Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor fotograferen van vastgoed

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor fotograferen van vastgoed

    Beste mensen,
    Ik heb een canon 300D met 50mm 1.8 lens, deze lens was voornamelijk voor potretfoto´s van dieren, indoors (overigens aangeschaft na geduldige uitleg op dit forum en ben er nog steeds zeer tevreden over!). Nu wil ik mijn camera gaan gebruiken voor mijn werk op ons immokantoor. Ik wil mij daar een nieuwe lens voor aanschaffen, welke is geschikt voor het maken van fotos van soms kleine ruimtes? (zodat ze toch geheel op de foto gaan of misschien zelfs wat ruimer lijken) is dit mogelijk zonder flitser? Ik zou het liefst een lens hebben waarmee ik binnen een foto kan maken van een kleine badkamer maar ook een foto van buiten in de tuin kan maken. Als jullie tips hebben hoor ik het graag. Alvast hartelijk dank.

  • #2
    Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

    Ik zou denken aan een lens met meer groothoek (zeker in combinatie met je cropfactor 1.6). en zo lichtsterk mogelijk en als je geen flits kunt/mag gebruiken, dan zeker een statief meenemen en spelen met je belichtingstijd.
    Beetje allround:
    - Canon 17-55 2.8 is
    - Tamron 17-50 2.8
    of meer architectuurlenzen zoals:
    - Canon 10-22
    - Tokina 12-24
    kijk eens rond welke lenzen gebruikt werden in het architectuurforum.

    Sven

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

      Sigma 10-20 en voor donkerder ruimtes gewoon een statief gebruiken. Wel zorgen dat de camera parallel aan het te fotograferen object staat, want anders heb je een gigantische vertekening, geen vervorming(die is er ook maar heeft hier niets mee te maken). Vervorming en vignetering kun je eenvoudig oplossen met PTLens als plugin voor PS of stand-alone.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

        Kleine ruimtes en toch zoveel mogelijk erop... -> breedhoeklens
        Ik heb de Sigma 10-20 F4-5.6, zeer tevreden over.
        Als je wil fotograferen zonder flitser in de iets donkerdere ruimtes kan je ook gaan voor de Tokina 12-24mm F 4.0 AT-X Pro, al weet ik niet of dit veel uitmaakt en wat het verschil tussen beide is op F4-5.6 na...
        Nikon D80 / Sony DSC-H5

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

          sigma 10-22. Zo breed mogelijk gaan zou ik zeggen, en een statief gebruiken.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

            bedankt al vast voor de tips, nu heb ik al een beetje een idee!
            Nog even een vraag, ik bedoel een soort fotos als op deze link:



            Ik weet niet wat er verder nog met die foto´s gebeurde, de kleuren zijn heel onnatuurlijk, dat bedoel ik zeker niet, maar wel het grote effect en het feit dat alles op een foto past.. Is dat te doen met die sigma lens of is er hier iets anders gebruikt?

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

              datzelfde effect zal je inderdaad verkrijgen met die sigma (en ook de eerdergenoemde canon en tokina)
              Jeroen || OM-D EM-5

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                Estate agents work to a tight budget, generally the example you show on that site is a typical one. Poor images with little attention for detail. A good photographer will make sure the colours are corrected and the photos are of general high quality.
                It's assumed that it costs a lot more for a professional photographer, but raising the standard of presentation to client worth the extra cost.

                I've done a fair amount of interior shooting for clients. The last was for an interior design company, The Tokina 12-24 F4 served well for this. I provide 360° panoramas for some clients too. They really do show the interiors well.

                Good luck.

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                  Als je het budget hebt, zou ik gaan voor een shift-lens; daarmee kan je convergerende lijnen vermijden.
                  Ik heb onlangs een paar architectuur-foto's gemaakt; sommigen met Technische Camera / Shiftlens en sommigen zonder. Het hebben van zo'n lens vond ik toch een verademing; 't spaarde me heel wat photo-shop werk uit.

                  (Koop ook een statief mocht je dat nog niet hebben).

                  Onlangs heb ik nog eens een artikel gelezen over het fotograferen van vastgoed: een goede foto kan er voor zorgen dat je vastgoed sneller verkocht wordt - al moet je er wel voor zorgen dat je de dingen niet mooier voorstelt dan ze zijn natuurlijk.
                  Fotolog -DevLog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                    Tokina 12-24 f4 is een prachtig ding. Net gekocht en zeer tevreden over.
                    Lees de reviews op internet er maar eens op na. Op quasi het ganse bereik presteert deze lens nagenoeg identiek als de Nikon-variant... op een paar muggenzifters na natuurlijk die graag DOF-charts en resolution-charts liever trekken als dat waarvoor deze lens werd ontworpen

                    In vgl met de Sigma voelt de Tokina veel steviger aan. Dat is vooral dankzij de metalen behuizing... En zoals Trebs al zei, kan je deze netjes gebruiken voor 360° pano mounts...

                    En het is nog beter voor je portefeuille ook: 50% van de kostprijs van een Nikon lens

                    T.
                    Nikon stuff rocks :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                      Sigma 10-20, die 2mm (in 't kwadraat) maken voor immo (ook interieur) veel verschil !
                      www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jedec Bekijk bericht
                        datzelfde effect zal je inderdaad verkrijgen met die sigma (en ook de eerdergenoemde canon en tokina)
                        Er hangt helaas geen exif meer aan die foto's maar ik vermoed dat dit wel een stukje minder breed is dan 10mm is, zoals 17 of 18mm. Ga voor de Sigma, dan kan je nog breder gaan met wellicht minder vertekening als je 't goed doet.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Er hangt helaas geen exif meer aan die foto's maar ik vermoed dat dit wel een stukje minder breed is dan 10mm is, zoals 17 of 18mm. Ga voor de Sigma, dan kan je nog breder gaan met wellicht minder vertekening als je 't goed doet.
                          Vertekening van o.a. de Sigma kan je nog corrigeren met vb. PTLens indien nodig.
                          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                            Mensen, alvast hartelijk dank! Het is inderdaad zo dat vastgoedmakelaars weinig aandacht besteden aan hun foto´s, een website bijhouden is voor de meeste al iets waar ze een bedrijf maandelijks veel geld voor moeten betalen. Volgens mij ligt er een markt open voor fotografen die panaromaviews etc kunnen maken. In elk geval heel erg bedankt, ik ga me er zo snel mogelijk in verdiepen. Ik heb ook al even gekeken naar de prijzen van lenzen en vooral die tokina valt heel goed mee, tweedehands zijn ze wel echt niet te krijgen he?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens voor fotograferen van vastgoed

                              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              sigma 10-22. Zo breed mogelijk gaan zou ik zeggen, en een statief gebruiken.
                              Je hebt absoluut iets in dit bereik nodig! De eerder aangehaalde lensjes die op 17mm starten zijn op een cropcamera zoals de 300D gewoon niet breed genoeg. Het gaat wel, maar als je echt nog eens ruimte wil creëeren dan ga je best zo breed mogelijk. En zoals al eerder aangekaard, zeker een statief gebruiken in slechtverlichte ruimtes.

                              Comment

                              Working...
                              X