Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

    Misschien ook leuk voor de mensen hier, of niet natuurlijk
    Een kleine review (meer handsdown) over het nieuwe Mamiya ZD systeem 645AFD/II met de digital back ZD die nu ongeveer verkrijgbaar moet zijn.

    Het is een review die ik in het engels gemaakt heb voor de andere fora's waar veel interesse was, en om er 2 te maken in NL en EN vind ik wat teveel werk







    MvrGr.
    Frank
    http://www.frankdoorhof.com

  • #2
    Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

    Ok, ik wil hem wel

    Comment


    • #3
      Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

      Interessante review, bedankt!
      Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

      Comment


      • #4
        Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

        Oorspronkelijk geplaatst door Zelda Bekijk bericht
        Interessante review, bedankt!
        Vond het een zeer interessant artikel Frank, alsook jou foto's. Vooral de 100% crop beelden van de ZD zijn verrassend. Geen sporen van kunstmatige verscherping en filtering. Maar ja, alles heeft zijn prijs.

        Comment


        • #5
          Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

          Het is goed om te zien dat er nog toepassingen zijn voor MF.

          Toch enkele bedenkingen:

          Ik kan mij voorstellen dat de stap van een 5D naar MF even groot is (of groter) als de stap van bijvoorbeeld de 400D naar de 5D.
          Hoe groter, hoe beter.
          Maar ik zou niet echt willen rondlopen met iets dat veel groter is dan een 5D.

          Het voordeel van de DOF en van de grotere pixels is onmiddelijk duidelijk.
          Maar of het verschil op een afdruk van 20x30 cm even groot is, is weer een andere vraag. Een A2 afdruk is net iets groter.

          Het is onduidelijk of de goede kleuren en de hogere DR een gevolg zijn van de sensor grootte of een gevolg zijn van de betere beeldverwerking.
          Zo heeft de 1DIII nu ook de optie van een hogere DR en toch een kleinere sensor dan de 5D.

          ISO 400 vind ik goed bruikbaar en is waarschijnlijk niet minder goed dan ISO 100 bij analoog. Maar ik zou enkel de kleurruiis verwijderen.

          En tenslotte, de prijs vind ik niet zo echt super.

          Ik wacht af wat de 1DsIII wordt. Toch wel wat handiger, denk ik.

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

            Prijs is nu juist wel super.
            Je betaald op dit moment voor een 645AFD/II met 80mm 2.8 en de ZD back rond de 9000,00 EX BTW.

            De 1DsIII zal ook rond die prijs gaan hangen neem ik aan zonder lens.

            De verschillen zijn zeer zeker op A4 te zien, sterker ik zie ze zelfs op mijn internet versies
            http://www.frankdoorhof.com

            Comment


            • #7
              Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

              Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
              Prijs is nu juist wel super.
              Je betaald op dit moment voor een 645AFD/II met 80mm 2.8 en de ZD back rond de 9000,00 EX BTW.

              De 1DsIII zal ook rond die prijs gaan hangen neem ik aan zonder lens.

              De verschillen zijn zeer zeker op A4 te zien, sterker ik zie ze zelfs op mijn internet versies

              das pakweg 4500 voor een mark3
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

                Je haalt 2 TOTAAL verschillende camera's door elkaar

                De 1DIII is een 10MP camera met 1.3 crop voor sport.
                De 1DsIII die nog moet uitkomen is een studio camera met hoge resolutie (waarschijnlijk tussen de 16-22MP) en 14/16 bits capture en een Full frame sensor.

                Je moet wel appels met appels vergelijken natuurlijk.
                Hoewel zelfs de 1DsIII eigenlijk niet vergeleken mag worden met een Medium format camera, de sensor op de Mamiya is bijna 2x zo groot als die op de 1DsII en 5D namelijk.

                De 1DsII ligt nu rond de 7800,00 de III zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn.
                http://www.frankdoorhof.com

                Comment


                • #9
                  Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

                  Oorspronkelijk geplaatst door FrankD Bekijk bericht
                  Je haalt 2 TOTAAL verschillende camera's door elkaar

                  De 1DIII is een 10MP camera met 1.3 crop voor sport.
                  De 1DsIII die nog moet uitkomen is een studio camera met hoge resolutie (waarschijnlijk tussen de 16-22MP) en 14/16 bits capture en een Full frame sensor.

                  Je moet wel appels met appels vergelijken natuurlijk.
                  Hoewel zelfs de 1DsIII eigenlijk niet vergeleken mag worden met een Medium format camera, de sensor op de Mamiya is bijna 2x zo groot als die op de 1DsII en 5D namelijk.

                  De 1DsII ligt nu rond de 7800,00 de III zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn.
                  ach zo
                  wist ik veel waar die s voor stond
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

                    Frank,

                    Ik ken niets van middenformaat maar het is lang geleden dat ik nog eens een artikel gelezen heb dat mijn ongezonde interesse opwekte. Ik ben nu ijverig alles aan het opzoeken maar kan alvast zeggen dat ik serieus onder de indruk ben geraakt
                    Website: http://www.d-eye.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mamiya ZD back review en 75-150 f4.5

                      dank je wel.
                      http://www.frankdoorhof.com

                      Comment

                      Working...
                      X