Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte vlek in kijkscherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwarte vlek in kijkscherm

    Dag allemaal,

    als ik door mijn camera kijk, zie ik een zwarte vlek op het vizier(of hoe noem je dat...)
    het is geen stofplekje op de sensor, dat heb ik al eens meegemaakt. Ik zie de vlek namenlijk enkel als ik erdoor kijk om een foto te nemen, ik zie ze dus niet op de foto zelf!!
    kan ik hier zelf iets aan doen, wat is het, is het erg etc.

    bedankt!


    Grtz, Sempike
    Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

  • #2
    Re: Zwarte vlek in kijkscherm

    Dit kan stof op je spiegel of prisma (matglas) zijn.
    Op de spiegel is makkelijk te verhelpen, lens eraf en controleren, eventueel afblazen...
    Zelfde voor het prisma, meestal zit dit onderaan, kan je dus makkelijk afblazen (zachtjes).
    Een derde mogelijkheid is dat het in de kamer van je prisma zit, dus tussen prisma en occulairglas, best binnenbrengen dan als het je echt stoort...
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

    Comment


    • #3
      Re: Zwarte vlek in kijkscherm

      als het vlekje echt heel scherp is, dan zit het waarschijnlijk ik je prismahuis... en daar zal je het met de beste moed van de wereld niet uitkrijgen, tenzij je veel geluk hebt en het vanzelf lostkomt.

      als het vlekje wazig is, dan zit het waarschijnlijk op je matglas. De beste manier om hier stofjes van te verwijderen vind ik persoonlijk de plakband methode.
      Pak een stukje van die alombekende groene scotch tape, wikkel die rond een wattenstaafje, (met de plakzijde naar buiten dus) en dan kan je het stofje er zo van halen...
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Zwarte vlek in kijkscherm

        Over welk toestel gaat het? Ik heb ooit iets gelijkaardigs gehad met een d70.
        Een klein zwart vlekje in de hoek van de zoeker. Ik twijfelde tussen een soort schimmel of een schilfertje van het prisma dat afgebroken was.
        Mijn toestel was toen nog onder garantie en dit werd zonder kosten hersteld.

        succes

        Comment


        • #5
          Re: Zwarte vlek in kijkscherm

          Het is een canon Eos 350 D

          Ik zal even beschrijven waar de vlek juist zit: als ik de lens eraf doe, zit er eerst een schuin 'spiegeltje', schuin stukje glas, dat diagonaal geplaatsd is (moeilijk gezegd denkik), daarachter zie ik een ander scherm pessies. Als ik fotos trek zie ik de 7 focuspunten, wel, die 7 'vakjes' die je ziet terwijl je een foto neemt, die zie ik ook op dat schermke ... Daar zit heel duidelijk een zwart vlekje op.
          Ik heb al een geprobeerd, van met een rietje, onder dat schuin stukje glas/spiegel te gaan, tot aan dat 'schermpje', en dan te blazen, maar het gaat niet weg...

          Wat kan ik hieraan doen, of kan ik hem best binnen doen waar ik hem gekocht heb...
          Binnen een week vertrek ik op vakantie en heb hem wel nodig natuurlijk , toch is het niet zeer dringend, want ik zie die vlek nl niet op mijn foto's

          Alvast bedankt voor diegene die mij kan helpen!

          Groetjes
          Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

          Comment


          • #6
            Re: Zwarte vlek in kijkscherm

            stukske groenen scotch plakband op een stokske steken dat onder nen hoek is gebogen zodat je aan dat schermpje met de AF punten (matglas ofte wel focusing screen) kan. zorg dan dat de plakzijde vd plakband naar buiten is gekeerd en daarmee kan je zodus het vuiltje heel makkelijk van het schermpje nemen...

            heeft bij mij al ettelijke malen gewerkt

            heb ik trouwens al eens gezegd dus ik snap niet waar je probleem nu nog zit...

            tenzij het achter het matglas zit, dan ga je je toestel waarschijnlijk moeten binnendoen

            dat scherm met de af punten is de het matglas aka focusing screen
            hetgeen jij een visier noemt, noemen wij hier een zoeker

            trouwens NOOIT met een rietje in je camera blazen... de lucht die je er dan inblaast komt uit je longen en is zo vochtig als iets...
            Last edited by Matthias; 23 juni 2007, 11:26.
            5DmkIII en wat glas

            Comment

            Working...
            X