Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een nat archiefje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een nat archiefje



    Chronisch tijdsgebrek weerhoudt er mij momenteel van om te fotograferen en/of actief te zijn op BD. Maar om het toch niet helemaal af te leren hierbij een foto uit het archief van de voorbije weken. In deze foto heb ik geprobeerd om dat typische licht net na een fikse regenbui te vangen.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Een nat archiefje

    Heel mooie foto weeral.
    Hoe slaag jij erin de achtergrond zo mooi egaal te houden, heb je daar soms een truukje voor?
    BD0723BE

    Comment


    • #3
      Re: Een nat archiefje

      Die achtergrond viel me ook net op, super gedaan

      Maarja, we zijn dan ook niet anders gewoon deze begaafde meneer.

      Comment


      • #4
        Re: Een nat archiefje

        Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
        Hoe slaag jij erin de achtergrond zo mooi egaal te houden, heb je daar soms een truukje voor?
        een 180mm macro + lage dof + aandacht voor de achtergrond (= je standpunt zo kiezen dat er weinig of geen storende elementen zijn). Desnoods gebruik je een schaartje om een storende stengel op de achtergrond weg te knippen. Héél voorzichtig natuurlijk of je onderwerp kiest het hazenpad. Wat vaak gebeurd trouwens.

        Deze foto is in mijn tuin gemaakt en het grijze komt van een oude scheidingsmuur die op ongeveer 3 meter van het onderwerp staat.
        Meer foto's op mijn website

        Comment


        • #5
          Re: Een nat archiefje

          Mooi,scherp, aangename compo en die beoogde sfeer zit er voor mij wel in
          www.petervdg.net/Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: Een nat archiefje

            Je foto's verbazen me iedere keer . . . deze lijkt wel driedimensionaal, je kan hem als het ware bijna van het scherm plukken
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Een nat archiefje

              Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
              een 180mm macro + lage dof + aandacht voor de achtergrond (= je standpunt zo kiezen dat er weinig of geen storende elementen zijn). Desnoods gebruik je een schaartje om een storende stengel op de achtergrond weg te knippen. Héél voorzichtig natuurlijk of je onderwerp kiest het hazenpad. Wat vaak gebeurd trouwens.

              Deze foto is in mijn tuin gemaakt en het grijze komt van een oude scheidingsmuur die op ongeveer 3 meter van het onderwerp staat.
              Dank u,

              Hier zal ik de volgende keer proberen rekening mee te houden. Probleem bij mij is dat (deels uit onervarenheid) ik mij steeds probeer evenwijdig te plaatsen met de juffer en dat ik daardoor alle aandacht voor storende elementen in de achtergrond vergeet
              En die achtergrond is, dat is duidelijk, even belangrijk in macro. Enfin, we leren elke dag bij
              BD0723BE

              Comment


              • #8
                Re: Een nat archiefje

                Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                Dank u,

                Hier zal ik de volgende keer proberen rekening mee te houden. Probleem bij mij is dat (deels uit onervarenheid) ik mij steeds probeer evenwijdig te plaatsen met de juffer en dat ik daardoor alle aandacht voor storende elementen in de achtergrond vergeet
                En die achtergrond is, dat is duidelijk, even belangrijk in macro. Enfin, we leren elke dag bij
                Zeer goed dat je je evenwijdig met het onderwerp plaatst. Zo hoort het ook, zeker bij lage dof. Nu nog tezelfdertijd aandacht voor de achtergrond en je maakt dergelijke foto's. Vaak is het voldoende om je eigen standpunt wat te verleggen om storende elementen kwijt te spelen. Hier heb ik het onderwerp van onderuit gefotografeerd (met een natte broek tot gevolg ).
                Macro is de optelsom van goeie techniek, juiste keuze van dof en belichting, evenwijdigheid met het onderwerp (hoeft natuurlijk niet altijd), aandacht voor de achtergrond (en die moet absoluut niet altijd egaal te zijn, ik heb iets met achtergronden die de omgeving van het onderwerp suggestief weergeven), goed camerastandpunt, een portie geluk, ervaring en véél geduld. En natuurlijk niet vergeten om voor het afdrukken nog een goeie compo te maken.
                Meer foto's op mijn website

                Comment


                • #9
                  Re: Een nat archiefje

                  Prachtig! kleuren, scherpte, compo, belichting...alles is TOP
                  Mvg Tim

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een nat archiefje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Je foto's verbazen me iedere keer . . . deze lijkt wel driedimensionaal, je kan hem als het ware bijna van het scherm plukken
                    verbazingwekkend !
                    mvg,jacky
                    'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                    Grtjs, Jacky

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een nat archiefje

                      Knap en haarscherp

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een nat archiefje

                        Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                        Desnoods gebruik je een schaartje om een storende stengel op de achtergrond weg te knippen. Héél voorzichtig natuurlijk of je onderwerp kiest het hazenpad. Wat vaak gebeurd trouwens.
                        Een schaartje, wat een idee Ik probeer nog wel es een blad of ander storend factor op de achtergrond weg te trekken maar daar moet je altijd veel te veel geweld bij gebruiken waardoor het onderwerp vrijwel altijd ervandoor gaat... Dus, een schaartje ook maar toevoegen aan mn standaard-uitrusting

                        On topic, de foto is zoals gebruikelijk weer prachtig
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een nat archiefje

                          Knap werk "schaartje"-scherp.

                          Grt
                          Roevca

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een nat archiefje

                            knap werk pendragon!!! Jammer van je chronische tijdgebrek

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een nat archiefje

                              Fraai werk, zeer mooie compo
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X