Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D40 of D40X

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D40 of D40X

    Hallo allemaal,kzit hier met een met een hoop vragen,maar laten we beginnen met het begin.
    Ik ben dus een leek op het gebied van digitale fotografie.In september begin ik aan een cursus fotografie op de avondschool.Nu mijn hamvraag.Welk toestel kan ik het beste aanschaffen.Kben al naar de winkel geweest en ik moet zegge dat een canon niet goed in mijn handen ligt ( mijn mening hé ).
    Het zal dus eerder naar Nikon gaan denk ik,maar dan de keuzes hé,kheb voor mezelf een budget voorzien rond de 1000€,momenteel twijfel ik tussen de D40 en de nieuwe D40X.De D40 wordt aangeboden met de lenzen AF-S DX 18-55mm + de 55-200mm.
    Het toestel gaat vooral gebruikt worden op de rally's en voor natuurfoto's ( vooral honden ),maar grotendeels om foto's te nemen op de rally.
    Voldoen deze toestellen + lenzen???
    Alvast bedankt
    Last edited by kezzel; 15 juni 2007, 23:58.
    www.kezzel.be

  • #2
    Re: nikon D40 of D40X

    De D40 is een ideale instap camera, en een ideale camera voor hen die kwaliteit zoeken in het compact segment. Want voor het zelfde of minder geld heb je dan in plaats van een compact een echte reflex.

    Als je verder wilt met fotografie is een D40 minder geschikt, omdat naast de 2 prima kit objectieven (goedkoop en veel waar voor de prijs) vrijwel geen andere goedkope objectieven zijn.

    Ga je nu voor een D80, dan kun je ook alle 2de hands Nikon AF objectieven kopen en gebruiken.
    Ook in allerlei instellingen is de D80 handiger.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: nikon D40 of D40X

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
      De D40 is een ideale instap camera, en een ideale camera voor hen die kwaliteit zoeken in het compact segment. Want voor het zelfde of minder geld heb je dan in plaats van een compact een echte reflex.

      Als je verder wilt met fotografie is een D40 minder geschikt, omdat naast de 2 prima kit objectieven (goedkoop en veel waar voor de prijs) vrijwel geen andere goedkope objectieven zijn.

      Ga je nu voor een D80, dan kun je ook alle 2de hands Nikon AF objectieven kopen en gebruiken.
      Ook in allerlei instellingen is de D80 handiger.
      Ik ben zelf in het bezit van de D40, omdat ik waarschijnlijk nooit meer dan de kit-lens en de 55-200VR zal gebruiken(misschien later eens een macro-lens), anders zou ik ook verder dan de D40 gekeken hebben.
      http://users.telenet.be/patric/

      Comment


      • #4
        Re: nikon D40 of D40X

        Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
        Ik ben zelf in het bezit van de D40, omdat ik waarschijnlijk nooit meer dan de kit-lens en de 55-200VR zal gebruiken(misschien later eens een macro-lens), anders zou ik ook verder dan de D40 gekeken hebben.
        Dat is dus mijn vraag,is die kit-lens en die 55-200VR voldoende om goeie foto's te maken op de rally,omdat je hier met snelheid + een afstand zit die je moet kunnen vastleggen,de foto's zijn ook louter voor eigen gebruik,maar ze mogen wel mooi zijn.
        Tussen de D40 en D80 is er natuurlijk ook een enorm prijsverschil,maar ik weet niet of de D80 die meerwaarde voor mij als amateurfotograaf waard is,snap je wat ik bedoel,het toestel op zich zal die meerwaarde wel waard zijn,maar voor mij is het puur hobby......
        Ik neem nu momenteel foto's met de Fujifilm Finepix A204,3 x optische zoom.Dit is een prachttoestel,maar natuurlijk niks voor op de rally.....
        www.kezzel.be

        Comment


        • #5
          Re: nikon D40 of D40X

          Oorspronkelijk geplaatst door kezzel Bekijk bericht
          Dat is dus mijn vraag,is die kit-lens en die 55-200VR voldoende om goeie foto's te maken op de rally,omdat je hier met snelheid + een afstand zit die je moet kunnen vastleggen,de foto's zijn ook louter voor eigen gebruik,maar ze mogen wel mooi zijn.
          Tussen de D40 en D80 is er natuurlijk ook een enorm prijsverschil,maar ik weet niet of de D80 die meerwaarde voor mij als amateurfotograaf waard is,snap je wat ik bedoel,het toestel op zich zal die meerwaarde wel waard zijn,maar voor mij is het puur hobby......
          Ik neem nu momenteel foto's met de Fujifilm Finepix A204,3 x optische zoom.Dit is een prachttoestel,maar natuurlijk niks voor op de rally.....
          Als je de D40x al overweegt kijk je inderdaad beter ook naar de D80 want die ontlopen elkaar qua prijs niet veel. Met de D40 is het anders door zijn veel lagere prijs. De 55-200VR is een heel goed lenske voor zijn prijs, maar voor actiefotografie kijk je al best naar snellere en duurdere objectieven. Maar wees gerust: een D40 met 55-200VR is een pak sneller dan zo'n Fuji A204

          MVG,

          Comment


          • #6
            Re: nikon D40 of D40X

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Als je de D40x al overweegt kijk je inderdaad beter ook naar de D80 want die ontlopen elkaar qua prijs niet veel. Met de D40 is het anders door zijn veel lagere prijs. De 55-200VR is een heel goed lenske voor zijn prijs, maar voor actiefotografie kijk je al best naar snellere en duurdere objectieven. Maar wees gerust: een D40 met 55-200VR is een pak sneller dan zo'n Fuji A204

            MVG,

            Maar is het dan zo dat op de D40 die snellere en duurdere objectieven niet kunnen gebruikt worden of begrijp ik dat verkeerd???
            En welke objectieven bedoel je
            www.kezzel.be

            Comment


            • #7
              Re: nikon D40 of D40X

              Oorspronkelijk geplaatst door kezzel Bekijk bericht
              Maar is het dan zo dat op de D40 die snellere en duurdere objectieven niet kunnen gebruikt worden of begrijp ik dat verkeerd???
              En welke objectieven bedoel je
              ALLE objectieven kunnen gebruikt worden op een D40(x), maar ALLEEN de objectieven met een ingebouwde scherpstelmotor zullen met autofocus werken, de anderen moet je manueel scherpstellen
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: nikon D40 of D40X

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                ALLE objectieven kunnen gebruikt worden op een D40(x), maar ALLEEN de objectieven met een ingebouwde scherpstelmotor zullen met autofocus werken, de anderen moet je manueel scherpstellen
                Of lichtmeting gaat werken met vb. AIS lenzen op een D40 zou ik toch niet kunnen zeggen hoor.
                www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D40 of D40X

                  Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
                  Of lichtmeting gaat werken met vb. AIS lenzen op een D40 zou ik toch niet kunnen zeggen hoor.
                  Neen, maar dat zal de meeste beginners worst wezen denk ik Wie gaat nu geld geven aan objectieven die je manueel moet focussen

                  Ikzelf heb de 105mm f2.5 Ais, maar 'm is een beetje in onbruik door de AF 85mm f1.4D

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D40 of D40X

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    ALLE objectieven kunnen gebruikt worden op een D40(x), maar ALLEEN de objectieven met een ingebouwde scherpstelmotor zullen met autofocus werken, de anderen moet je manueel scherpstellen
                    Ik denk dat we best eens een overzichtelijk tabelleke voor alle camera's in elkaar boksen met alle eigenschappen van toestellen en objectieven

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D40 of D40X

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Ik denk dat we best eens een overzichtelijk tabelleke voor alle camera's in elkaar boksen met alle eigenschappen van toestellen en objectieven

                      MVG,
                      Frank, wat houd je tegen?
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D40 of D40X

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Frank, wat houd je tegen?
                        Je zegt daar iets Misschien kan ik enkele wederkerende vragen in een overzichtelijke pagina bundelen en op mijn website plaatsen. Ik heb overigens ook nog plannen om nog wat promotie te maken voor de M-up op D2X/H/s-D200-S5

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon D40 of D40X

                          Wacht met je aankoop tot na je eerste lessen en stel de vraag aan je leraar.
                          Toen ik aan mijn avondschool begon moesten we met analoge manuele toestellen fotograferen terwijl autofocus al lang was ingeburgerd. We hebben meer dan een jaar enkel met zwart/wit film gewerkt. Een tip van 1 van de leraars: je hebt maar 3 lenzen vandoen: een 35mm (groothoek) een 50mm (standard) en een 105mm (tele).

                          Bedenk dat je later je goedkoop toestel als back-up toestel kan gebruiken. Spendeer in het begin niet teveel geld aan duur materiaal. Als ik moest opnieuw beginnen dan zou ik gaan voor een instapmodel en in een 2de hands zaak eens kijken voor enkele goede lenzen aan betaalbare prijs.

                          Het zal al een hele prestatie zijn als je tot het einde volhoudt. Meer dan de helft van je klas zal afhaken. Alvast sterkte en laat je niet ontmoedigen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon D40 of D40X

                            In "Chasseur d'Images", een gereputeerd fototijdschrift, staat deze maand een zeer gedetailleerde vergelijking tussen de beeldkwaliteit van de D40 (6mp) en de D40x (10mp).

                            Groetjes, Wim
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                            Comment

                            Working...
                            X