Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Testfoto's en review Olympus E510

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Testfoto's en review Olympus E510

    Ik wist niet waar hem neer te zetten, dus maar hier

    Review Olympus E510 door Maartje van Gool-Schijven, MCreations

    In bezit sinds: 15 juni 2007

    1e indruk:

    Toen ik de E510 in mijn handen kreeg voelde het meteen goed.
    De body is iets kleiner dan de E330 (ik zal in deze review best wat vergelijkingen maken met de E330, aangezien die ook in mijn bezit is).
    De body is dus iets kleiner, smaller en lichter. De handgreep is ook iets minder grof als bij de E330, maar niet vervelend. Hij houdt nog lekker vast.
    De knoppen zitten net iets anders. Het aan en uit doen gaat bij de E330 net iets gemakkelijker, kan je vinger makkelijker bij.
    Bij de E510 zit het iets verder van de ontspanknop af.


    De body

    De camera voelt lekker aan. Het scherm is groot (net zoals de E330), je kan je foto’s goed terug zien.
    De camera voelt ook stevig aan, niet plastic achtig, gewoon lekker solide.
    De oogschelp is te verwijderen en af te sluiten met een bijgeleverd kapje voor het geval je live view wilt gebruiken.
    Ook de flitsschoen is netjes afgesloten met een kapje.


    Opstarten

    Het opstarten gaat snel, ongeveer net zo snel als de E330, zo’n 3 seconden. De camera laat zien dat de stoffilter werkt bij het aanzetten van de camera.
    Het menu vind ik heel fijn, was het natuurlijk al gewend. Gelijk op zoek gegaan naar de Nederlandse taal en RAW + HQ ingesteld. Helaas laat mijn pc in de miniatuurweergave van Windows nog geen RAW files zien dus vandaar dat ik ook in HQ schiet. Hierdoor hoef ik niet eerst Photoshop te openen voor ik de foto’s kan zien, dat kan al lekker in de verkenner.


    De Live View

    Dit was even wennen voor me! Ik heb destijds de E330 gekocht voor de Live View. De laatste tijd gebruikte ik het, in combinatie met mijn 50-200mm, veel minder vaak. Je camera is toch wat labieler, of je kan de camera wat minder goed stevig vasthouden met een zware lens erop.
    De B mode op de E330 is continu live weergaven van (ik geloof) ongeveer 90%. Ik hield er altijd rekening mee dat de foto die ik maakte altijd nog iets aan de randen overhield. Er kwam altijd nog wat bij dan wat ik op mijn schermpje zag.
    Toen ik gister de Live View op de E510 wilde proberen schrok ik even.
    De zoeker ging DICHT, hij OPENDE weer en toen pas maakte hij de foto.
    Je kan dus gewoon op je schermpje kijken, maar het duurt langer aangezien dus de zoeker sluit, opent en dan de foto wordt gemaakt.
    Ik denk dat het daarom slim is om de zoeker met het bijgeleverde kapje af te sluiten. Misschien dat het dan beter werkt (nog niet geprobeerd).
    Maar dat is ook niet handig. Je gaat tijdens een shoot niet ‘ff gauw’ je zoeker eraf halen, afdekken en dan foto’s maken in live view om daarna je kapje weer te verwijderen en verder te gaan in live view.
    Ik denk dat je van te voren kiest, of fotograferen MET live view, of zonder. Als je tijd genoeg hebt tijdens shoot, is het uiteraard geen probleem de zoeker ff te sluiten.
    De zoeker is duidelijk!! Mooie kleuren, veel duidelijker dan de E330.
    In mijn studiootje viel me dat direct op!
    Het enige nadeel is dat hij eigenlijk te dicht op de body zit. Als je er doorheen kijkt, zit je met je neus tegen het schermpje geplakt..


    Het fotograferen zelf

    Het scherpstellen gaat snel. Ook in mijn studio ging het goed. Ik had mijn 50mm erop in een vrij donkere kamer. Het scherpstellen van de lens zelf duurt soms even (ligt eraan of het object een beetje te zien is). Maar heeft de lens zijn standpunt ingenomen dat gaat het scherpstellen van de camera razendsnel!
    Het afdrukken gaat ook snel! Laat je vinger niet te lang op de knop rusten, hij schiet er zo zo’n 10 in RAW + JPEG. En nog snel ook! Sneller als de E330 in live view mode.
    De camera houdt lekker vast en is gewoon te vergelijken met de E330 wat betreft het vasthouden.


    De beeldstabilisatie

    Dit wilde ik uiteraard testen!
    Ik nam een neproos in mijn studio en ging ff liggen.
    Met een diafragma van F4,5, sluiter van 2.0 (!!!!) ging het super!!
    De foto is scherp, en je hoort de stabilisator zijn werk doen. Het geluid is niet irritant. Het is te horen, maar niet hard genoeg dat het vervelend is.
    Je hoort een ratelend geluid wat een seconden duurt en dan drukt hij de foto af. Scherp.
    Zelfs op een sluiter van 1.0 deed hij het goed! Een uitvinding voor donkere ruimten, zware telelenzen!
    Ik moet zeggen dat ik wel op de grond lag op mijn buik met mijn ellebogen op de grond. Ik lag niet echt comfortabel. Dus ik denk dat deze test goed geslaagd is.


    De ISO

    Ook dat wilde ik uiteraard proberen.
    Heb een foto gemaakt met ISO 100 en met ISO 1600.
    Het verschil is duidelijk te zien, MAAR ik vind de ruis op ISO 1600 niet overdreven storend!! Het is software matig zeker nog bij te werken.
    De E330 vertoont sneller meer ruis! Ook een pluspunt dus.


    Conslusie

    Ik heb de camera nu 1 dag dus nog te kort om het goed te beoordelen.
    Maar ik heb inmiddels al zo’n 300 foto’s gemaakt, lekker getest en ben echt tevreden!
    De kleuren, contrast en verzadiging vind ik mooi. Soms iets TE (standaard instelling bij uitpakken).
    Maar het ziet er gewoon netjes uit.
    Kortom, ik ben nu al erg tevreden!!
    En deze camera is het wachten waard geweest!

    Als ik nog dingen vergeten ben, hoor ik het graag.
    Zijn er vragen, dan mag je me altijd mailen.

    Groetjes, Maartje


    de testfoto's

    Gemaakt met E510


    Gemaakt met E330
    Beide dezelfde iso, witbalans, sluiter, fragma en afstand (50mm)


    ISO 100


    ISO 1600


    ISO 100


    ISO 1600


    Beelstabilisatie
    F4,5
    50mm
    ISO 100
    1/2e
    Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
    Sigma 18mm - 125mm

  • #2
    Re: Testfoto's en review Olympus E510

    Ik weet niet wat de experts ervan zullen vinden, maar ik zie zo één twee drie niks mis met de eerste resultaten. Bij ISO 1600 zijn op deze voorbeelden geen ruis te vinden (ik kan het in elk geval niet zien): chapeau!

    Vraagje: hoe verhoudt de zoeker zich tov de E330?
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: Testfoto's en review Olympus E510

      Je ziet in vergelijking tot de Iso 100 wel wat ruis, maar niet storend! Geweldig he!

      En de zoeker is duidelijker en helderder dan de E330 Had wel iets groter mogen zijn, maar das bij de E330 ook.
      Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
      Sigma 18mm - 125mm

      Comment


      • #4
        Re: Testfoto's en review Olympus E510

        Bij de E330 heb je live-view mode A: Je kunt de hele tijd op je scherm kijken, zoals bij een compact... Live-view mode B: Je kunt scherpstellen met een vooraf ingestelde knop als je wilt, druk op de knop, AF gaat aan, spiegel gaat neer, daarna spiegel op en weer live view, camera staat scherp, afdrukken. Of alles in manuele focus.

        De E510 heeft alleen de live-view mode B, hierdoor heb je die "shutter-lag". Vind het ontzettend handig bij macro mode B omdat je 10 maal kunt inzoomen en zo de focus kunt controleren. Heeft de E510 ook nog focusbrakketing. Op de E330 kun je die aanzetten en dan maakt de camera met kleine verschillen, met de autofocus een afdruk, hierdoor moet er dan wel een goede scherpe bijzitten.

        Bart

        Comment


        • #5
          Re: Testfoto's en review Olympus E510

          Dit is lachen, mijn review staat hier
          Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


          Of in ieder geval een link naar Zoom.
          Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
          Sigma 18mm - 125mm

          Comment


          • #6
            Re: Testfoto's en review Olympus E510

            3 seconden opstarten SNEL?
            OK mij Kodak 14n deed er 10 seconden over maar dan stond ook in de test dat je koffie kon drinken in de tussentijd.
            Moderne camera's starten sneller op dan je kunt merken omdat je zelf tijd nodig hebt om het knopje te bedienen, maar tegenwoordig lijkt mij 0,5 sec nog net aanvaardbaar.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Testfoto's en review Olympus E510

              Ik heb de tijd nooit opgenomen hoe lang het duurt de E330 op te starten, maar het ding is altijd schietklaar als ik hem aan mijn oog houdt. Dus snel genoeg. Ik heb werkelijk nog nooit een moment gemist omdat ik te traag was met het aanzetten van de camera van Olympus. Wel dat de camera nog in mijn tas zat En ik te traag was. De opstarttijd is werkelijk geen probleem, in de praktijk hoef je er namelijk helemaal niet op te wachten. Daar tegenover staat dat je geen of weinig last hebt van stof op de sensor bij normale omstandigheden. Ik heb daar die opstarttijd voor over, maar goed da's ieders persoonlijke mening.

              Maar goed, als jij sneller bent en je hebt die snelheid nodig dan is de Olly reeks niks voor jou.

              Bart

              Comment


              • #8
                Re: Testfoto's en review Olympus E510

                De starttijd van een E-500 kan je met een seconde "verscherpen" gewoon door de animatie op het scherm van dat reinigen van de sensor uit te schakelen. Ik vermoed dat dat met die E-510 ook wel zal kunnen.
                De E-500 start zo op in iets minder dan 2 seconden, wat ook voor mij snel genoeg is...
                Waarom Olympus het nodig vindt dat reinigen te doen bij het opstarten van de camera (en niet bij het uitschakelen) is me ook wel een raadsel. Waarschijnlijk willen ze zeker zijn dat na vervangen van de lens dat reinigen toch min. 1 keer gebeurd is...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Testfoto's en review Olympus E510

                  ALs ik me goed herinner, kun je de vorige reeks E camera's instellen of het kuisen moet gebeuren tijdens de opstart of niet, maar misschien kan Maartje daar uitsluitsel over geven.

                  Persoonlijk zou ik de camera instellen dat de procedure niet gebeurd tijdens het opstarten, en dan is de opstarttijd vergelijkbaar met andere, 'conventionele' camera's. Ter verduidelijking: het is dus de SWF die zorgt dat de camera iets trager opstart dan de concurrentie (begrijpelijk.)
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Testfoto's en review Olympus E510

                    hoe kan je de animatie uitschakelen bij het opstarten van de e500 ?


                    Alvast dank


                    R
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                    Comment


                    • #11
                      Re: Testfoto's en review Olympus E510

                      Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                      hoe kan je de animatie uitschakelen bij het opstarten van de e500 ?
                      Ga naar het menu, naar het onderste "tapblad" (dus sleuteltje 2), scroll naar "scherm" (heb wel nederlands als taal ingesteld, dus in het engels zal dat wel "screen" zijn), en zet dat uit.
                      Ik denk trouwens niet dat je dat reinigen kan uitschakelen, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

                      Als we de RTFM toepassen dan staat het op pagina 79 (toch in de nederlandse versie). De uitleg daar is wel enorm duidelijk (euch...).
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Testfoto's en review Olympus E510

                        Ik heb nog niet gekeken of je het reinigen kan 'verzetten' naar het uitschakelen van de camera.
                        Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
                        Sigma 18mm - 125mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Testfoto's en review Olympus E510

                          Bij de E330 kun je wel de animatie uitzetten maar niet het moment van reinigen zelf bepalen. Dit zal altijd gebeuren met het aanzetten van de camera. Reden: Bij het wisselen van de lenzen raadt Olympus aan het toestel uit te zetten. Op moment dat je gewisseld hebt, zet je het toestel aan en wordt het stof verwijderd dat eventueel binnen heeft kunnen komen.

                          Maar nogmaals voor mij is het nu niet, maar ook bij de E300 niet, een probleem geweest. Zo snel ben ik gewoon niet. Voor anderen kan dit anders zijn.

                          Bart

                          Comment

                          Working...
                          X