Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

    Beste,

    Een paar maanden geleden heb ik me, na veel lezen en afwegen, de telelens van Canon gekocht, de EF 70-300 IS USM. Iedere gebruiker blijkt er dolenthousiast over te zijn, behalve ik. Ik slaag er nagenoeg niet in om met die lens een scherpe foto te maken, zelfs niet met een sluitertijd van 1/500. Ik schat dat misschien 1 op de 10 foto's scherp zijn, en dan nog. De lens staat in stabilizer mode 1, wat volgens mij toch de normale mode is. En het is ook niet zo dat ik extreem beef... Of is het mogelijk dat er iets aan dit objectief scheelt?
    Zie ik nu iets over het hoofd, of heeft iemand analoge ervaringen? Of hoe kan ik dit voorkomen/verhelpen? Ik begin er zelfs over te denken deze lens weg te doen omwille van dit probleem!

  • #2
    Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Palyaço Bekijk bericht
    Beste,

    Een paar maanden geleden heb ik me, na veel lezen en afwegen, de telelens van Canon gekocht, de EF 70-300 IS USM. Iedere gebruiker blijkt er dolenthousiast over te zijn, behalve ik. Ik slaag er nagenoeg niet in om met die lens een scherpe foto te maken, zelfs niet met een sluitertijd van 1/500. Ik schat dat misschien 1 op de 10 foto's scherp zijn, en dan nog. De lens staat in stabilizer mode 1, wat volgens mij toch de normale mode is. En het is ook niet zo dat ik extreem beef... Of is het mogelijk dat er iets aan dit objectief scheelt?
    Zie ik nu iets over het hoofd, of heeft iemand analoge ervaringen? Of hoe kan ik dit voorkomen/verhelpen? Ik begin er zelfs over te denken deze lens weg te doen omwille van dit probleem!

    Hét beste is fotos posten met exif info erin.

    Hou er rekening mee, op bvb een 1.6 crop cam dat je op 300mm toch zeker 1/500 moet hebben.

    greetz,

    Nonkeltjen
    Mijn foto's op : http://nonkelmil.zenfolio.com/

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door nonkelmil Bekijk bericht
      Hét beste is fotos posten met exif info erin.

      Hou er rekening mee, op bvb een 1.6 crop cam dat je op 300mm toch zeker 1/500 moet hebben.

      greetz,

      Nonkeltjen
      1.6 cropfactor * 300mm = 480mm dus inderdaad 1/500e van een seconde is een vereiste, maar: dit is een IS lens. Volgens Canon heeft deze een 3-stops beeldstabilisatie: dat zou theoretisch een scherpe foto moeten leveren bij 1/60 (crop meegerekend). (ok, dit is erg optimistisch, maar toch, laat het 1/125 zijn...). Als het bij zulke sluitertijden nog niet scherp is, kan het misschien nog aan de autofocus liggen. Heb je wel eens geprobeerd met andere (vergelijkbare of dezelfde) lenzen scherpe foto's te schieten?
      ____________
      Everything has its beauty, not everybody sees it [Confucius]
      Website | Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

        Waarschijnlijk een back of focus probleem. Heb je de testchart/focus chart al gedownload en gedaan.

        Je hebt hier wel een statief voor nodig.
        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
          Waarschijnlijk een back of focus probleem. Heb je de testchart/focus chart al gedownload en gedaan.

          Je hebt hier wel een statief voor nodig.
          Wasmedadde??

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

            De backfocus wordt bepaald door de afstand tussen je laatste lens en de ccd. Als je helemaal inzoomt en scherpstelt en je zoomt dan weer uit dan blijft je onderwerp scherp. Als deze niet meer scherp is betekend dat, dat je backfocus (die afstand dus) niet juist is. Dit is echter belangrijk bij videolenzen. Als je in AF staat kijkt je toestel elke keer de focus na op basis van verschilsignalen tussen pixels die je ccd doorstuurd.
            Een backfocus is normaal enkel van belang als je tijdens het filmen in of uitzoomt.

            Om je backfocus na te kijken kan je zo'n testkaart afdrukken, maar elk scherp contrast is ook goed. Bv een wit blad met zwarte tekst. Ook is het belangrijk dat je dit test bij volopen diafragma.
            Zet je lens op MF. Zoom in. Stel scherp. Trek een foto. Zoom uit zonder aan je focusring te komen. Trek een foto en vergelijk deze twee. Wanneer foto2 onscherp is, is je backfocus fout.
            Nikon - Hasselblad H4D - profoto
            www.andyvandeneynde.be

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door andyvde Bekijk bericht
              De backfocus wordt bepaald door de afstand tussen je laatste lens en de ccd. Als je helemaal inzoomt en scherpstelt en je zoomt dan weer uit dan blijft je onderwerp scherp. Als deze niet meer scherp is betekend dat, dat je backfocus (die afstand dus) niet juist is. Dit is echter belangrijk bij videolenzen. Als je in AF staat kijkt je toestel elke keer de focus na op basis van verschilsignalen tussen pixels die je ccd doorstuurd.
              Een backfocus is normaal enkel van belang als je tijdens het filmen in of uitzoomt.

              Om je backfocus na te kijken kan je zo'n testkaart afdrukken, maar elk scherp contrast is ook goed. Bv een wit blad met zwarte tekst. Ook is het belangrijk dat je dit test bij volopen diafragma.
              Zet je lens op MF. Zoom in. Stel scherp. Trek een foto. Zoom uit zonder aan je focusring te komen. Trek een foto en vergelijk deze twee. Wanneer foto2 onscherp is, is je backfocus fout.
              Kan dit dan ook nog verholpen worden? Daar had ik nou eigenlijk verder nooit bij stil gestaan...
              ____________
              Everything has its beauty, not everybody sees it [Confucius]
              Website | Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                Aan Andyvde:
                Neen, ik heb nog geen vergelijkbare lenzen getest. Ik ken persoonlijk niemand die deze lens ook heeft. Als er iemand zich geroepen voelt om onze lenzen eens naast mekaar te leggen, graag een seintje aub. Ik woon in Lede, bij Aalst. Alvast bedankt.

                Aan Aestiva:
                Ik had hier nog nooit van gehoord. Wat ik aan deze test niet begrijp is het volgende: als ik volledig inzoom (300mm of 480, want ik heb een 1.6 crop (een 30D)) en ik stel scherp en ik neem dan een foto, dan zou die toch moeten scherp zijn? Ik snap de relevantie niet van mijn probleem met het probleem dat jij aankaart. Kan dit invloed hebben op de scherpte?

                En inderdaad, met die IS erbij zou ik theoretisch toch zeker tot 1/125 moeten kunnen gaan; maar dat is een utopie.

                Bijkomend: ik heb al verschillende keren geprobeerd met statief en een ontspanknop (met draad) en zelfs dan zijn de foto's nog niet scherp.

                Moet ik nu met deze lens terug gaan? Ik heb ze bij Grobet in Antwerpen gekocht.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                  Dit kan absoluut verholpen worden. Mijn 70-200 f/4L van 2 jaar geleden had dus een lichte backfocus probleem. Die kon ik op f4 niet gebruiken.

                  Hij is net terug van Rofa Repair (ik had er geen garantie op) en zij hebben al mijn lenzen + body gecontrolleerd en de 70-200 gecalibreerd.

                  Koste mij 62 euro. Ik vond dat relatief mee vallen.
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                    Dit kan absoluut verholpen worden. Mijn 70-200 f/4L had dus een lichte backfocus probleem. Die kon ik op f4 niet gebruiken. De focus zat er net 1 a 2cm achter.

                    Hij is net terug van Rofa Repair (ik had er geen garantie op) en zij hebben al mijn lenzen + body gecontrolleerd en de 70-200 gecalibreerd.

                    Dit koste mij 62 euro. Ik vond dat relatief mee vallen.



                    Als je nog garantie hebt, moet je de lens uiteraard terug sturen naar Canon of ETB
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                      Heeft er nog niemand bij stilgestaan dat dit ook aan de persoonlijke waarneming van de TS kan liggen? Die 70-300 is OK, maar het is géén 70-200 f4 of een gelijkwaardige lens. Op 300mm is die lens gewoon softer dan een écht goeie lens.
                      Dus inderdaad: post een foto die je niet goed vindt, dan kunnen we ons een idee vormen van wat je precies niet goed vindt.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                        Ben ook wel benieuwd, heb zelf de 70-300 IS en ben er wel tevreden van. Maar inderdaad, ze wordt wel wat softer op 300...
                        Mvg, Fre

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                          Er was ook een fabricageprobleem in het begin dat de lens aangeboden werd heb ik gehoord. Misschien bestaan er nog hier en daar nog lenzen die niet terug via Canon bij de consument kwamen.



                          Service Notice: Vertical Orientation Images in TELE Side

                          EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

                          To Customers Who Use the EF 70-300 f/4-5.6 IS USM Lens:

                          Thank you very much for your patronage of our products.

                          We recently informed you of a phenomenon in which some images captured by the EF 70-300 f/4-5.6 IS USM lens appear in insufficient resolution. This phenomenon may be seen at the edge of the frame at the 300mm setting when the camera is held vertically.

                          We are very sorry for the inconvenience that this phenomenon represents for customers who use this lens and appreciate your understanding and cooperation.

                          Affected Products:

                          We have been studying the symptoms of this phenomenon in order to determine its precise cause and to develop an appropriate remedy. We have now determined the cause and have developed the remedy.
                          This phenomenon affects all EF 70-300 f/4-5.6 IS USM lenses with a "0" or "1" in the third digit of the (8 digit) serial number. Products that have a third digit of "2" or higher in their serial number are not affected.

                          onderaan je lens dichtbij de body staat er serienummer :

                          XX0XXXXX
                          XX1XXXXX

                          als dit bij jouw serienummer opgaat, moet ie terug naar Canon. De onscherpte treedt op bij 300mm en verticaal fotograferen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                            Het hierboven vermelde probleem is het niet; het is een lens met een 2 op de derde positie. Ik had het hier al ergens gelezen op het forum. Toch bedankt.
                            Hieronder een foto die ik genomen heb, louter om de lens te testen. Iso heb ik wat omhoog gezet om een zeer korte sluitertijd te bekomen. 1/640, Iso 320, Av 5.6 en op 300mm.
                            Alleen lukt het me niet direct om een foto hierbij te zetten. Volgens de regels moet ik eerst een eigen webruimte aanvragen etc... maar daar moet ik nog even op zoeken. Ik zal in de volgende dagen zeker deze foto proberen on-line te krijgen. Of kan iemand me zeggen hoe dit eenvoudiger en sneller kan?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                              Stuur hem naar mij, ik zet hem online en zal hem posten: simphot@gmail.com. stuur maar door in hoge resolutie.
                              Last edited by Vue.photo; 26 juni 2007, 07:50.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X