Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Beercan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Beercan

    Hallo Allemaal

    Sinds ik me wat verdiep in minolta objectieven, valt me op dat hoog opgegeven wordt over de "beercan" serie . Dan vooral ook over 70-210mm/f4 "beercan" Het gebeurt niet vaak dat objectieven een bijnaam krijgen, dus moet het haast wel iets bijzonders zijn. Wie kan mij wat meer over deze objectieven vertellen, of wie gebruikt ze? Hoe goed zijn die lenzen werkelijk
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

  • #2
    Re: De Beercan

    De "beercan" is inderdaad een zeer goed lensje dat zijn reputatie meer dan waard is.
    De lens is scherp. Niet superscherp, maar zelfs wijdopen nog altijd scherper dan de meeste andere lenzen in dit bereik. Enkel (sommige) F/2.8 zooms en primes zijn scherper.
    De lichtsterkte van f/4 over het ganse bereik is uiteraard één van zijn grootste troeven.
    De "beercan" is ontzettend degelijk gebouwd. Onverwoestbaar glas en staal in een mooie, simpele vorm.
    IF ook: Internal Focussing betekent dat de lens niet langer wordt bij het zoomen. Een voordeel dus omdat er zo ook minder stof in de lens kan komen.
    De kleuren, het contrast en bokeh die deze lens geeft zijn zeer mooi.
    Andere voordelen: De filterdraad is er eentje van slechts 55 mm wat dus goedkopere filters toelaat.
    Sommigen vinden de lens aan de zware kant maar persoonlijk vind ik dit dus niet. En zeker in vergelijking met f/2.8 lenzen in dit bereik al helemaal niet.
    De prijs: De laatste maanden is de gemiddelde prijs voor een mooi tweedehands exemplaar gestegen van 125 naar 150 Euro. Wat dus nog altijd zeer weinig is voor een lens die zulke kwaliteiten heeft.

    De "beercan" was één van de eerste lenzen die ik in mijn bezit had en als het van mij afhangt zal ze nog lang in mijn bezit zijn ook. Ondertussen heb ik dus wel al iets betere lenzen maar daarom doe ik mijn goeie oude "beercan" nog niet weg.
    Heel vaak immers verkies ik om mijn handige "beercan" mee te nemen boven het gezeul met mijn betere maar ook veel loggere 70-200 f/2.8.

    Mocht dit "gouden oudje" je interesseren dan weet ik voor jou een zeer mooi exemplaar te koop staan voor 140 Euro (vraagprijs).

    Comment


    • #3
      Re: De Beercan

      Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
      IF ook: Internal Focussing betekent dat de lens niet langer wordt bij het zoomen.
      IF heeft natuurlijk niets met zoomen te maken, maar wel met scherpstellen. Dat de lens niet langer wordt bij zoomen komt doorde zoomconstructie, die gebruikt is. Het voordeel van IF is dat de frontlens niet draait en dat is weer makkelijk met filters.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: De Beercan

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        IF heeft natuurlijk niets met zoomen te maken, maar wel met scherpstellen. Dat de lens niet langer wordt bij zoomen komt doorde zoomconstructie, die gebruikt is. Het voordeel van IF is dat de frontlens niet draait en dat is weer makkelijk met filters.
        de beercan heeft een interne zoom maar geen IF.

        G
        As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
        like.no.other

        Comment


        • #5
          Re: De Beercan

          Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
          de beercan heeft een interne zoom maar geen IF.

          G
          Inderdaad, mijn fout.

          Tevens draait het frontglas bij het focussen. En draaien dus ook de eventueel opgeschroefde filters mee.

          Comment


          • #6
            Re: De Beercan

            Bedankt voor jullie reacties

            Ik heb op marktplaats een bod van 125 euro gewaagd. De foto's en de inhoud van de advertentie zagen er goed uit. De verkoper ging akkoord.

            Nu maar hopen dat ik er veel plezier aan ga beleven
            Last edited by Kiekvogel; 18 juni 2007, 08:12.
            Ik ben op zoek naar een MB-20.

            Comment


            • #7
              Re: De Beercan

              In de jaren '90 heb ik ook nog een aantal jaren gewerkt met Minolta. De 70-200/4 AF was één van de lenzen die ik toen bezat. En ik moet eerlijk zijn, het was een juweeltje. De AF was indertijd wel niet razendsnel - waren toen andere normen hé - maar de scherpte was top. Ik herinner mij wel nog een beetje vignettering bij volle opening en een zeer smalle scherpstelring, maar verder niets op aan te merken. Voor zijn prijs onklopbaar, de ideale amateurlens. Zeker kopen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: De Beercan

                Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                Nu maar hopen dat ik er veel plezier aan ga beleven
                Indien niet ga je ze altijd makkelijk kwijt geraken.

                of kan je ze als verdedigings wapen gebruiken, daar is ze zeker stevig genoeg voor

                G
                As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                like.no.other

                Comment

                Working...
                X