Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor cleaning mijn ervaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor cleaning mijn ervaring

    Gisteren voor het eerst stofjes waargenomen op mijn foto's. Het was al een tijdje geleden dat ik met een hoog diafragma getal foto's had genomen en nu stonden er toch wel vlekjes op zeker!

    Ik had bij de aankoop van mijn vorige lens een flesje Eclipse en Pec Pads gekocht, just in case het zover zou komen ik niet opnieuw verzendingskosten zou moeten betalen. Ik ben echter terughoudend om de sensor aan te raken en besloot om eerst met een blaasbalg te proberen. Nu heb ik vroeger nog een telescoop gehad en daar heb je ook het stof probleem. Ik had daarvoor een grote blaasbalg. Het is eigenlijk geen echte blaasbalg, maar één of ander ding dat ik in de apotheek gekocht heb en bedoeld is voor vaginale spoeling maar het ziet er uit als een uit de kluiten gewassen blaaspeer, anyway het ding koste een appel en een ei en kan hard blazen.

    Omdat ik duidelijk vlekjes zag op mijn foto's die ik gemaakt had, heb ik meteen eens op de sensor geblazen met de blaasbalg. Daarna heb ik foto's genomen met diafragma dichtgedraaid, lens focus manueel en op oneindig, wit blad voor de lens en erop geflitst. Dit heb ik met 3 lenzen getest om te zien of de vlekjes consistent waren. Met de 50mm op f/16 had ik geen vlekjes meer, met de 18-70 kitlens op f/22 had ik nog een vlek en met mijn 70-300 op f/22 had ik ook nog een vlek die op dezelfde plaats was als bij de vorige foto. De procedure nogmaals herhaald en nu geen vlekjes meer .

    Bij deze dus mijn ervaring, hopelijk hebben jullie er iets aan!

  • #2
    Re: Sensor cleaning mijn ervaring

    Classic.
    Nu nog even 't achterste glas van je 18-70 en 70-300 kuisen en je bent good-to-go.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: Sensor cleaning mijn ervaring

      Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
      Classic.
      Nu nog even 't achterste glas van je 18-70 en 70-300 kuisen en je bent good-to-go.
      Ik had mijn lenzen gekuist voordat ik mijn sensor onder handen nam

      Comment


      • #4
        Re: Sensor cleaning mijn ervaring

        Blaasbalg volgens mij goedkoopste en afdoend middel.
        Producenten raden ook aan blaasbalg te gebruiken in combi met anti-dust systemen.
        Bedankt voor de tip "blaasbalg apotheker"

        Comment

        Working...
        X