de praktijk minder zouden wegen. Allez, vanuit mijn perspectief dan...

            Wim
            Wat ik aan de A100 bijzonder handig vond is de tweede draaiknop bovenaan om rechtstreeks aan de ISO-waarden ed. te kunnen. Das iets waar ik bij mijn huidig toestel nogal een eieren van krijg: al die menu's doorlopen...

            Online bestellen zie ik eigenlijk niet zitten. Voor dit soort materiaal ga ik graag naar een winkel waar ze er iets van kennen als ik problemen heb. Das natuurlijk kwestie van mening, maar ik voel me veiliger bij een echte winkel en daar betaal ik graag wat meer voor eigenlijk.

            Iemand die iets meer weet over de ruis bij een A100?

            Ik heb zelf een lijstje gemaakt van pro's en contra's

            Pentax K10D:
            Pro:
            - stevigheid (stof, water);
            - veel keuze uit (oude/tweedehands) objectieven.

            Contra:
            - duurder;
            - zwaarder/groter;
            - geen orginele Pentax 18-200;
            - minder 'standaard' instellingen, meer tijd nodig voor een goed shot.

            Sony A100
            Pro:
            - prijs;
            - goed hanteerbaar;
            - meer 'standaard' instellingen.

            Contra:
            - ruis??;
            - geen universele flitsschoen (komt er wel maar zou +- 200 EUR kosten);
            - naam (is slechts een gevoel dat ik bij Sony heb. TV's, Playstation, ... OK, maar DSLR's?).


            Hoe is de Tamron 18-250 eigenlijk in vergelijking met de Sony 18-200? Lichtgevoeligheid spreekt in het voordeel van de Tamron bij tele als ik me niet vergis.

            Alvast bedankt voor de reply's!
            Nikon D80
            18-200 VR
            www.circuitfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: K10D of A100

              Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
              Wat ik aan de A100 bijzonder handig vond is de tweede draaiknop bovenaan om rechtstreeks aan de ISO-waarden ed. te kunnen. Das iets waar ik bij mijn huidig toestel nogal een eieren van krijg: al die menu's doorlopen...
              Dan kun je bij de K10 je hart ophalen: TAv en Sv modus, afgerond met de Hyper functie's:
              Sv werkt als ISo voorkeuze programma: je kan eenvoudig de ISO instellen, en de camera stelt automatisch diafragma/sluitertijd in. Van daar kan je nog eenvoudig sluitertijd of diafragma aanpassen (camera stelt dan de andere waarde automatisch in.
              TAv werkt andersom: je stelt zelf diafragma en sluitertijd in en ISo wordt automatisch aangepast. De K10D is de eerste en momenteel de enige om dit te bieden. Het lijkt ingewikkeld tot je ermee werkt: het ei van Columbus, en je vraagt je eigenlijk af waarom men er niet eerder is mee afgekomen...

              Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
              Online bestellen zie ik eigenlijk niet zitten. Voor dit soort materiaal ga ik graag naar een winkel waar ze er iets van kennen als ik problemen heb. Das natuurlijk kwestie van mening, maar ik voel me veiliger bij een echte winkel en daar betaal ik graag wat meer voor eigenlijk.
              Begrijpelijk maar je kan altijd de camera's in de winkel gaan 'voelen' en daarna bestellen op internet. Zo doen de meesten het onder ons, en je kan best wat Euries besparen...


              Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
              Iemand die iets meer weet over de ruis bij een A100?
              Van alle camera's die de Sony 10 MPix sensor gebruiken (Pentax K10D, Nikon D40 en D80 en Sony A100) zou de Sony het meeste ruis produceren (vanaf 800 ISo ongeveer.) Maar eerlijk gezegd, ruis is wat mij betreft een overrated item. De Sony zal sowieso beter doen dan eender welke digitale compactcamera...


              Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
              Ik heb zelf een lijstje gemaakt van pro's en contra's

              Pentax K10D:
              Pro:
              - stevigheid (stof, water);
              - veel keuze uit (oude/tweedehands) objectieven.
              Voeg daaraan toe:
              - ergonomie
              - beeldkwaliteit
              - snellere automatische scherpstelling
              - meer instelmogelijkheden
              - betere zoeker

              Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
              Contra:
              - duurder;
              - zwaarder/groter;
              - geen orginele Pentax 18-200;
              - minder 'standaard' instellingen, meer tijd nodig voor een goed shot.
              zwaarder/groter is relatief; geen originele 18-200 ook, want de Sony is ook een Tamron ontwerp... En minder Standaard instellingen zou ik persoonlijk veranderen in meer. De Sony heeft zelfs geen tweede (achterste) instelwiel, en dat kan superhandig zijn. Blijft over duurder, maar de Pentax biedt cent voor cent heel wat meer camera...

              Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
              Hoe is de Tamron 18-250 eigenlijk in vergelijking met de Sony 18-200? Lichtgevoeligheid spreekt in het voordeel van de Tamron bij tele als ik me niet vergis.

              Alvast bedankt voor de reply's!
              Afgaand op de verschillende reviews zou de 18-250 Tamron een heel pak beter zijn dan de Sony 18-200 (die trouwens, ik herhaal, ook van Tamron is.)

              Als je de keuze zo stelt: K10D of A100 (ik weet ook niet waarom je voorkeur uitgaat naar deze twee), en geld ff buiten beschouwing gelaten, dan zou ik ronduit kiezen voor de K10D, die, zoals ik al zei heel wat meer camera biedt dan de A100... Maareuh, bedenk dat je in een systeem stapt: je moet alles in het totaalplaatje bekijken. Sony heeft momenteel heel wat meer objectieven (en er zullen nog enkele pro-objectieven uitkomen deze zomer.) Sony zou (in het najaar) ook uitkomen met een nieuwe camera die de vergelijking beter zal doorstaan met de K10D. En Sony is heel hard geëngageerd om uit te pakken en de markt te veroveren (of ze dat effectief ook zullen doen is weer wat anders.) Pentax, hoewel een stuk popularder dan een paar jaar terug, zal altijd wel een nichespeler blijven. Op zich hoeft daar niks mis mee te zijn, maar bedenk wel dat weinig winkels Pentax op voorraad zullen hebben (maar ook dat is aan het beteren.) En Pentax heeft aangekondigd in het volgende jaar tien nieuwe objectieven uit te brengen; dus ook zijn zeker geëngageerd om hun stuk van de koek te hebben...

              En dan nog een laatste overweging: Sony wordt verdeeld door Sony Benelux en reperatie's durven uitlopen (zes weken is geen uitzondering.) Pentax wordt verdeeld door de Beuckelaer en die zijn altijd al gekend geweest voor een prima service...

              En nu is de keuze aan jou: wat je ook kiest, je hebt hier twee goede camera's, dus fout kan het niet gaan...
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Re: K10D of A100

                Zijn 2 verschillende toestellen alhoewel ze beide uitgerust zijn met dezelfde Sony sensor.
                De K10D richt zich op het middensegment en de A100 is eerder een instapmodel.
                (hangt wat tussen instap en middenklas)
                Volgens mij, beide de betere toestellen in hun klasse.

                De A100 produceert heel scherpe en detailrijke beelden (waarschijnlijk scherpste beelden van alle 10mp DSLR's) maar dit ten koste van meer ruis op hoge ISO's.
                (was verrast door een review in het mei nummer van Professional Photographer waar de A100 zeer goed uitkwam zelfs voor Pro gebruik)

                De K10D heeft een zeer goed doordacht ontwerp, met een waaier aan nuttige instel mogelijkheden. Krijgt heel veel lovende kritiek. Heeft heel veel te bieden voor zijn geld

                Beide merken hebben heel goede lenzen in huis, bij de A100 is het aanbod groter. (A100 is in feite een Minolta (KM)toestel, maar de KM camera afdeling is overgenomen door Sony dus je kunt ook gebruik maken van de minolta lenzen) maar Pentax is gestart met een inhaal beweging

                Comment


                • #9
                  Re: K10D of A100

                  Alvast heel erg bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Ik leer er ontzettend veel van bij

                  Nu, op de vraag 'waarom deze toestellen' kan ik eigenlijk heel eenvoudig antwoorden: beeldstabilisatie in body (gemakkelijk voor het groot zoombereik dat ik zou willen).
                  Wat mij aan de K10D aantrekt is zijn bouwkwaliteit. Akkoord, Pentax heeft ook een (goedkopere) instapper, maar die schijnt in snelheid niet te kunnen tippen aan de K10D of de Sony.

                  In-lens stabilisatie kan bij Canon en Nikon ook, maar bij canon heb je dan 2 lenzen nodig (hetgeen ik niet zie zitten) en bij Nikon schijnt de 18-200 VR te duur voor zijn prestaties.

                  Vandaar dus deze keuze.
                  Nikon D80
                  18-200 VR
                  www.circuitfotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: K10D of A100

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    En dan nog een laatste overweging: Sony wordt verdeeld door Sony Benelux en reperatie's durven uitlopen (zes weken is geen uitzondering.)
                    Voeg hier maar een busje zout aan toe...
                    Het service center van Sony in België is VIDEP in Antwerpen. Bij alle reparaties waarvan ik weet, zowel voor mijzelf als voor vrienden/collega's, was het toestel of de lens weer beschikbaar voor afhaling binnen de 14 dagen na het binnen brengen. 6 weken, als het al voorkomt, is een grote uitzondering.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: K10D of A100

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                      Afgaand op de verschillende reviews zou de 18-250 Tamron een heel pak beter zijn dan de Sony 18-200 (die trouwens, ik herhaal, ook van Tamron is.)
                      Dat de 18-250 beter is van beeldkwaliteit dan de 18-200's, daar ben ik het wel mee eens.
                      De Sony 18-200 is echter geen Tamron met een andere naam erop. Hoewel het glas hetzelfde is, is de bouwkwaliteit beter en werken vooral ook AF en manuele focusring veel soepeler en stiller dan bij de Tamron.
                      Mocht ik vandaag kiezen, dan zou ik echter waarschijnlijk ook wel voor de 18-250 gaan, maar mogelijk zou ik wel nog even wachten op de Sony-versie die waarschijnlijk ook een aantal verbeteringen qua bouw zal bevatten.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: K10D of A100

                        Ik heb mij in de winkel laten vertellen dat de Tamron 18-250 (nog) niet beschikbaar is met Pentax mount. Ze konden daar ook geen termijn op plakken.

                        Als die lens nu een IS zou hebben kon ik ook eens bij Canon gaan aankloppen, hetgeen ik gewend ben (zie signature).
                        Last edited by funem; 24 juni 2007, 12:34.
                        Nikon D80
                        18-200 VR
                        www.circuitfotografie.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: K10D of A100

                          Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
                          Ik heb mij in de winkel laten vertellen dat de Tamron 18-250 (nog) niet beschikbaar is met Pentax mount. Ze konden daar ook geen termijn op plakken.

                          Als die lens nu een IS zou hebben kon ik ook eens bij Canon gaan aankloppen, hetgeen ik gewend ben (zie signature).
                          Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links


                          mvg
                          Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: K10D of A100

                            Ik zie hem net ook staan op de website van de winkel waaraan ik het gevraagd heb... sterk bezig aldaar.
                            Nikon D80
                            18-200 VR
                            www.circuitfotografie.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: K10D of A100

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Voeg hier maar een busje zout aan toe...
                              Het service center van Sony in België is VIDEP in Antwerpen. Bij alle reparaties waarvan ik weet, zowel voor mijzelf als voor vrienden/collega's, was het toestel of de lens weer beschikbaar voor afhaling binnen de 14 dagen na het binnen brengen. 6 weken, als het al voorkomt, is een grote uitzondering.
                              Ok, trek mijn woorden terug in. Ik weet uit ervaring dat DVD's, TV's en radiospul bij Sony laaaaaaaaang kunnen wegzitten, maar als ze een andere reparatiedienst hebben voor camera's, is er geen probleem...
                              http://www.digifotofreak.nl

                              Comment

                              Working...
                              X