Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BIGMA - exif millimetertest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BIGMA - exif millimetertest

    Iemand vroeg me onlangs om eens een test te doen met de Bigma.
    Omdat dit anderen hier misschien ook is opgevallen zal ik mijn bevindingen hier neer zetten.

    Het was eerder opgevallen dat in de exif van foto's die gemaakt zijn met afstanden tussen de 425 en 500 mm, alleen maar 449 of 500 mm wordt aangegeven i.p.v. de precieze mm's.

    Wat heb ik gedaan:

    Ik ben begonnen met een onderwerp op volle zoom, 500 mm dus.
    In de exif wordt mooi 500 mm aangegeven.
    Vervolgens heb ik nog 8 foto's gemaakt , steeds de afstand iets verkleind.
    Onderstaand een overzichtje. Een "V" betekent dat de afstand correct wordt weergegeven, een "X" uiteraard niet.

    1 500 mm V
    2. 500 mm X
    3. 500 mm X
    4. 500 mm X
    5. 449 mm V
    6. 449 mm X
    7. 449 mm X
    8. 420 mm X
    9. 420 mm V

    Zoals je ziet worden de juiste afstanden tussen de 420 en 449 mm (foto's 6-7, 8 ) én de afstanden tussen 449 mm en 500 mm (foto's 2-3-4) niet weergegeven.

    Ik vroeg me af of dat ook het geval zou zijn wanneer ik zou beginnen op 400 mm en dan zou inzoomen tot 500 mm. Dit maakte geen verschil (maar ja, je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt toch? )

    Overigens, de afstanden tusen de 300 en 400 mm worden wel precies weergegeven.

    Misschien dat andere bezitters van de Bigma dit ook eens na kunnen gaan. Hoewel het me geen " fout" lijkt, we hebben het nl. met 3 verschillende camera's getest (olympus E330 en 2 verschillende E 300), wil ik wel graag weten of dit bij anderen ook zo is. En zo ja, waarom.
    Last edited by Hawkie; 18 juni 2007, 07:31.
    Mijn foto´s zijn hier te bekijken: http://www.pbase.com/marga_dd
    en hier http://www.als-kat-en-hond.nl
    Ik fotografeer met Olympus E3 en E 510

  • #2
    Re: BIGMA - exif millimetertest

    Nou, ik kan wel bevestigen dat met m'n 28-70 2.8 ik ook geen 100% juiste mm aanduiding krijg. 'k Heb niet 't ganse range getest, maar rond de 50mm is 't ofwel 48 ofwel 52, nooit iets anders.
    Vraag stellen aan Sigma zelf?
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment

    Working...
    X