Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Live view zin of onzin....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Live view zin of onzin....

    Er zijn op verschillende fora al discussies over geweest, de zin of onzin van live-view. Ik fotografeer nu enige weken met de E330 en heb daar nu wel een mening over gevormd.

    Voor de duidelijkheid. De E330 heeft 2 verschillende soorten live-view. Live view A, je kijkt op je scherm en je kunt net zoals bij een compact een foto maken. Live view B gaat via beeldchip die ook je foto vastlegt. Bij A heb je geen dekking van 100 procent bij B wel. Bij B kun je niet autofocussen bij A weer wel. (Na de firmware update kun je via een omweg wel autofocussen maar dit werkt ERG traag). Heeft het nu zin?

    Ik vond het soms ergerlijk dat sommige plekken moeilijker bereikbaar zijn met een spiegelreflex. Zoals bijvoorbeeld over een menigte fotograferen of in een lastige hoek. Ben zelf vrij klein van stuk en kom soms erg moeilijk ergens bij. Bijvoorbeeld een lelijk hek dat ergens voor staat. Ik kan dan boven mijn hoofd fotograferen. Dit doe je dan in stand A, je hebt dan dus niet de volle 100 procent. Het kan dus zijn dat er iets op je foto staat wat je later moet wegkroppen. Maar het kan er ook voor zorgen dat je er net wel een foto van kan maken omdat het zo'n lastige situatie is.

    Met live view kun je vooral gemakkelijk macro's schieten. Het beeld kan 10 maal uitvergroot worden, zodat je goed kunt scherpstellen. Nadeel het systeem werkt traag, bij insekten is het beestje al lang vertrokken.

    Kan dit systeem nou zo'n ruime en heldere zoeker vervangen als van Pentax of Konica-Minolta. Nee, dat kan die beslist niet. Je kunt het eerder zien als handige aanvulling. In deze fase kan het echter niet een goede heldere zoeker vervangen. Het is echter wel een verrekt handige aanvulling.

    Als Pentax of nu Sony dit zou implementeren dan zou dat zeker een aanvulling zijn. Bij de E330 vind ik het een aanslag maken op de toch al nauwe en donkere zoeker (een deel van het licht wordt immers afgebogen voor de live-view). De meest ideale combi zou dus zijn:

    Een ruime heldere zoeker met live view A en B.

    Persoonlijk vind ik het jammer dat Olly live-view A heeft laten vallen op de E510. Hierdoor heeft de camera echter wel weer een meer heldere zoeker.

    Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

    Bart

  • #2
    Re: Live view zin of onzin....

    Ik ben heel zeker een voorstander van dit feature.

    Als je even gewerkt hebt met een prosumer (of compact) kan je dit zeker op prijs stellen !

    Zoals je al zei, je kan makkelijk hoog of laag foto's trekken zonder dat je met je hoofd aan je zoeker moet zitten

    Comment


    • #3
      Re: Live view zin of onzin....

      Maar zoals je ook hebt kunnen lezen Joris, gaat het ook ten kosten van de helderheid van de zoeker bij Olympus en dat vind ik dan weer jammer. Misschien dat ze daar een oplossing voor gaan vinden. Het is wel heel fijn als je in moeilijkere hoeken of lastige situaties niet jezelf in allerlei bochten hoeft te wringen (laatst fotografeerde ik een klaproos vlakbij een stel brandnetels. Was echt blij met de live-view...)

      Bedankt voor je berichtje.

      Bart

      Comment


      • #4
        Re: Live view zin of onzin....

        Ik zie me nog geen panningsshots maken met een 70-200 en live-view. Ik denk dat het soort fotografie ook wel meetelt in de beoordeling.
        Zoals je stelt kan het m.i. bij macro-fotografie wel handig zijn, mits het snel en duidelijk werkt. Maar daar klinken weer wel bezwaren uit je bericht.

        'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

        Comment


        • #5
          Re: Live view zin of onzin....

          Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
          Ik zie me nog geen panningsshots maken met een 70-200 en live-view. Ik denk dat het soort fotografie ook wel meetelt in de beoordeling.
          Zoals je stelt kan het m.i. bij macro-fotografie wel handig zijn, mits het snel en duidelijk werkt. Maar daar klinken weer wel bezwaren uit je bericht.
          met andere woorden, tkan handig zijn, maar er zijn nog veel te veel noodzakelijke verbeteringen die moeten gemaakt worden
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Live view zin of onzin....

            Er zijn onlangs enkele patenten neergelegd (of hoe zeg je dat?) door Pentax voor een camera met live view. Deze zou optioneel worden geactiveerd bij het half indrukken van de ontspanknop.

            Bekijk het patent hier.

            Lijkt me mogelijk interessant voor die vreemde hoeken (erg laag of een stuk hoger dan je kan rijken... Maar dat ik het vaak zou gebruiken denk ik niet, en ik zou er me zeker geen nieuwe camera voor aanschaffen. Bij de K10D had ik redenen genoeg, maar om nog eens te upgraden is wat anders nodig...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Live view zin of onzin....

              Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
              Maar zoals je ook hebt kunnen lezen Joris, gaat het ook ten kosten van de helderheid van de zoeker bij Olympus en dat vind ik dan weer jammer. Misschien dat ze daar een oplossing voor gaan vinden. Het is wel heel fijn als je in moeilijkere hoeken of lastige situaties niet jezelf in allerlei bochten hoeft te wringen (laatst fotografeerde ik een klaproos vlakbij een stel brandnetels. Was echt blij met de live-view...)

              Bedankt voor je berichtje.

              Bart
              Natuurlijk, de minpunten moeten dan wel opgelost of toch zeker verbeterd worden.

              Graag gedaan hoor

              Comment


              • #8
                Re: Live view zin of onzin....

                Ik denk dat live-view zeker toekomst gaat hebben, maar nu staat het inderdaad nog in de kinderschoenen. Hoewel het bij stilleven en macrofotografie heel handig kan zijn en het fotograferen in lastige hoeken, zitten er technisch nog tekorten in.

                Over 3 jaar zo ongeveer, als we de snelheid van de ontwikkelingen bekijken, verwacht ik een "volwassen" live view. En hoewel sommige sceptisch zijn over live-view (waar heb je het voor nodig?????) heb ik het altijd wel gemist sinds de Sony F828. Dat kantelbare scherm was zooooo handig.

                Hoewel ik het een welkome aanvulling vind op mijn camera is dat niet van doorslaggevend argument geweest om de camera te kopen. Meer een optelsom van allerlei zaken samen. Canon gaat nu ook live-view toepassen op een van hun topmodellen en ik ben benieuwd hoe zij het een en ander oplossen.

                Bart

                Comment


                • #9
                  Re: Live view zin of onzin....

                  Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                  Canon gaat nu ook live-view toepassen op een van hun topmodellen en ik ben benieuwd hoe zij het een en ander oplossen.

                  Bart

                  manuele focus dus eigenlijk onbruikbaar voor boven het hoofd te houden ofzo...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Live view zin of onzin....

                    Ik moet er niet aan denken om naast de compactbezitters hele horden dslr-bezitters met gestrekte armen hun kiekjes te zien trekken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Live view zin of onzin....

                      je kan nu al kiekjes nemen met een dslr met gestrekte armen

                      zelf doe ik het af en toe eens voor macrofotografie bv als een libel ergens zit waar ik niet bij kan , met de armen gestrekt kan je soms de afstand halveren.

                      Enig nadeel door je zoeker zie je daan nog maar een heel klein stukje van de echte foto maar werkt (manuele focus)
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                      Comment


                      • #12
                        Re: Live view zin of onzin....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Ik moet er niet aan denken om naast de compactbezitters hele horden dslr-bezitters met gestrekte armen hun kiekjes te zien trekken.
                        Waarom heb je daar een probleem, als het in sommige situaties werkt, dan werkt het toch. Natuurlijk ga je in situaties die het niet nodig hebben, met live view werken. Aan de andere kant, voor weinig geld kun je er als fabrikant gridlines aanbrengen voor goede rechte horizonnen, goede compositie enz... Hulpmiddelen die de fotografie voor amateurs alleen maar kan verbeteren. Dat moet je toch goed doen.... Je toestel is in mijn ogen een middel en als deze feature beelden kan verbeteren vooral toepassen. Natuurlijk moet men zich wel realiseren dat met gestrekte armen voor je staan, je minder evenwichtig staat. Aan de andere kant, als je in een moeilijk hoek staat met je camera aan je oog, sta je ook niet echt stabiel. Verder kan ik eigenlijk weinig met je opmerking omdat je er niet bijschrijft waarom je dat vindt en wat dan de problemen zijn voor de mensen die de live-view functie gebruiken.

                        Bart

                        Comment


                        • #13
                          Re: Live view zin of onzin....

                          Een goede hoekzoeker biedt voor een aantal situatie's toch al een goede oplossing... Bij macrofotografie gaat de hoekzoeker bijna niet van mijn cam !
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment

                          Working...
                          X