Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergelijking objectieven dslr met compact?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergelijking objectieven dslr met compact?

    Heyla

    Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een dslr, en daarbij hoort natuurlijk een objectief. Nu is mijn vraag of die eigenschappen vergelijkbaar zijn met die van een compactje? Zodat ik een beetje het bereik kan vergelijken met de camera die ik nu heb. Is dat gewoon hetzelfde of bestaat er een formule om het om te rekenen? Dit is wat er op mijn compactje zit: “Minolta GT lens: 7.8 - 23.4 mm 1 : 2.8 – 4.7 aspherical”.

    Is dit misschien het 35 mm equivalent wat ik her en der wel eens tegenkom? Hoewel me dit eerder met analoge toestellen doet denken?

    Ik heb al gebruik gemaakt van de zoekfunctie, maar vind geen antwoord, aangezien ik de juiste benaming niet weet, dus excuses als de vraag er al eens stond..

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Tineke
    .: Konika Minolta DiMAGE F200 :: Canon EOS 400D + 17-85mm + 50mm :.

  • #2
    Re: vergelijking objectieven dslr met compact?

    Die 7.8 en 23.4 zal je ongeveer maal ±4.8 moeten doen om het KB eq. te krijgen. Dit omdat de ccd van je toestel ±5x kleiner is.
    Zou te vergelijken zijn met 38-112 zo ongeveer.
    De lichtsterkte 2.8-4.7 getallen komen overeen hoewel bij een compact toestel de scherptediepte veel groter zal zijn.
    Last edited by paly; 21 juni 2007, 13:30.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: vergelijking objectieven dslr met compact?

      Ik zou niet gaan vergelijken, want er is veel te veel afhankelijk van je toestel in dit geval.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: vergelijking objectieven dslr met compact?

        Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
        Heyla

        Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een dslr, en daarbij hoort natuurlijk een objectief. Nu is mijn vraag of die eigenschappen vergelijkbaar zijn met die van een compactje? Zodat ik een beetje het bereik kan vergelijken met de camera die ik nu heb. Is dat gewoon hetzelfde of bestaat er een formule om het om te rekenen? Dit is wat er op mijn compactje zit: “Minolta GT lens: 7.8 - 23.4 mm 1 : 2.8 – 4.7 aspherical”.

        Is dit misschien het 35 mm equivalent wat ik her en der wel eens tegenkom? Hoewel me dit eerder met analoge toestellen doet denken?
        Je kunt het bereik vergelijken dmv. het 35mm equivalent.
        Voor jou compact is dit 38-114mm.

        Als je bv. een Canon 400D wilt kopen moet je rekenen met een cropfactor van 1,6. Dus met een 24-70mm lens heb je ongeveer hetzelfde bereik als jouw compact.
        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

        Comment


        • #5
          Re: vergelijking objectieven dslr met compact?

          Oké, merci!

          Dat vergelijken met het 35 mm equivalent is wel slim gezien

          Het zal waarschijnlijk 17-85 mm worden, zodat ik het een beetje voor "alles" kan gebruiken, zoals nu het geval is.
          .: Konika Minolta DiMAGE F200 :: Canon EOS 400D + 17-85mm + 50mm :.

          Comment


          • #6
            Re: vergelijking objectieven dslr met compact?

            De 17-85 is voor mij een goeie instap-lens geworden, de 50mm 1.8 die ik goedkoop op de kop kunnen tikken heb, was een perfecte aanvulling. Nu nog een tele tot de 300 en we zijn gesteld.
            Want de 17-85 zit er meestal op, de 50mm in slechte licht-omstandigheden, maar toen ik die reiger deze namiddag naar een boom zag vliegen moest ik wel niet proberen die in beeld te brengen. Maar binnen een paar weken in Toscane zal de 17-85 er niet gauw afgaan.

            Comment

            Working...
            X