Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D: Het foute scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 400D: Het foute scherm

    Ik heb mijn 400D nu enkele dagen en wat mij opvalt is dat de foto's die je te zien krijgt op je LCD scherm totaaal niet overeenkomen qua kleuren met de foto's die je op de computer zet.
    ok, ik werk meestal in RAW dus dit is geen probleem, maar af en toe werk ik wel eens graag in Jpeg (als ik heel veel foto's moet pakken en geen goesting heb om alles daarna nog eens te gaan bewerken)

    is er een manier of een trukske om de foto's op je schermpje toch min of meer overeen te laten komen met je beeldscherm van de pc? (aan mijn pc scherm zal het niet liggen want met de 1D en 20D had ik hier geen probleem mee)
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: 400D: Het foute scherm

    Je maakt een probleem waar er geen is. Het schermpje op je toestel is nooit een goed referentiepunt en het zal het ook nooit zijn.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: 400D: Het foute scherm

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Je maakt een probleem waar er geen is. Het schermpje op je toestel is nooit een goed referentiepunt en het zal het ook nooit zijn.
      je zal bedoelen dat ik een probleem maak waar er altijd één is geweest...
      maar bij de 400D is dit wel extreem vind ik. bijlange niet zo erg als bij mijn oude 20D
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: 400D: Het foute scherm

        Is mij nog niet echt opgevallen bij mijn toestel.
        Wat bedoel je juist met niet dezelfde kleuren? Rood is blauw enz...

        Je kan je LCD nog wat instellen via het menu. Misschien kan je het zo nog wat verbeteren?
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: 400D: Het foute scherm

          Zoiezo zou ik nooit of te nimmer een foto beoordelen op m’n lcd schermpje, jpeg of niet , dat is bij m’n 20 en 30D niet anders, het enige waar ik nu en dan naar kijk is m’n histogram wat een pak meer zegt dan een foto op volledig beeld op dat schermpje…
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: 400D: Het foute scherm

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            Zoiezo zou ik nooit of te nimmer een foto beoordelen op m’n lcd schermpje, jpeg of niet , dat is bij m’n 20 en 30D niet anders, het enige waar ik nu en dan naar kijk is m’n histogram wat een pak meer zegt dan een foto op volledig beeld op dat schermpje…
            Inderdaad. Het loont meer om je histogram op je LCD te bekijken als de foto. Loont heel veel eigenlijk.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: 400D: Het foute scherm

              tis vooral de kleurintensiteit die meestal te zwak is. en op het schermpje lijkt de foto wel goed, maar als ik de jpeg dan op de pc zet is hij nagenoeg altijd iets te donker, en te flets.
              ik ga eens proberen mijn lcd schermpje donkerder te zetten, maar ik weet niet of dat veel gaat doen


              enfin, tis geen onoverkomelijk probleem, ik vroeg mij gewoon af of er geen anderen zijn die zich eraan storen
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: 400D: Het foute scherm

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                Ik heb mijn 400D nu enkele dagen en wat mij opvalt is dat de foto's die je te zien krijgt op je LCD scherm totaaal niet overeenkomen qua kleuren met de foto's die je op de computer zet.
                ok, ik werk meestal in RAW dus dit is geen probleem, maar af en toe werk ik wel eens graag in Jpeg (als ik heel veel foto's moet pakken en geen goesting heb om alles daarna nog eens te gaan bewerken)

                is er een manier of een trukske om de foto's op je schermpje toch min of meer overeen te laten komen met je beeldscherm van de pc? (aan mijn pc scherm zal het niet liggen want met de 1D en 20D had ik hier geen probleem mee)
                lcd nooit geloven
                't begint al bij het bekijken.. je hebt nooit standaard omstandigheden.
                zoals eerder aangehaald: histogram en indien mogelijk de histogrammen apart voor R G B
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: 400D: Het foute scherm

                  raar maar dat was het dus.
                  ik heb de intensiteit van het lcd scherm nu op de helft gezet ipv het maximum, en de foto's lijken al een pak meer op die op de pc

                  de belichting komt nu goed overeen, enkel is de foto op het lcd scherm iets warmer dan op pc
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: 400D: Het foute scherm

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    raar maar dat was het dus.
                    ik heb de intensiteit van het lcd scherm nu op de helft gezet ipv het maximum, en de foto's lijken al een pak meer op die op de pc

                    de belichting komt nu goed overeen, enkel is de foto op het lcd scherm iets warmer dan op pc
                    Dat klopt idd met een 30D ook, hetzelfde effect
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: 400D: Het foute scherm

                      Misschien is het raadzaam je scherm eens te calibreren (als je het nog niet gedaan hebt).

                      Schermcalibratie is ook steeds een wat moeilijkere zaak (zeker als er andere mensen soms aan je pc werken, en spelen met contrast en intensiteit)

                      Als je niet gebruik wil maken van dure spullen voor calibratie kan je best ergens een programmatje ophalen om je kleuren wat bij te sturen (op mac bvb Adobe Gamma, voor pc ook beschikbaar dacht ik).

                      Helaas is de factor waar je geen controle over hebt inderdaad het display van je camera.

                      Ik heb een vast ontwikkeladres, en daar laat ik een referentiefoto met veel diverse kleurenvlakken afdrukken (of een soort testfile). Hierop stem ik dan mijn scherm af, om zo goed mogelijk de foto te benaderen.

                      Doorgedreven colormanagement is een andere zaak, dan moet je alles calibreren, zowel je foto apparaat als je scherm, als je printer. Het kan, maar het kost geld voor de soft en de apparatuur om te meten... Wat zeker is : je zal op scherm, printer of foto-apparaat nooit hetzelfde te zien krijgen (tenzij je in een zeer beperkte kleurengamut gaat werken... Je scherm kan bvb meer en kleuren aan dan je printer, maar minder dan de realiteit (of de foto die je genomen hebt)...
                      (Meer info kan je vinden door te googlen naar ICC profielen).

                      Greetz
                      Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
                      Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 400D: Het foute scherm

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Zoiezo zou ik nooit of te nimmer een foto beoordelen op m’n lcd schermpje, jpeg of niet , dat is bij m’n 20 en 30D niet anders, het enige waar ik nu en dan naar kijk is m’n histogram wat een pak meer zegt dan een foto op volledig beeld op dat schermpje…
                        Die LCD is een heel handig ding om zicht te krijgen op de juistheid van je witbalans. Of is die auto WB bij Canon gewoon perfect onder alle omstandigheden?

                        Comment


                        • #13
                          Re: 400D: Het foute scherm

                          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                          Die LCD is een heel handig ding om zicht te krijgen op de juistheid van je witbalans. Of is die auto WB bij Canon gewoon perfect onder alle omstandigheden?
                          Was 't maar waar!
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: 400D: Het foute scherm

                            Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                            Die LCD is een heel handig ding om zicht te krijgen op de juistheid van je witbalans. Of is die auto WB bij Canon gewoon perfect onder alle omstandigheden?
                            Ik maak steevast gebruik van een Whibal kaart, zou iedereen in z’n tas moeten hebben zeker als je in Jpeg werkt ( wat ik eigenlijk weinig doe, ik verkies Raw )
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #15
                              Re: 400D: Het foute scherm

                              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                              Ik maak steevast gebruik van een Whibal kaart, zou iedereen in z’n tas moeten hebben zeker als je in Jpeg werkt ( wat ik eigenlijk weinig doe, ik verkies Raw )
                              Helaas geen tijd voor op straat, tenzij je steeds op dezelfde plaats naar dezelfde kant staat te fotograferen.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X