Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80

    Ik zou de Nikon D80 willen kopen, met als belangrijkste reden dat ik (voorlopig) kan volstaan met enkel de body aan te schaffen, daar ik de oudere objectieven van mijn pa's analoog toestel kan gebruiken (een AF 35-70 en een AF 70-210).
    Mijn vraag:
    1/ kan ik er zeker van zijn dat die oude lenzen (zijn zeker 15 jaar oud) nog op de D80 gaan passen? het zijn AF-lenzen
    2/ Ik zal waarschijnlijk nog een groothoek-objectief apart moeten kopen. Welke is hiervoor volgens jullie de beste deal (prijs tov kwaliteit)

    Alvast bedankt voor jullie reacties
    Lieven
    __________________________________________________ _________
    "When you come to a fork in the road - take it!"
    "When you come to a fork in the road - take it!"

  • #2
    Re: Nikon D80

    een AF 35-70 en een AF 70-210
    Ik denk wel dat het AF objectieven zijn.

    Hoveel groothoek wil je?
    Een tokina 12-24/F4 lijkt me een goede keuze.
    of
    de tamron 17-50/2.8 als het wat minder groothoek mag zijn.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80

      1. Lensen meenemen naar de winkel en uitproberen...
      2. Zelf heb ik de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM aangeschaft voor mijn D80. Zeer tevreden over
      Nikon D80 / Sony DSC-H5

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80

        Die lenzen die je hebt zullen normaal geen probleem geven.
        Zelf ik ergens nog een 35-80 van Nikon liggen die werkt zowel op de D50 als op de D200 en die moet vermoedelijk ongeveer even oud zijn. Maar mss best idd eens meenemen als je je body koopt, al zal de verkoper je waarschijnlijk wel een 18-135 proberen aan te praten.
        Voor groothoek zweer ik bij de Tokina 12-24 ATX PRO, beestige lens voor landschappen.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80

          Wat is het verschil tussen de Sigma en de Tokina? Is dit enkel de F4?
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80

            Oorspronkelijk geplaatst door caipirinha Bekijk bericht
            Ik zou de Nikon D80 willen kopen, met als belangrijkste reden dat ik (voorlopig) kan volstaan met enkel de body aan te schaffen, daar ik de oudere objectieven van mijn pa's analoog toestel kan gebruiken (een AF 35-70 en een AF 70-210).
            Mijn vraag:
            1/ kan ik er zeker van zijn dat die oude lenzen (zijn zeker 15 jaar oud) nog op de D80 gaan passen? het zijn AF-lenzen
            2/ Ik zal waarschijnlijk nog een groothoek-objectief apart moeten kopen. Welke is hiervoor volgens jullie de beste deal (prijs tov kwaliteit)

            Alvast bedankt voor jullie reacties
            Lieven
            Ik ben zelf ook met dit objectieven duo op een D70 gestart. Je zou hier misschien een AFS 18-70 kunnen bijkopen omdat die regelmatig tweedehands worden aangeboden.

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80

              heb dus de D80 aangeschaft, maar bij installeren van die oude lenzen (mechanisch lukt dit inderdaad perfect) krijg ik de ontspannerknop niet ingedrukt, met melding FEE. Na wat rondzoeken op het net vond ik dit als commentaar terug:

              "If you have a Nikon auto-focus camera and the display blinks 'FEE' at you, it doesn't mean it's time to put another coin in it in order to keep shooting.

              For current Nikon bodies, the lens must be locked at its smallest aperture, typically f/22. You then adjust the f/stop by means of the body's command dial. Even on older auto-focus Nikon bodies the lens must be locked if you are shooting in shutter priority or program mode. If you don't, the lens lets you know by displaying the infamous 'FEE' error.

              If this is the case, you may wonder why Nikon even puts aperture rings on their lenses these days. Nikon, too, has probably been wondering about this as they have started releasing some newer Nikkors as "G" series lenses which lack aperture rings completely. This completely prevents the problem at the expense of full backward compatibility to older bodies. Unfortunate, but it seems they have to make room for VR and other enhancements.

              I don't really know whether 'FEE' has any literal meaning or not ("F/stop Exposure Error" maybe?), but at least the solution is simple once you know what the problem is."

              Dit ter info
              "When you come to a fork in the road - take it!"

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80

                Je moet dus je diafragmaring op het kleinste diafragma zetten en vastzetten. Normaal gezien zou er een klein knopje moeten zijn om het te vergrendelen.

                Als je dit niet doet krijg je inderdaad de FEE error.

                Comment

                Working...
                X