Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

    Vanaf januari j.l. heb ik een Canon EOS 400D met o.a. een Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro. Het valt mij op dat ik maar heel weinig foto's krijg die scherp zijn.
    Zijn er mensen met ervaring die mij kunnen zeggen hoe ik het beste kan oefenen om toch zoveel mogelijk scherpe foto's te krijgen?

    Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
    www.janbos.net

  • #2
    Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

    Hoi janbos,

    ik heb hetzelfde toestel en dezelfde lens. Wat ik wel heb ervaren is dat de lens het beste presteerd bij een hoge sluitertijd (1/500). Het enige probleem is dat je dit niet snel haalt. Bij zeer helder weer en met een iso van 20 of 400 kan de lens het wel eens toelaten. Ook bij een statief werken helpt. Ik denk wel dat licht onscherpe foto's een eigenschap zijn van deze lens. Je moet wel eens letten bij het afdrukken van foto's. Ik denk vaak dat ik een onscherpe foto heb maar ik ik die dan afdruk is hij toch goed. Het gedacht van onscherpe foto heb ik snel omdat ik de foto's meetal veel vergroot om de details te kunnen zien. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben en ik hoop dat er nog BD'ers zijn die dit probleem al hebben meegemaakt en er ook een goede oplossing voor geven.

    Groetjes

    Gerry
    Last edited by Goody; 26 juni 2007, 18:43.
    Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

      Ik heb deze lens ook gehad op mijn Nikon D70s en heb gemerkt dat de lens vol open idd niet zo scherp is, als je naar f8 gaat met voldoende licht was er al veel beterschap. En de lens presteert ook beter op 200 dan op 300mm, daar wordt hij soft. Maar voor macro gebruikte ik hem ook altijd op manual focus.
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

        Probeer in elk geval om de sluitertijd korter te houden dan 1/320sec, anders is er veel kans op bewogen foto's. Je kan ook een statief gebruiken, maar bij een digitale reflex is het ook niet echt een probleem om de iso te verhogen als er niet genoeg licht is.

        Met een lange tele moet je ook correct scherpstellen, zeker als het onderwerp vrij dichtbij zit. Je hebt dan heel weinig scherptediepte, en als je dan op het verkeerde punt scherpstelt, heb je een onscherpe foto.

        Met het diafragma iets dichtgedraaid geeft een lens altijd betere (scherpere) resultaten dan wanneer ze volledig open gebruik wordt (in dit geval f4 bij 70mm tot f5,6 bij 300mm). Op f8 zal de lens heel wat scherper zijn, op voorwaarde dat je ervoor zorgt dat de sluitertijd kort genoeg is (iso aanpassen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

          Ik heb hem ook gehad, en hoe je het ook draait of keert: echt scherp is ie gewoon niet. Daarom hebben de meesten hem hier ook gehad.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

            Volgende feedback heb ik ooit gekregen van Soetkin.
            Zij had blijkbaar toch nog niet extreem slechte ervaringen.

            In omstandigheden met vrij veel licht presteert dit lensje vrij goed. Enkele rond 250 mm - 300 mm durven de foto's wel al wat "softer" zijn.
            Ik fotografeer wel bijna nooit op f5.6, meestal rond f8, om zo de foto's scherper te krijgen met deze lens.

            Het is geen superlens, maar het is een ideale lens om mee te starten!
            Ik vind deze zeer goed qua prijs kwaliteit!
            Koop wel de DG APO versie!! deze kost rond de 230 - 250 euro nieuw vermoed ik.
            When you open your mouth, make sure the sound you make is better than silence!

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

              Ik heb zowel de Nikon 70-210 f4-5,6D en de Sigma 70-300 APO. Op 210 mm (220 voor de Sigma) zijn beide even scherp. Op 300 mm wordt de Sigma inderdaad een ietsje softer. Maar zeggen dat ie gewoon niet echt scherp is, is overdreven.
              Dit is het oordeel van Photozone:

              The Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO DG macro came close to a surprise but it still hasn´t won the cigar. It delivered pretty decent results in most aspects, specifically at 70mm and 200mm, but at 300mm the border resolution is nothing short of dismal - certainly not apochromatic as claimed by Sigma (nor would we really expect that from such a budget lens). Nonetheless you may argue that the center performance of the lens is on a very high level throughout the range and for many tele applications your main subject is often located close to the center so the border problems may not be all that obvious in the real life. As such it still remains an interesting budget solution. If you prefer a sharp border to border quality look elsewhere though ... and prepare yourself to invest quite a bit more.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

                Dit is een typische mooi weer-lens.
                Onder ideale omstandigheden (lees: volle zon) kun je daar prachtige foto's mee maken. Maar vanaf de zon eventjes achter een wolk verdwijnt of als je iets in de schaduw wilt fotograferen moet je ISO800 of zelfs ISO1600 gebruiken om voldoende snelle sluitertijden te bekomen.
                Maar gezien de lage prijs vind ik het toch een aanrader.
                Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                  Dit is een typische mooi weer-lens.
                  Onder ideale omstandigheden (lees: volle zon) kun je daar prachtige foto's mee maken. Maar vanaf de zon eventjes achter een wolk verdwijnt of als je iets in de schaduw wilt fotograferen moet je ISO800 of zelfs ISO1600 gebruiken om voldoende snelle sluitertijden te bekomen.
                  Maar gezien de lage prijs vind ik het toch een aanrader.
                  Ikke niet. Foto's zijn hoe dan ook soft vind ik. Je bent dan beter van een klein beetje door te sparen en een 70-200 f4 te kopen. Daar zal je écht tevreden van zijn. Die 70-300 is na aankoop ook niks meer waard, en voor de 70-200 krijg je nog veel geld.
                  In mijn geval hebben Sigma-lenzen me alleen maar geld gekost, omdat ik na drie maanden al naar betere lenzen greep.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 70-300 F/4-5.6 DG APO Macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Ikke niet. Foto's zijn hoe dan ook soft vind ik. Je bent dan beter van een klein beetje door te sparen en een 70-200 f4 te kopen. Daar zal je écht tevreden van zijn. Die 70-300 is na aankoop ook niks meer waard, en voor de 70-200 krijg je nog veel geld.
                    In mijn geval hebben Sigma-lenzen me alleen maar geld gekost, omdat ik na drie maanden al naar betere lenzen greep.
                    Daar ben ik het niet mee eens. Op 300mm met het diafragma wijd open zijn mijn foto's even scherp/soft als bij mijn andere lenzen (ok, dat zijn nu ook niet echt toplenzen ).
                    Het probleem met deze lens is dat je enorm veel licht nodig hebt voor mooie foto's.
                    Zo'n grote verbetering is die 70-200/F4 lens dan niet. Dat scheelt amper een halve stop op 200mm maar hij is wel bijna 3x duurder.

                    Een voorbeeldje op 300mm / F5.6
                    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                    Comment

                    Working...
                    X