Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie in bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotografie in bijberoep

    Hallo allemaal. Ik ben nieuw en heb dus geen ervaring met deze site.
    Ik ben er terecht gekomen om volgende reden.
    Ik zou graag fotografie in bijberoep willen doen. Ik heb enige beperkte ervaring maar onvoldoende kennis. Daarom zou ik in avondonderwijs in de omgeving van Aarschot les willen volgen. Ik vind echter niet zo veel op internet. Wie kan mij helpen?

    Zijn er nog onder jullie die dit in bijberoep doen?

    Kabila

  • #2
    Re: fotografie in bijberoep

    De vestigingswet voor fotografen is afgeschaft, zolang je fotografie verkoopt zonder je fotograaf te noemen is een opleiding niet nodig ... kunnen fotograferen wel. Je zal wel een bewijs van bedrijfsbeheer of ergelijke moeten kunnen voorleggen om je als zelfstandige te kunnen vestigen. Daarnaast moet je uiteraard je sociale bijdragen betalen, een boekhouding bijhouden etc.

    Wat opleiding betreft in Aarschot:

    In aarschot kan je bij CVO hageland een 16 weken durende cursus digitale fotografie volgen voor gebruikers van reflexcamera's gericht naar creatieve fotografen.

    Wil je echt gaan voor een opleiding waarna je je "fotograaf" mag noemen, dan zal je eerder naar Syntra antwerpen, St. Lucal Brussel of dergelijke gaan. Je zal dan 3 jaar op de schoolbanken zitten. je zal dingen leren die je boeien, en er zullen vakken bij zitten waar je je bij afvraagt wat je er zit te doen

    MAAR

    Om je in bijberoep te vestigen als fotograaf is een papierke van een school niet belangrijk. Je portfolio is dat wel. Je zal een portfolio moeten samenstellen van het soort opdrachten dat je graag zal verkopen. Uiteraard zal je tijdens een 3-jaar durende opleiding meer opdrachten hebben die je in je portfolio kwijt kan.

    Je zal vooral heel goed moeten zijn in de gekozen discipline van de fotografie, want de doe-het-zelvers nemen de "gemakkelijke" stukjes van de markt in beslag.

    Je zal tevens een goed netwerk moeten opbouwen, want klanten lopen niet naar je toe, je moet ze zelf vinden. als je werk goed is, dan werkt mond aan mond reklame zeer goed , als je foto's op niets trekken, zal iedereen het ook geweten hebben

    Bedenk dat het onvoldoende is dat je mooie foto's kan nemen, je moet de techniek ten gronde beheersen zodat je steeds weet wat je doet, ook als de techniek het laat afweten, als het licht niet mee zit etc .. dat je altijd een resultaat kan boeken, ongeacht de omstandigheden.

    Je zal jezelf een goede workflow moeten eigen maken zodat het afwerken van je foto's economisch rendabel blijft.

    en ik zou nog 100 tips kunnen geven .. maar hou het voorlopig bij deze

    Comment


    • #3
      Re: fotografie in bijberoep

      alles in een notedop, maar het
      belangrijkste is gezegd, denk ik.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: fotografie in bijberoep

        Voor meer specifieke vragen voor het ondernemerschap (als fotograaf) kan je zeker terecht bij fora die de competentie in huis hebben om je te vertellen wat je best kiest als rechtsvorm als starter. Goed begonnen is half gewonnen! Ga misschien een kijkje nemen op het forum in m'n handtekening.
        Verder eerst 3x nadenken voor je je met iets inlaat...
        http://www.ondernemersforum.be -> voor en door ondernemers

        Comment


        • #5
          Re: fotografie in bijberoep

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          alles in een notedop, maar het
          belangrijkste is gezegd, denk ik.

          mm
          Ook mijn mening maar toch nog een extra punt:
          als je een opleiding in avondonderwijs kan volgen dan is dat ten zeerste aanbevolen.
          Waarom?
          Twee redenen:
          1. onderwijs wordt gegeven door mensen die zelf met hun beide benen in het vak staan en op de hoogte zijn van materiaalkennis, gebruik, noden van de markt, investering, rentabiliteit, omzet, prijzen, verzekering, belasting, enz...
          2. medestudenten zijn volwassener en gedreven (ze komen er niet om hun broek te verslijten)

          Succes gewenst

          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment

          Working...
          X