Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d80 of d200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d80 of d200

    ok ik ben nog een heel erg nieuwtje hierin.
    ik word 18 en ben zeer geintreseerd in fotografie.
    ik weet dat deze vraag mischien wel wat meer komt maar ik vind er niet echt een antwoord op.
    ik zou dus een camera willen kopen om mee te beginnen maar ik zou met die camera dan wel een tijdje willen doen, want ik ben nog student en om elke 6maand een nieuwe te kopen...
    ik twijfel nog tussen de nikon d80 en de nikon d200.
    welke raden jullie mij aan?
    en welke lens?
    55-200mm f4-5.6
    of
    70-300mm 4.5-5.6
    ik heb gen idé wat deze codes betekenen maar zou het wel graag weten
    als er dus andere lenzen zijn die beter zouden zijn. laat maar komen dan.
    sorry voor de last en ik hoop da jullie mij hier kunnen helpen.

  • #2
    Re: d80 of d200

    Als ik student was dimi en ik had als student zijnde de centen,
    dan had ik een D200

    Uitleg begrippen en termen digitale fotografie
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: d80 of d200

      Als ik zo de gekozen lenzen bekijk is het budget niet onbeperkt en zou ik een D80 kiezen en een leuke 2de hands 80-200 2.8 en een 50/1.8. Ik denk dat je dan kwa kosten ongeveer even veel kwijt bent, maar deze lenzen hou je hele leven en de andere staan 'waarschijnlijk' binnen niet te lange termijn bij "Te Koop". Zeker een D200 vraagt veel van de lenzen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: d80 of d200

        Een 55-200 op een D200, da's een beetje als een Ferrari met budget-banden.

        Je objectief is hetgeen wat voor de kwaliteit van je foto's zorgt (naast de fotograaf dan hé).
        Zowiezo de vraag: waarom enkel een tele-lens ?
        Trouwens, als je geinteresseerd bent in de fotografie, moet je toch wel weten wat de betekenis is van die 'getalletjes' die op je objectief staan. Die duiden dus de brandpunt-afstand aan ( 55 - 200 mm ) en de lichtsterkte v/h objectief (f/4.5 - f/5.6).

        Een 50mm f/1.8 is eigenlijk een must (vind ik). Kwalitatief een zeer goede & lichtsterke lens, en voor een goedkope prijs (rond de 100 euro). Het is wel geen tele lens, maar dat neemt niet weg dat je er toch mooie foto's kunt mee maken.

        Wat ben je eigenlijk van plan te fotograferen ?
        Fotolog -DevLog

        Comment


        • #5
          Re: d80 of d200

          Ik kan je echt aanraden om met een D80 + 18-70kit en 50mm F/1.8 te beginnen. Met het geld dat je uitspaart kan dan nog een grip, batterijen, en een flits kopen.

          Tegen de tijd dat je echt nood hebt aan een betere, meer professionele camera zijn er misschien al veel beter modellen op de markt, waar je hoogstwaarschijnlijk de lensen die je in de loop van de tijd aanschaft op zal kunnen zetten.
          Last edited by Swiers; 17 juni 2007, 21:28.

          Comment


          • #6
            Re: d80 of d200

            Om zinvol op je vragen te antwoorden zou je toch iets meer moeten vertellen.
            Heb je reeds ervaring?
            Welke camera heb je nu of welke heb je tot nu toe gebruikt? Waarom voldoet dit niet (meer)?
            Wat is je budget?
            Welke onderwerpen spreken je aan of zou je vooral gaan fotograferen?
            Zuivere hobby en blijft dat zo of wil je hierin evolueren? Heeft het met je studie te maken?
            ...

            Wanneer je de vraag zo algemeen formuleert zullen de meesten hier je de d200 aanbevelen, en betere lenzen dan diegene die jij vermeldt

            Comment


            • #7
              Re: d80 of d200

              Oorspronkelijk geplaatst door dimi111 Bekijk bericht
              ok ik ben nog een heel erg nieuwtje hierin.
              ik word 18 en ben zeer geintreseerd in fotografie.
              ik weet dat deze vraag mischien wel wat meer komt maar ik vind er niet echt een antwoord op.
              ik zou dus een camera willen kopen om mee te beginnen maar ik zou met die camera dan wel een tijdje willen doen, want ik ben nog student en om elke 6maand een nieuwe te kopen...
              ik twijfel nog tussen de nikon d80 en de nikon d200.
              welke raden jullie mij aan?
              en welke lens?
              55-200mm f4-5.6
              of
              70-300mm 4.5-5.6
              ik heb gen idé wat deze codes betekenen maar zou het wel graag weten
              als er dus andere lenzen zijn die beter zouden zijn. laat maar komen dan.
              sorry voor de last en ik hoop da jullie mij hier kunnen helpen.
              Neem gewoon de d200 met lichtgevoelige 2.8 lenzen.
              17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
              70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
              Kan je nog aanvullen met een goede breedhoek en een bigma.
              2x4 Gb geheugen
              extra batterij + grip
              tasje
              Extra flits sb800 ?
              Nb: Heb je al ervaring ? En wat ga je fotograferen en met welke regelmaat ?
              En hoe kom je in godsnaam op een d200, als je de "codes" op een lens niet verstaat ?
              Eens goed verdiepen in de materie... en voor gerichtte vragen en oplossingen ben je hier op het goede adres.
              Last edited by Dirk007; 17 juni 2007, 21:35.

              Comment


              • #8
                Re: d80 of d200

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                Neem gewoon de d200 met lichtgevoelige 2.8 lenzen.
                17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
                70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
                Kan je nog aanvullen met een goede breedhoek en een bigma.
                2x4 Gb geheugen
                extra batterij + grip
                tasje
                Extra flits sb800 ?
                Nb: Heb je al ervaring ? En wat ga je fotograferen en met welke regelmaat ?
                En hoe kom je in godsnaam op een d200, als je de "codes" op een lens niet verstaat ?
                Eens goed verdiepen in de materie... en voor gerichtte vragen en oplossingen ben je hier op het goede adres.
                Typfoutje denk ik... d200 moet zijn D2Xs ,niet?

                Grt,
                JanMetDePet
                Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                Comment


                • #9
                  Re: d80 of d200

                  Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                  Een 50mm f/1.8 is eigenlijk een must (vind ik). Kwalitatief een zeer goede & lichtsterke lens, en voor een goedkope prijs (rond de 100 euro). Het is wel geen tele lens, maar dat neemt niet weg dat je er toch mooie foto's kunt mee maken.

                  Wat ben je eigenlijk van plan te fotograferen ?
                  Toch even opletten met betreffende lens: zie blauwe vlek


                  Dezelfde lens heb ik jaren gebruikt op een analoog toestel zonder problemen.
                  Bij digitaal gebruik had ik af en toe prijs...
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: d80 of d200

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Toch even opletten met betreffende lens: zie blauwe vlek
                    Dezelfde lens heb ik jaren gebruikt op een analoog toestel zonder problemen.
                    Bij digitaal gebruik had ik af en toe prijs...
                    Straf. (bestaat dit probleem ook met de f/1.4 ? )
                    En dit probleem heb j niet met andere lenzen, op dezelfde lokatie, +- zelfde weer?
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

                    Comment


                    • #11
                      Re: d80 of d200

                      Ik moet een paar van de vorige posters bijtreden : als je geen budget hebt voor uitstekende lenzen begin je beter niet aan een D200.
                      Toestel is zeer kritisch voor minder glas en alle foutjes worden uitvergroot.
                      Als student en beginner zocht ik me in eerste instantie een D50/D70S voor een prijsje en investeerde ik nu in glas.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: d80 of d200

                        Ik kan niet meteen een uitleg over die getallen vinden. Daarom heel snel:

                        De getallen in millimeter is de brandpuntsafstand van je lens, zoals eerder al vermeld. Hoe groter dat getal hoe kleiner de hoek dat de lens zal 'zien'. En vermits je opnameelement (ccd, cmos) altijd even groot is, zal een lens met een groot getal (en kleine hoek) vergroten. Hoe groter dat getal, hoe meer telelens.
                        Hoe kleinder dat getal, hoe groter de hoek dat de lens kijkt. Des de kleiner zal de lens dus verkleinen maar wel meer beeld op je foto zetten.

                        In de tijd van kleinbeeld op film was een 50 mm een standaard lens. Voor middenformaat (6x6) was eerder een 70 mm een standaard lens. Voor de huidige electronische boel zou ik het niet meer weten. Ik denk dat 35 mm nu standaard is. Standaard betekent dat er geen vergroting noch verkleining plaats vindt.

                        Het getal voor de f staat voor de lichtsterkte. Het drukt de verhouding tussen de brandpuntsafstand en de diameter van je lens. Hoe kleiner dat getal, hoe kleiner die verhouding en hoe meer licht door je lens gaat. Vergelijk het met een groot venster waar veel licht door kan en een klein venstertje waar weinig licht door komt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: d80 of d200

                          Nog even meegeven: qua lenzen:

                          Is inderdaad balengrijk VOOR aankoop mee te geven wat je favoriete "doel" zal zijn... Enkel dan kun je de juiste lens kunnen kiezen.
                          Met die bovenvernoemde 70-200mm moet je bvb al een heel eind achteruit om een groepsfoto te maken (reeds volledig op 70mm uitgezoomd) ...
                          Ik denk dat je in eerste instantie best rond de range van 50mm blijft. Beetje eronder en beetje erboven. Lijkt mij een polyvalent bereik om overal naartoe te nemen en te leren. Mss met een macro optie maar ken het gamma niet voor die toestellen.
                          Alles eronder en erboven valt eerder onder de noemer "speciale fotografie" voor macro, architectuur, sport enz.
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

                          Comment


                          • #14
                            Re: d80 of d200

                            Ik schat in dat de D200 nog wat te ingewikkeld is voor een echte beginner. Met De D80 kan je nog terug vallen op een aantal voorgeprogrammeerde progammas en automatische instellingen en kan je in je eigen tempo overgaan tot het zelf instellen van allerlei zaken zoals diafragma, sluitertijd, iso enz. En als je voldoende geld heb zal ik voor de Nikkor 18-200mm VR (11x zoom) gaan. Dit is een allround lens waar je al heel ver mee kan komen

                            Ik zelf kan nog jaren vooruit met de D80, het is een pracht van een camera
                            Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                            Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                            Comment


                            • #15
                              Re: d80 of d200

                              het is vooral gericht op buiten fotografie (natuur enz...)
                              ik wil lessen volgen. en interesse is zo groot dat ik mischien wel profesioneel wil gaan.
                              maar ik heb nog veel te leren.
                              ik heb al heel wat onderzoek gedaan naar camera's maar nog niete naar lenzen...
                              mijn budget ligt rond de 2000euro dus is mijn idé nu om de d80 te nemen met een paar lenzen een stuk of 3 mischien?
                              en dan nog wat andere opties.
                              ik kan de d80 kopen met een 18-70mm lens is dit dan een goeie?
                              lichtsterkte staat niet meteen vermeld maar ze kost €300 mischien ben je er wat mee.
                              Last edited by dimi111; 18 juni 2007, 10:55.

                              Comment

                              Working...
                              X