Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude nikon lens - compatibel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude nikon lens - compatibel?

    Ik zou graag willen weten of mijn oude (ca. 27-28j.) Nikon lens nog enigszins bruikbaar is op de huidige generatie DSLR's.

    Het betreft een Nikon 50mm f1.8 series E.
    Dit was indertijd de kitlens van de (natuurlijk analoge) Nikon EM.
    AF is natuurlijk niet aanwezig
    Op de EM is trouwens altijd alles (behalve sluitertijd) manueel...

    Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar hier niets nuttigs kunnen vinden mbt tot deze lens of serie E in 't algemeen. Ook niet gevonden op de Nikon site.

    Verder heb ik nog liggen:
    Osawa MC zoomlens 80-205mm f4.5 macro
    Osawa MC4 2x Tele-convector Nikon EM
    Hier heb ik grote twijfels over, was indertijd al 'n vrij goedkoop ding...

    Alvast dank voor eventuele reacties...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

  • #2
    Re: Oude nikon lens - compatibel?

    Die lens gaat perfect passen op alle DSLR's van Nikon
    Het is natuurlijk wel MF en je zal alleen maar lichtmeting hebben bij de D200 en D1 en D2 reeksen.

    Op de andere toestellen kan je ze alleen maar in de M-stand gebruiken en moet je dus zelf diafragma en sluitertijd kiezen, maar met behulp van het 'sunny 16' regeltje en je histogram is dit best nog wel te doen.

    Ik heb de lens ook en heb ze onlangs nog eens op mijn D50 geplaatst en dit geeft zeker mooie resultaten
    Want ondanks dat de E-types vroeger wat beschouwd werden als minderwaardige lenzen (omwille van de bouwkwaliteit oa) zitten daar toch zeer scherpe lenzen tussen, zoals de 50 mm 1.8, 100 mm 2.8, 135 2.8 en de 70-150 3.5 (die ik ook heb en moest nikon daar nu eens een Af versie van uitbrengen he ...)

    jouw ander lens en convertor zullen op net dezelfde manier werken als de 50mm, maar ik betwijfel of die echt de moeite zijn...
    Nice pen, bet you write good stories with it.
    Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

    Comment


    • #3
      Re: Oude nikon lens - compatibel?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
      Ik zou graag willen weten of mijn oude (ca. 27-28j.) Nikon lens nog enigszins bruikbaar is op de huidige generatie DSLR's.

      Het betreft een Nikon 50mm f1.8 series E.
      Dit was indertijd de kitlens van de (natuurlijk analoge) Nikon EM.
      AF is natuurlijk niet aanwezig
      Op de EM is trouwens altijd alles (behalve sluitertijd) manueel...

      Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar hier niets nuttigs kunnen vinden mbt tot deze lens of serie E in 't algemeen. Ook niet gevonden op de Nikon site.

      Verder heb ik nog liggen:
      Osawa MC zoomlens 80-205mm f4.5 macro
      Osawa MC4 2x Tele-convector Nikon EM
      Hier heb ik grote twijfels over, was indertijd al 'n vrij goedkoop ding...

      Alvast dank voor eventuele reacties...
      Hier staat eea over de EM lenzen



      Enkel een kans op lichtmeting op de D200, de D1 en D2 series en zelfs daar ben ik niet zeker van.

      PaulM

      Comment


      • #4
        Re: Oude nikon lens - compatibel?

        Oorspronkelijk geplaatst door Seppe86 Bekijk bericht
        Die lens gaat perfect passen op alle DSLR's van Nikon
        Het is natuurlijk wel MF en je zal alleen maar lichtmeting hebben bij de D200 en D1 en D2 reeksen.

        Op de andere toestellen kan je ze alleen maar in de M-stand gebruiken en moet je dus zelf diafragma en sluitertijd kiezen, maar met behulp van het 'sunny 16' regeltje en je histogram is dit best nog wel te doen.

        Ik heb de lens ook en heb ze onlangs nog eens op mijn D50 geplaatst en dit geeft zeker mooie resultaten
        Want ondanks dat de E-types vroeger wat beschouwd werden als minderwaardige lenzen (omwille van de bouwkwaliteit oa) zitten daar toch zeer scherpe lenzen tussen, zoals de 50 mm 1.8, 100 mm 2.8, 135 2.8 en de 70-150 3.5 (die ik ook heb en moest nikon daar nu eens een Af versie van uitbrengen he ...)

        jouw ander lens en convertor zullen op net dezelfde manier werken als de 50mm, maar ik betwijfel of die echt de moeite zijn...
        nu maak je mij benieuwd, kan je is een beknopte uitleg geven over dat sunny 16 regeltje
        Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

        Comment


        • #5
          Re: Oude nikon lens - compatibel?

          Hier staat het schoon uitgelegd ze
          Nice pen, bet you write good stories with it.
          Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

          Comment


          • #6
            Re: Oude nikon lens - compatibel?

            De sunny 16 regel is leuk en aardig, maar in de praktijk moet je gewoon even testen. Zelf heb ik ook een aantal MF lenzen en die werken ook met zonnig weer goed op f1.8 (of eender welk diafragma). Het hangt vooral van de combinatie sluitertijd en diafragma af (netzoals met een gewone lens dus). Dus je moet zelf even proberen welke diafragma en sluitertijdcombinatie voor jou het beste werkt. En na het maken van de foto kun je altijd je histogram bekijken of je instellingen juist waren.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: Oude nikon lens - compatibel?

              Ik heb met veel interesse alle reacties gelezen, en concludeer eruit dat ik mijn 50mm lens wel op een Nikon DSLR kan zetten, maar dat ik alle instellingen manueel zal moeten instellen...
              Uitproberen en testen in't begin, maar wel bruikbaar dus...

              Bijkomend vraagje:
              Ik ga er vanuit dat ik deze lens, mits gebruik van 'n omkeerring, omgekeerd kan gebruiken voor macro-opnames? ('k weet 't, 't is geen eenvoudige manier, maar 't zou toch moeten werken denk ik...)

              Bedankt voor alle reacties
              Grtz, Tigra-Boy
              ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

              Comment


              • #8
                Re: Oude nikon lens - compatibel?

                Ik denk dat alles hier juist uitgelegd staat.
                Geem AF en geen lichtmeting op de DSLR's (lichtmeting wel op D200 en D1-D2's)
                Wat betreft het omkeren met een omkeerring, daarover knan je hier op de website van BD lid Hans Braakhuis een perfecte uitleg over vinden.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Oude nikon lens - compatibel?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                  De sunny 16 regel is leuk en aardig, maar in de praktijk moet je gewoon even testen. Zelf heb ik ook een aantal MF lenzen en die werken ook met zonnig weer goed op f1.8 (of eender welk diafragma). Het hangt vooral van de combinatie sluitertijd en diafragma af (netzoals met een gewone lens dus). Dus je moet zelf even proberen welke diafragma en sluitertijdcombinatie voor jou het beste werkt. En na het maken van de foto kun je altijd je histogram bekijken of je instellingen juist waren.
                  Ja, de sunny 16 regel moet je eigenlijk meer als een soort van richtlijn zien, maar het is wel handig om met te beginnen enzo verder aanpassingen doen, want zoals JLP al zegt, blijft het wel nog altijd proberen en zoeken naar het beste resultaat
                  Nice pen, bet you write good stories with it.
                  Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                  Comment

                  Working...
                  X