Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

    Ik heb (in een reflex) dit objectief gekocht ter vervanging van de kitlens op mijn EOS 20D: EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
    dat is deze: http://nl.canon.be/For_Home/Product_...5mm_f45IS_USM/


    De IS zorgt ervoor dat ik 3 stops langere sluitertijd kan nemen ...

    'weet' mijn 20D dat ik de IS heb aan of uitgezet? en hoe houdt die er rekening mee?
    of kan ik die IS enkel gebruiken bij volledig manuele keuze?
    Hoe snel werkt IS, kan ik bv vanuit een rijdende auto foto's maken of dient het meer om de trilling van mijn hand of van de opklappende spiegel op te vangen?
    Werkt die in 2D of enkel op en neer, of links-rechts
    Ligt mijn batterijverbruik dan veel hoger?
    Verslijt IS?

    op de site van Canon vind ik niet echt een antwoord, het lijkt wel alsof IS vooral voor tele's dient met stilstaande onderwerpen.

    HELP!
    EOS 20D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM + 75-300mm + Speedlite 430EX
    film: AE1 met FD-glas en verscheidene flitsers, Tank 90 met 300TL, AL-1

  • #2
    Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

    De camera-instellingen blijven hetzelfde, of je de IS inschakelt of niet. Bij wat langere sluitertijden zal de beeldstabilisatie ervoor zorgen dat de kans op scherpe foto's groter wordt (binnen de grenzen van wat er mogelijk is natuurlijk). Bewegende onderwerpen worden niet stilgezet met IS (dat zou soms wel handig zijn), je haalt dus het meeste voordeel uit de beeldstabilisatie bij het fotograferen van stilstaande objecten. Door die beeldstabilisatie kan je dan een lagere iso-waarde kiezen, of het diafragma verder dichtzetten om meer scherptediepte te krijgen.

    De beeldstabilisatie werkt dus in alle mogelijke keuzestanden van je camera.

    Vanuit een rijdende auto zal de kans op scherpe foto's groter worden, maar je moet geen mirakels verwachten.

    Die IS werkt in alle richtingen, bij een lens waarop een keuzeschakelaar IS-mode I of II staat, kan je de beeldstabilisatie in stand II gebruiken voor panning-foto's. Dan wordt er dus alleen gestabiliseerd op kleine bewegingen van boven naar onder (of omgekeerd natuurlijk).
    Als die schakelaar er niet opstaat, dan schakel je best de IS uit voor panning-foto's. Als je een statief gebruikt, dan schakel je ook best de IS uit, want ik weet uit ervaring dat die bij lange sluitertijden eerder tegenwerkt, en dan krijg je minder scherpe foto's.

    Het batterijverbruik ligt iets hoger, maar ik kan toch héél veel foto's maken met de mijn IS-lenzen (17-55 f2,8 IS, 24-105 f4 L IS, 70-200 f2,8 L IS, 100-400 L IS) vooralleer de akku leeg is.

    Alles wat mechanisch aangedreven wordt, kan verslijten. Maar ik heb hier nog niet erg veel gelezen over lenzen waarbij de beeldstabilisatie stuk was (één enkele keer, denk ik), dus zal die betrouwbaarheid best wel meevallen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

      Bedankt voor je snelle reactie!

      Dus mijn toestel houdt eigenlijk geen rekening met IS?
      Kan ik die IS dan gewoon permanent laten opstaan, als een soort bijkomende verzekering tegen bewegingsonscherpte? (er zijn bij dit objectief geen 2 modes)

      IS vertraagt toch de beeldvorming niet? Ik bedoel daarmee dat als de IS nog aan het corrigeren is bij het afdrukken, krijg ik dan vervorming op een of andere manier? Want als dat wel zo is kan ik enkel IS inschakelen als ik al bijna stabiel ben, en niet vb bij snelle, actieve portretten.
      EOS 20D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM + 75-300mm + Speedlite 430EX
      film: AE1 met FD-glas en verscheidene flitsers, Tank 90 met 300TL, AL-1

      Comment


      • #4
        Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

        als je je camera actief beweegt (zoals bijvoorbeeld bij voetbal of zo), heb je niks aan IS, omdat je bewegingen veel te hevig zijn. Het zal alleen werken als je onderwerp aan een min of meer constante snelheid in een rechte lijn beweegt. Je hebt dan enkel iets aan een snelle sluitertijd (en bijgevolg een lichtsterk objectief).
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

          De 17-85 is voor mij de ideale standaard/basis lens voor algemeen gebruik, de grotere lenzen hebben idd 2 vers. modi om horizontaal bewegende onderwerpen te kunnen volgen.
          Want IS kan ook tegen je werken als jij juist bv. een rennend paard in een actie plaatje wil vangen.
          Heb zelf een allesbehalve vaste hand; ben zeer gecharmeerd van het IS systeem, maakt het mogelijk om ook met de grotere tele's nog uit de hand te werken (70-300 DO & 100-400 L) en zeker bij de laatste zie je goed wat een slag/werkbereik het sys. op de grote jongens heeft!
          'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

          Comment


          • #6
            Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

            Oorspronkelijk geplaatst door PColl Bekijk bericht
            Kan ik die IS dan gewoon permanent laten opstaan, als een soort bijkomende verzekering tegen bewegingsonscherpte? (er zijn bij dit objectief geen 2 modes)

            IS vertraagt toch de beeldvorming niet? Ik bedoel daarmee dat als de IS nog aan het corrigeren is bij het afdrukken, krijg ik dan vervorming op een of andere manier? Want als dat wel zo is kan ik enkel IS inschakelen als ik al bijna stabiel ben, en niet vb bij snelle, actieve portretten.
            Je kan de IS gewoon aan laten staan, maar als er genoeg licht is, dan kan je die ook uitschakelen om batterijen te sparen. Maar heel veel verschil maakt dat niet, want zoveel verbruikt die IS niet.

            Als je de ontspanknop half indrukt, wordt de IS ingeschakeld. Dat gaat zo snel dat je er bijna nooit iets van zal merken. Maar zoals al gezegd, als je toch héél snel moet zijn, dan kan je de IS ook nog altijd uitzetten als de omstandigheden goed genoeg zijn.
            Vergeet dan niet de IS weer aan te zetten achteraf, want ik heb zo al een paar bewogen foto's gehad omdat ik rekende op de IS, maar dat ik vergeten was om die weer in te schakelen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

              Bedankt voor de info, daar heb ik iets aan!

              tot binnenkort op het forum!

              Dankuwel

              Peter
              EOS 20D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM + 75-300mm + Speedlite 430EX
              film: AE1 met FD-glas en verscheidene flitsers, Tank 90 met 300TL, AL-1

              Comment


              • #8
                Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                Oorspronkelijk geplaatst door PColl Bekijk bericht

                Dus mijn toestel houdt eigenlijk geen rekening met IS?
                Kan ik die IS dan gewoon permanent laten opstaan, als een soort bijkomende verzekering tegen bewegingsonscherpte?

                Uiteraard kan dat, maar hou er wel rekening mee dat dit ernorm veel batterij kost.
                Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                  en als ik nou vliegende vliegtuigen fotografeer...helpt "IS" dan ook?
                  'k Heb namelijk vernomen dat de A380 naar Brussel komt voor enkele touch-and-go's....

                  Dré

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                    Ik schakel IS nooit uit. Batterijverbruik, tja, ik kan vlot een dag fotograferen met 1 batterij met IS ingeschakeld. Ik ben dan ook maar een amateur die misschien 100-150 foto's neemt op een rijkelijk gevulde reisdag.

                    Als je binnen spelende kinderen gaat fotograferen, dan weet je gewoon dat IS je niet veel gaat helpen, maar moet je het daarom uitschakelen? Ik denk het persoonlijk niet, omdat dat je dan tenminste je eigen trillingen een beetje gaat wegfilteren.
                    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                      Uiteraard kan dat, maar hou er wel rekening mee dat dit ernorm veel batterij kost.
                      Heb op beide cam's (400 & 30D) de bat/grip met 2 accu's ; extra verbruik door IS dus nauwelijks waarneembaar, ook met 1 / enkel toestel kun je op een dag enkele 100'de foto's schieten.
                      Bij de grote tele's is ie veel groter/krachtiger en zie je 'm echt werken, pas als je je knoppie half indrukt begint de IS te werken, dat doe je dus nooit permanent de hele dag door.
                      nog nooit een energie/batt probleem door IS gehad, de AF, USM, IS, systemen gaan zéér efficiënt met je accu om, hangt aan de EF's van Canon dan miss. een prijskaartje; juist ook hier om bij mij geen ander "glassware".
                      'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                        Heb ook een bat grip op de 20d staan, en ik gebruik heel zelden mijn schermpje, enkel dat van de zoeker, dus de batterijen gaan heel lang mee.

                        Conclusie van de dag: IS blijft opstaan


                        btw mocht er iemand een lichtsterke prime (kleiner dan 30mm) in de weg liggen hebben ...
                        Ik gebruik nu FD's (wegens voor geen geld te vinden op Ebay) maar ik vind ze nogal zacht. Knap (flatterend) voor portretten, maar daarom ook weinig inzetbaar.
                        EOS 20D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM + 75-300mm + Speedlite 430EX
                        film: AE1 met FD-glas en verscheidene flitsers, Tank 90 met 300TL, AL-1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door PColl Bekijk bericht
                          Kan ik die IS dan gewoon permanent laten opstaan, als een soort bijkomende verzekering tegen bewegingsonscherpte? (er zijn bij dit objectief geen 2 modes)
                          Hou er rekening mee dat je IS best niet kan actief staan als je met een statief fotografeert. Dit zou storing in het IS-systeem kunnen veroorzaken.

                          Zelf heb ik dit van horen zeggen (en ik probeer er daarom rekening mee te houden) maar misschien kunnen de experts op dit forum hier uitsluitsel over geven ?
                          Sony NEX 7 ... Glaswerk in opbouw

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon IS mbt EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door PeLat Bekijk bericht
                            Hou er rekening mee dat je IS best niet kan actief staan als je met een statief fotografeert. Dit zou storing in het IS-systeem kunnen veroorzaken.

                            Zelf heb ik dit van horen zeggen (en ik probeer er daarom rekening mee te houden) maar misschien kunnen de experts op dit forum hier uitsluitsel over geven ?
                            Ik heb zelf gemerkt dat beeldstabilisatie en statief niet goed samenwerken. Daardoor zijn de foto's met een lange belichtingstijd minder scherp als je de IS aan laat staan. Vooral bij nachtfoto's waarbij je geregeld met sluitertijden van 20 sec of langer werkt is het verschil vrij groot.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X