Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

    Ik ben van plan me een fish eye aan te schaffen.
    Wie kan me zeggen welke van de beiden, de SIGMA 8mm F3.5 of de Nikon AF-S 10.5mm F2.8 de beste is?
    Qua prijs zijn ze ongeveer even duur.
    Mijn body is een Fuji S5Pro.
    Dank voor jullie inputs.
    Nikon D4 - 24F1.4 50F1.4 85F1.4 200F2

  • #2
    Re: Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

    De Nikkor 10.5mmf/2.8 ED DX Fisheye lens is een beeldvullende 180° lens opgebouwd uit 10 lenselementen in 7 groepen.

    De Sigma 8mmF3.5 EX DG Fisheye is een CIRCULAIRE lens met een beeldhoek van 180° ( althans op een Fullframe/KB camera) opgebouwd uit 11 lenselementen in 6 groepen.

    Heb zelf de nikkor en ben er echt tevreden mee. Haarscherp en met bepaalde software (oa. Nikon Capture) kan je het beeld DeFishen waardoor je spectaculaire foto's kunt maken.
    Met de sigma FishEye heb ik geen ervaring. (Heb wel een sigma 15/30mm EX en een 70/200 EX gehad. Weggedaan omdat tijdens een woestijnshoot de lenzen uitmekaar vielen, dus de mech. constructie laat wel te wensen over. Optisch waren ze niet slecht.)

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

      Volledig mee eens: ben ook zeer tevreden van de Nikon 10,5/2.8. Zeer scherpe lens. Heb zelfs geen zin om mijn beelden te 'defishen', ik hou van het speciale effect.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

        Ik ben ook tevreden van de 10.5/2.8
        Scherp maar metEr is wel merkbare chromatische aberratie.

        Trouwens Ik begrijp niet waarom je zou defishen ? Dat is toch net het leuke eraan?

        Tom.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

          ...ander voordeel van de Nikon kan zijn dat ie héééééél klein is! Past gemakkelijk in je zak. Gr,
          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

            ben niet zo'n voorstander van fish eyes, maar ik zou dan eerder aan de Tokina 107 10-17 zoom denken
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 8mm of Nikon 10.5mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
              Er is wel merkbare chromatische aberratie.


              Tom.
              Dat is juist; maar in Raw is dit makkelijk te verwijderen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment

              Working...
              X