Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop met als doel natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop met als doel natuurfotografie

    Beste,

    na een aantal jaar met de verrekijker de natuur in om vogels te spotten én enkele studentenjobs wil ik de stap wagen naar het ook vastleggen van ondermeer de vogels die mijn pad kruisen.

    Ik heb, enkele desillusies later en bewust van het prijskaartje, een budget bijeen van 1900 euro.
    Twee redenen om zo lang te sparen: a) bevalt het mij, heb ik hopelijk goed materiaal b) zoniet: goed tweedehands aan te bieden materiaal.

    Mijn kennis wat fotografie betreft is bijna nihil: na enkele bezoeken bij de fotograaf om de hoek wordt het mij duidelijk dat men mij zeer veel op de mouw kan spelden, bij het lezen van verschillende topics blijk ik dat zelfs bij mezelf te doen....

    Vandaar mijn oproep aan de meer ervaren vogelspotters: met dit budget: welke body (Nikon D80, Canon 400D -het wordt zeker een van de twee) maar nog belangrijker en dat is voor mij heel onduidelijk: de lens?

    Stel U krijgt dit bedrag wat doet U ermee?

    Hartelijke groet en bedankt.

  • #2
    Re: aankoop met als doel natuurfotografie

    eventueel een héél klein beetje bijsparen en gaan voor
    een canon 30D met 400f5.6 lens.
    of als je dat minder ziet zitten: 350D of 400D met dezelfde lens!
    > check de foto's van o.a. the fish!

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: aankoop met als doel natuurfotografie

      Vooraleer je een keuze maakt tussen de Canon 400D en de nikon D80 zou ik zeker beide toestellen zeker eerst eens vasthouden in een winkel, de Canon 400D is echt wel klein. ( vorige maand de eerste keer in mijn pollen gehad en eigenlijk nog kleiner dan ik dacht )
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: aankoop met als doel natuurfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Vooraleer je een keuze maakt tussen de Canon 400D en de nikon D80 zou ik zeker beide toestellen zeker eerst eens vasthouden in een winkel, de Canon 400D is echt wel klein. ( vorige maand de eerste keer in mijn pollen gehad en eigenlijk nog kleiner dan ik dacht )
        ik denk ook dat je een 400D in combinatie met 400mm f5.6 niet zo comfortabel gaat vinden. de 400D is echt wel heel klein.

        als ik in jouw plaats was zou ik voor de 30D+400mm f5.6 gaan

        als je alles tweedehands zou kopen, past dit ongeveer in je budget. maar reken ook nog wel op geheugenkaartjes en fototas

        ik zou sowieso niet nikon gaan aangezien je qua supertele(zooms) bij nikon niet zoveel keuze hebt als bij canon (behalve dan de 3rd party lenzen als de bigma (sigma50-500) of de tokina 80-400)
        waardoor je voor canon veel sneller een goedkope tweedehands lens zal vinden
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: aankoop met als doel natuurfotografie

          Persoonlijk zou ik proberen toch zeker de body twee dehands te kunnen kopen. Ik heb een nikon D50 en deze bevalt me zeer goed (bedenk wel dat het maar een kleine body is, dus met een grote lens erop kan het wat onhandig worden).
          Wat je ook kan doen is een van de oudere generaties kopen (er staan er heel geregeld te koop).
          Op die manier hou je veel geld over voor je lens (hoewel "veel" een relatief begrip is in de wereld van de fotografie) want dit is het "main-component in je foto-setup.

          Als het kan, en als je het materiaal vind dus proberen twee dehands te kopen (als je niet zeker van je stuk bent kan je altijd aan iemand hier vragen om mee te komen om het materiaal even na te kijken), op die manier veel geld uitsparen en dus beter materiaal kopen.

          Welkom op het forum trouwens ;-)

          Mvg

          Joris

          Comment


          • #6
            Re: aankoop met als doel natuurfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
            Persoonlijk zou ik proberen toch zeker de body twee dehands te kunnen kopen. Ik heb een nikon D50 en deze bevalt me zeer goed (bedenk wel dat het maar een kleine body is, dus met een grote lens erop kan het wat onhandig worden).
            Wat je ook kan doen is een van de oudere generaties kopen (er staan er heel geregeld te koop).
            Op die manier hou je veel geld over voor je lens (hoewel "veel" een relatief begrip is in de wereld van de fotografie) want dit is het "main-component in je foto-setup.

            Als het kan, en als je het materiaal vind dus proberen twee dehands te kopen (als je niet zeker van je stuk bent kan je altijd aan iemand hier vragen om mee te komen om het materiaal even na te kijken), op die manier veel geld uitsparen en dus beter materiaal kopen.

            Welkom op het forum trouwens ;-)

            Mvg

            Joris
            ja, maar stel, hij koopt een Nikon, welke supertele koop je er dan best bij? Van nikon zelf zal je geen goedkope 400mm vinden...
            of zoals ik al zei, je moet naar de 3rd party zooms gaan



            en om toch nog eens concreet op de TS zijn vraag (stel je hebt mijn budget, wat doe je ermee):

            ik zou mij een 2dehands 30D (+-700euro?) zoeken en daarvoor een 2dehandse 400mm f5.6L(900euro?) of 100-400 f4.5-5.6 IS(1100 euro?) kopen
            (van die tweedehandsprijzen ben ik niet 100% zeker, maar tis al een indicatie)
            je zou dus uitkomen op 1600 of 1800 euro in het totaal. wat je nog juist toelaat om één of twee geheugenkaartjes en een fototas te kopen
            Last edited by Matthias; 17 juni 2007, 15:26.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: aankoop met als doel natuurfotografie

              Hello

              Canon of nikon, dat zal een persoonlijke keuze worden en kun je best eens in een winkel de verschillende toestellen in handen nemen, ik heb voor nikon gekozen omdat deze toch veel beter in de hand liggen.

              Ik doe ook geregeld aan natuurfotografie en gebruik daarvoor een sigma 100-300 f4 voor samen met een 1.4x tc en soms 2x tc maar dan moet er genoeg licht zijn en onderwerp dichtbij anders wordt hij nogal soft, Ik heb hiervoor gekozen omdat een zoomlens iets meer vrijheid geeft. Een vast brandpunt is natuurlijk altijd scherper.

              Maar een andere optie en heel veelzijdig is een bigma (sigma 50-500) zijn veel mensen die deze gebruiken en heel content van zijn en zou binnen jou budget passen.

              mvg

              Willem
              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                Eén goede raad: spaar door en koop je nieuw een 30D + Canon 400mm L F 5.6en een goed statief.

                Al de andere oplossingen zijn weggegooid geld. Tweedehands kopen houdt altijd een groot risico in.

                Houd er wel rekening mee dat het naast een aangename hobby, geen makkelijke is. Het is niet omdat je een vogel door je verrekijker ziet dat je hem beeldvullend op foto krijgt.

                Enkele voorbeelden:

                Vogel ter grote van

                een mus: 5 à 7 meter
                een merel hooguit 10 meter
                eend maximum 15 meter

                Veel succes

                Marc
                http://www.pbase.com/neos_marc

                www.caridina.be

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                  Koop gerust een 400D + batterijgrip met een canon 300mm f4 IS +1.4x converter en dit samen met een èènbeenstatief en je zult al ver komen.

                  Groeten
                  Franske
                  Fuji + glas.

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                    Ik vrees dat je budget net niet toereikend is voor vogelfotografie, een paar honderd euro te krap nog.
                    De 400D zou ik niet kopen. Dat ding is in mijn ogen echt niet geschikt om met zwaardere lenzen te werken.
                    Canon heeft een heel goede en betaalbare lens voor natuurfotografie, de 400 F5.6 (1100€).
                    Sigma heeft zijn 50-500, niet te onderschatten lens voor natuurfotografie in die prijsklasse (1100€) met het voordeel van een uitstekend bereik. Hier heb je keuze in diverse vattingen.
                    De Nikon D40 zou ik evenmin als de 400D van Canon aanraden en om o.a. dezelfde reden.
                    Reken toch ook op een kleine 250€ voor een treffelijk statief, ik zou je in dit geval verwijzen naar de Velbon Sherpa Pro reeks, iets in de zin van de 640, en een goed balhoofd, een middenformaat Manfrotto voldoet.
                    Koop in elk geval een carbonstatief, een aluminiumstatief dat voldoende stevig is laat je na twee tochtjes al thuis.
                    Tel er ook maar een stevige fotorugzak bij, met waterdichte behuizing.
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      ja, maar stel, hij koopt een Nikon, welke supertele koop je er dan best bij? Van nikon zelf zal je geen goedkope 400mm vinden...
                      of zoals ik al zei, je moet naar de 3rd party zooms gaan
                      De AFS 300mm f4 met daarbij een TC-14EII of TC-17EII Maar Nikon zou inderdaad beter een 400mm f5.6 prime in het gamma hebben, en dan liefst één met VR want de huidige 80-400 VR is geen hoogvlieger...

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        De AFS 300mm f4 met daarbij een TC-14EII of TC-17EII Maar Nikon zou inderdaad beter een 400mm f5.6 prime in het gamma hebben, en dan liefst één met VR want de huidige 80-400 VR is geen hoogvlieger...

                        MVG,
                        Ze zouden beter hun 80-400 voorzien van AF-s en VR van de 3de generatie !! Ik denk dat veel nikonians daar zitten op te wachten , want zeg nu zelf de 200-400 is niet voor iedereen weggelegd !!

                        Erwin
                        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                          De TS geeft zelf aan dat hij een fotografie leek is.
                          Het lijkt me dan ook een stijle weg om direct met een lange tele prime te beginnen.
                          Zonder daarmee overweg te kunnen is de kans op een terleurstelling volgens mij vrij groot.

                          Ik stel voor dat de TS probeert om eens met iemand mee te gaan die wat vogelfotografie ervaring heeft zodat hij/zij eens kan kijken wat erbij komt kijken en hoe moeilijk/makkelijk het is.

                          Jammer genoeg ben ik zelf nog maar een beginneling dus niet direct in een positie om mezelf aan te bieden.
                          Moest er echt niemand anders willen meegaan laat het dan maar weten, maar verder dan een alpha100 met een tokina 300F4 geraak je met mijn materiaal niet.

                          Mvg,
                          Greg
                          As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                          like.no.other

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                            TS is misschien een foto-leek,
                            maar hij weet heel goed wat hij wil (vogelfotografie)
                            en als met zijn veld-ervaring op het vlak van vogels,
                            denk ik dat de gegeven raad i.v.m. de lens en toestel
                            voor zijn doel én budget de juiste is.

                            merk maakt niks uit, maar de mogelijkheden:
                            toestel + 50-500 (bigma)
                            toestel + 300 + 1.4 extender
                            toestel + 400
                            zijn heel goeie combinaties!

                            mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop met als doel natuurfotografie

                              @GRF : natuurfotografie beginnen zonder een geschikte lens, da's pas een steile weg. Niks zo frusterend als geld uitgegeven hebben aan materiaal waar ge na een paar dagen van beseft dat ge er niks kunt mee aanvangen.
                              Been there, done that !
                              fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X