Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

    Hallo iedereen !

    Er staat al heel wat over dit op het forum, maar ik vond toch niet echt een antwoord op mijn gerichte vragen...
    Na heel wat overpeinzing (je zou voor minder )heb ik toch besloten me een 70-200 2.8 L IS USM te gaan kopen. Omdat ik nogal veel jeugdsport (voetbal, baseball, atletiek, ...) fotografeer en omdat er in ons Belgenlandje niet altijd evenveel licht voorradig is . Je ziet in mijn handtekening hieronder dat ik al wel een en ander bezit, maar niets kan me echt tevreden stellen voor de échte sportfoto's ... Vooral de scherpte en de kleuren vind ik dikwijls niet genoeg naar mijn goesting (ik stel misschien te hoge eisen ?). Je vindt een heel deel van mijn voetbalfoto's op www.voetbalhorizont.org, kijk maar eens en zeg me gerust of ik al dan niet gelijk heb.

    Waarom de IS ? Omdat ik ook probeer portretten te fotograferen van de jeugdige sporters en dan staan ze meestal stil ...

    Nu heb ik toch nog enkele vraagjes :

    1. wat te denken van volgende zin die ik elders op dit forum vond :
    "Zaterdag wel naar fotokonijnenberg te turnhout geweest en daar de 70-200 f2.8 IS en 70-200 f4.0 IS getest.Kan je al vertellen dat de F4 veel betere beeldjes maakt dan de 2.8" ??!!

    2. omdat 200 mm soms wel wat te kort zou kunnen zijn, dacht ik ook aan een 1.4 extender. Is die van Canon echt veel beter dan de andere (goedkopere) alternatieven ? Ik wil natuurlijk geen superlens kopen om dan de voordelen ervan teniet te doen door een goedkope extender en wil wel de AF behouden ...

    3. is een filter aan te raden ? misschien om de kleuren wat meer te doen uitkomen ?

    4. is het waar dat je nogal gemakkelijk de schakelaars voor AF/MF en IS/non-IS omzet zonder het te weten omdat ze nogal ongelukkig zouden geplaatst zijn ?

    5. in reviews lees ik altijd dat een lens nooit op zijn scherpst is bij het grootste diafragma ... geldt dat ook voor deze lens ? als je terug naar 3.5 of hoger moet, dan verlies je het voordeel van lichtsterkte weer, natuurlijk !

    Graag tips, opmerkingen, raad, bevindingen, .. afin laat maar komen !

    Bedankt in alle geval op voorhand !

    Ronny
    Last edited by fotomanneke; 17 juni 2007, 18:14.
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

    koop die van Blazor en je spaart jezelf een heeele pak geld uit
    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=165729



    ik zou je hierbij dus de 70-200 2.8 non IS aanraden.

    1.aangezien je meestal buiten zit voor je voetbalfoto's en portretfoto's, ga je die IS niet echt nodig hebben denk ik. IS zal geen must zijn, eerder een extraatje, maar of dat 500 euro waard is dat betwijfel ik in jou geval

    2.En de non IS versie is naart schijnt iets scherper, vooral op 200mm, en gezien je foto's van voetbal neemt zal je bijna altijd op 200mm werken...

    3. met de f4 al op f5.6 zit met je teleconverter dus die zou voor mij alvast uitgesloten zijn

    4. die schakelaars op de lens zijn stevig en robuust genoeg dat ze niet 'per ongelukt' verschoven zullen worden

    5. filter gebruiken is eigenlijk niet nodig aangezien de gigantische zonnekap voor genoeg bescherming zorgt. de filter zal je foto's zeker geen betere kwaliteit geven. Als je je kleuren wat meer wil laten uitkomen--->RAW+photoshop

    (nummering komt niet overeen met de jouwe hoor, heb ik pas later gezien)


    ps, gooi die sigma 50-150 dan maar meteen weg
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

      Bedankt Matthias, voor je snelle reactie !
      De IS kwam bij me op omdat ik vind dat ik een niet zo vaste hand heb, en dat zie je aan de portretfoto's ... (of zou het de lenskwaliteit zijn ... ?) en met de huidige cashback scheelt het geen 500 euro meer, maar 300 euro, wat natuurlijk nog altijd een pak geld is. Langs de andere kant zou ik niet graag binnen afzienbare tijd er 'spijt' van krijgen dat ik geen IS heb, want als je dan de non-IS moet verkopen en toch een IS aanschaffen (misschien zonder cashback), dan kost het me heel wat meer.

      En mijn sigma 50-150 gooi ik echt niet weg, hoor ! Ik heb daar al mooie opnamen mee gemaakt, en in combinatie met de tamron 17-50 blijkt dat ideaal te zijn om onderweg mee te nemen, want dan is die 70-200 wel wat zwaar

      Ronny
      Last edited by fotomanneke; 17 juni 2007, 19:38.
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #4
        Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

        post eens één van je portretfoto's(of een linkje), dan kan ik misschien zien of het door de lens komt of inderdaad door jou bibberende hand
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

          Wel, ipv te verkleinen zou ik vragen eens te kijken op http://www.voetbalhorizont.org/fotoa...sen-07-064.jpg, of http://www.voetbalhorizont.org/fotoa...sen-07-071.jpg, of http://www.voetbalhorizont.org/fotoa...sen-07-080.jpg, dat zijn er waar ik zelf niet echt tevreden van ben ...

          Ronny
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #6
            Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

            ik denk dat je bij geen van de drie bewegingsonscherpte hebt hoor. (misschien een beetje bij de eerste)

            bij de tweede en de derde foto ligt de onscherpte zeker en vast bij de lens, en niet bij de beweging...
            bij de eerste kan ik het niet zeker zeggen, met exif gegeven misschien wel, maar daar kan het ook wel aan de lens liggen
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

              Mmmm, dus toch de lens. Dan zou het opgelost moeten zijn met een 70-200 L, al dan niet met IS
              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

              Comment


              • #8
                Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                wacht nog best wat andere meningen af om zeker te zijn, hoe meer hoe beter

                want ik ben nu eenmaal niet echt ne voorstander van IS (wegens de hoge meerprijs in verhouding tot de meerwaarde en wegens mijn te kleine portemonnee)
                misschien zijn er anderen die u wel kunnen overtuigen om de IS versie te pakken, we zullen zien
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                  Van die lens weet ik het niet, maat voor indoor basket was een 24-105 F4 niet voldoende. De IS is dan misschien nuttig voor de fotograaf, maar de actie op het veld gaat ongestoord en niet ge-is-t op de foto. Misschien dit jaar eens testen met de 135mm F2. Ik hou trouwens niet van basket, maar dat geheel terzijde...
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                    Als je het geld hebt voor de IS koop dan gewoon de IS, lijkt misschien veel geld maar je lens heeft onmiddellijk een gebruiksbereik die zoveel groter is... Misschien heb je die niet nodig voor sport maar als je volgend jaar een concert of wat dan ook kunt fotograferen waar je op 200mm bij 1/60 zelfs 1/30 nog perfect scherpe platen uit je cam haalt dan zal je blij zijn dat je de IS hebt. En die verhaaltjes dat de IS ietsjes minder scherp is dan de non IS t'ja , wat heb je aan een iets scherpere lens als je er niet meer in slaagt ze lang genoeg stil te houden ... Ik heb eerst de non IS gehad en nu de IS en ik kan je verzekeren dat de IS een verademing is in veel gevallen, en mocht ik hier 5 beelden plaatsen van een non IS en 5 van een IS dan mag je altijd een poging doen om ze er uit te halen ...
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht

                      1. wat te denken van volgende zin die ik elders op dit forum vond :
                      "Zaterdag wel naar fotokonijnenberg te turnhout geweest en daar de 70-200 f2.8 IS en 70-200 f4.0 IS getest.Kan je al vertellen dat de F4 veel betere beeldjes maakt dan de 2.8" ??!!

                      tja, die F4 IS schijnt heel goed te zijn maar wat ben je met F4 als je F2.8 zult nodig hebben ?
                      2. omdat 200 mm soms wel wat te kort zou kunnen zijn, dacht ik ook aan een 1.4 extender. Is die van Canon echt veel beter dan de andere (goedkopere) alternatieven ? Ik wil natuurlijk geen superlens kopen om dan de voordelen ervan teniet te doen door een goedkope extender en wil wel de AF behouden ...

                      Ik heb een 1.4 extender van Canon, andere merken geen ervaring, ik gebruik deze eigenlijk enkel en alleen in noodgevallen, converters presteren beste op lichtsterke primes, als het niet veel mag wegen gebruik ik echter deze combi wel eens met vrij goede resultaten, AF wordt iets trager en een heel klein beetje verlies. Ik gebruik in het andere geval een 300 2.8

                      3. is een filter aan te raden ? misschien om de kleuren wat meer te doen uitkomen ?

                      Een polafilter kan mooie resultaten opleveren, gewone UV filters gebruik ik daarentegen nooit, de zonnekap daarentegen wel als bescherming altijd !
                      4. is het waar dat je nogal gemakkelijk de schakelaars voor AF/MF en IS/non-IS omzet zonder het te weten omdat ze nogal ongelukkig zouden geplaatst zijn ?

                      5. in reviews lees ik altijd dat een lens nooit op zijn scherpst is bij het grootste diafragma ... geldt dat ook voor deze lens ? als je terug naar 3.5 of hoger moet, dan verlies je het voordeel van lichtsterkte weer, natuurlijk !

                      Dat is meestal zo ja maar deze lens is op 2.8 echt al heel scherp, afstoppen is natuurlijk nog beter maar da's bij de meeste lenzen zo hé

                      Graag tips, opmerkingen, raad, bevindingen, .. afin laat maar komen !

                      Bedankt in alle geval op voorhand !

                      Ronny
                      Ik zou zeggen gewoon doen !
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                        Ik heb zelf wel voor de 70-200 f2,8 L IS gekozen, omdat ik daarmee in moeilijkere omstandigheden een veel groter percentage geslaagde foto's overhoud.
                        Daarvoor had ik een Sigma 70-200 f2,8, maar die was op f2,8 niet scherp genoeg, de Canon is volledig open wel scherp.

                        De meeste lenzen die ik gebruik hebben beeldstabilisatie (17-55, 24-105, 70-200 f2,8 , 100/400L), en ik ben dus wel overtuigd van de voordelen van de IS.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                          Wel, allemaal al bedankt voor de tips ... ik denk dat ik voor de IS zal gaan. Kwestie van zeker te zijn, ook voor de toekomst.
                          En wat met die converters ? Zijn die van Canon hun meerprijs tov bijvoorbeeld kenco waard, of is het een kwestie van merknaam ? Of raden jullie me het gebruik van een converter sowieso af ? Ik zou wel niet verder gaan dan 1,4 omdat je van hogere waarden niet veel positief leest ... of is dat een verkeerde indruk ?

                          Ronny
                          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                            Net gevonden op http://www.photozone.de/8Reviews/len...28is/index.htm :
                            (het vette gedeelte heb ik er zelf op aangeduid)

                            Verdict
                            The Canon EF 70-200mm f/2.8 USM IS is a very good lens but not a stellar one. The resolution characteristic is excellent at 70mm and 135mm but at 200mm it disappoints - more so regarding its price tag. The results are still very good here (just at f/2.8) but when putting things into perspective (e.g. vs the superb EF 70-200mm f/4 USM L IS) the delivered quality is not overly impressive. Based on the performance at 200mm the potential with tele converters seems "limited". Lateral chromatic aberrations (CAs) are relatively well controlled but, again, inferior to the in-house competition (inc. its predecessor). Distortions are nothing to worry about as is vignetting. The build quality of the lens is superb and the IS as well as the very fast AF makes it a joy to use. If only it was better at 200mm ...


                            Is dat juist ? Ik zou ze wellicht veel op 200 mm gebruiken voor de sportfoto's ...

                            Zo zouden ze een mens weeral doen beginnen twijfelen.

                            Ronny
                            Last edited by fotomanneke; 17 juni 2007, 22:40.
                            Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: raad gevraagd ivm aankoop 70-200 L 2.8 IS USM (Canon)

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
                              Net gevonden op http://www.photozone.de/8Reviews/len...28is/index.htm :
                              (het vette gedeelte heb ik er zelf op aangeduid)

                              Verdict
                              The Canon EF 70-200mm f/2.8 USM IS is a very good lens but not a stellar one. The resolution characteristic is excellent at 70mm and 135mm but at 200mm it disappoints - more so regarding its price tag. The results are still very good here (just at f/2.8) but when putting things into perspective (e.g. vs the superb EF 70-200mm f/4 USM L IS) the delivered quality is not overly impressive. Based on the performance at 200mm the potential with tele converters seems "limited". Lateral chromatic aberrations (CAs) are relatively well controlled but, again, inferior to the in-house competition (inc. its predecessor). Distortions are nothing to worry about as is vignetting. The build quality of the lens is superb and the IS as well as the very fast AF makes it a joy to use. If only it was better at 200mm ...


                              Is dat juist ? Ik zou ze wellicht veel op 200 mm gebruiken voor de sportfoto's ...

                              Zo zouden ze een mens weeral doen beginnen twijfelen.

                              Ronny
                              zoals ik al gezegd had
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X