Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zoomlens???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zoomlens???

    Ik ben aan het twijfelen tussen de Canon EF 75-300 f/4-5.6 III USM en de Sigma 70-300 f/4-5.6 APO DG Macro ...
    Dit als aanvulling op mijn EOS 400D met 17-85 IS USM ...
    Is de bedoeling om buiten honden te fotograferen en dergelijke ( bewegende objecten dus ) maar zou af en toe ook binnen in sporthallen en dergelijke een kiekje moeten kunnen maken... Nu weet ik ook wel dat de lichtgevoelige objectieven beter zijn voor binnen maar deze zitten voor het moment buiten het budget. Iemand een idee met welk objectief ik het meeste gediend ben??? Of als er iemand anders nog een voorstel heeft in dezelfde prijsklasse??? Thx...
    Last edited by Starter; 15 juni 2007, 19:55.
    Canon EOS 400D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM + BG-E3

  • #2
    Re: Welke zoomlens???

    de canon zal dankzij zijn USM een heel pak sneller en stiller focussen dan de sigma...
    maar veel meer verschil zit er niet in de lenzen

    ik zou voor de canon gaan

    EDIT: de canon blijkt toch echt sneller dan de sigma te focussen, dus dan primeert de sigma wel door zijn betere beeldkwaliteit
    Last edited by Matthias; 16 juni 2007, 10:29.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Welke zoomlens???

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      de canon zal dankzij zijn USM een heel pak sneller en stiller focussen dan de sigma...
      maar veel meer verschil zit er niet in de lenzen

      niet twijfelen en voor de canon gaan
      Op die Canon staat wel USM, maar snel is die helemaal niet. De Sigma is trouwens optisch heel wat beter dan die Canon 75-300.

      Ik heb die Canon zelf ook een tijd gebruikt, en dat is een Canon-lens die ik nooit zal aanraden. De AF is gewoon heel traag, de lens heeft behoorlijk wat last van CA (paarse randjes bij grote contrasten), en tussen 200 en 300mm is ze heel soft (weinig contrast).

      De Sigma heeft ook nog de "macro" mogelijkheid, het is geen echte macrolens, maar volgens wat ik hier al gezien heb is dat wel voldoende voor bijvoorbeeld vlinders en libellen. Een echte macro zal wel scherper zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke zoomlens???

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Op die Canon staat wel USM, maar snel is die helemaal niet. De Sigma is trouwens optisch heel wat beter dan die Canon 75-300.

        Ik heb die Canon zelf ook een tijd gebruikt, en dat is een Canon-lens die ik nooit zal aanraden. De AF is gewoon heel traag, de lens heeft behoorlijk wat last van CA (paarse randjes bij grote contrasten), en tussen 200 en 300mm is ze heel soft (weinig contrast).

        De Sigma heeft ook nog de "macro" mogelijkheid, het is geen echte macrolens, maar volgens wat ik hier al gezien heb is dat wel voldoende voor bijvoorbeeld vlinders en libellen. Een echte macro zal wel scherper zijn.
        dan sluit ik me bij jou aan... aangezien ikzelf geen ervaringen heb met de canon, enkel met de 100-300 van canon waar ik wel tevreden van was.
        de sigma wist ik dat hij betere beeldkwaliteit ging leveren, maar als de AF van canon even traag als die van sigma is, dan is er inderdaad geen voordeel meer aan...
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Welke zoomlens???

          Hey,

          Ik zit met hetzelfde probleem, probeer ook al een hele tijd een goede zoomlens te kopen maar ik lees zoveel verschillende reacties dat ik het niet meer weet.

          Ik heb mij nu weer laten wijsmaken dat je voor de bewegende beelden beter kunt opteren voor een Image Stabilizer en dat gaat enkel met een lens van canon.

          Heeft iemand hier een antwoord op, want tenslotte heb ik dit alles nu ook gelezen en dan zou ik ook gaan opteren voor een lens van sigma na deze reacties

          Comment


          • #6
            Re: Welke zoomlens???

            Is de Canon EF 70-300 IS USM geen optie?
            Ben ook nog altijd aan het twijfelen tss deze en de 70-200 L f4.
            De 70-200 serie is scherper dan de 70-300, maar of dit voor een amateur zichtbaar is, weet ik niet.

            Heb ergens anders gelezen van Black Bandit dat je met extenders ook close ups kan nemen.
            Niet echt macro, maar toch.
            Zou dit met deze lenzen ook gaan?
            Last edited by fisherman; 17 juni 2007, 10:35.
            Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

            Comment


            • #7
              Re: Welke zoomlens???

              Normaal gezien is vanaf 200 mm de foto onscherp als je naar 300 gaat, en uit de hand schijnt het inderdaad moeilijk te zijn om goede foto's te trekken, zowel in de dag als s'avonds.

              Daarvoor is de optie 70-200 mm de beste, helaas wel duurder als ik mij niet vergis of inderdaad anders overstapppen op een 300 mm IS maar de meeste recenties gaan naar de 70-200mm.

              Het blijft een moeilijke keuze maar op www.konijnenberg.be kan je eens gaan kijken is normaal gezien de goedkooptste en als je naar daar gaat kan je de lenzen testen en daar je besluit nemen, enfin als je er uit geraakt he.

              Comment


              • #8
                Re: Welke zoomlens???

                Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                Is de Canon EF 70-300 IS USM geen optie?
                Ben ook nog altijd aan het twijfelen tss deze en de 70-200 L f4.
                De 70-200 serie is scherper dan de 70-300, maar of dit voor een amateur zichtbaar is, weet ik niet.

                Heb ergens anders gelezen van Black Bandit dat je met extenders ook close ups kan nemen.
                Niet echt macro, maar toch.
                Zou dit met deze lenzen ook gaan?
                Op de 70-200 f4 kan je een extender gebruiken, met een 1,4x zal de AF nog blijven werken. Met die extender kan je ook 1,4x meer vergroting halen uit je 70-200, maar dan heb je nog steeds geen echte macrolens. Je kan ook tussenringen gebruiken, maar een 1:1 vergroting zal je daarmee ook niet halen. Voor vlinders en libellen kom je waarschijnlijk wel toe als je met tussenringen werkt, maar als je echt de kleinste details beeldvullend wil fotograferen, dan heb je ander materiaal nodig (een echte macrolens, eventueel met tussenringen of een voorzetlens).


                De 70-300 IS is veel beter dan de oude 75-300 (met of zonder beeldstabilisatie), maar de 70-200 f4 zal wel de scherpste zijn, en die heeft ook een snellere autofocus.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Welke zoomlens???

                  Weet niet of het je veel vooruit helpt, maar ik heb enkele maanden geleden met gelijkaardige twijfels gezeten. Had een oude canon 75-300 ( erg trage AF en helemaal niet goed tussen 200-300 mm ),en twijfelde tussen de 70-300 IS (meer bereik en IS) of de 70-200 f4L.
                  Uiteindelijk heb ik voor de laatste gekozen, en daar ben ik meer dan 100% tevreden over.
                  De autofocus is effectief verbazend snel, en de scherpte en het contrast zijn echt super, evenals de bouwkwaliteit. Echt een aanrader als je het mij vraagt.

                  Ikzelf ben wel aan het uitkijken voor een 1.4 extender, om het bereik een ietsje op te krikken. Dit zal natuurlijk wel invloed hebben op de kwaliteit van het eindresultaat, maar ik heb toch ook al heel mooie en echt scherpe foto's gezien met deze combinatie.
                  Het gebrek aan IS kan je dan weer opvangen door gebruik te meken van een statief.

                  Natuurlijk is het geheel (70-200 + extender + evt.statiefring en statief ) een stuk duurder dan de "alles in één 70-300 IS", maar ik beschouw dit als een blokkendoos waar je één voor één de stukjes van bijeen koopt.
                  Bovendien heeft de extender ook nog zin als je later sterkere telelenzen zou kopen ( een 300F4 of 400f5.6 bvb )
                  Last edited by JWy; 17 juni 2007, 12:13.
                  Jeroen

                  canon 350D + 17-40 f4L + 70-200 f4L

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke zoomlens???

                    Als je snelle AF wilt en scherpe foto's is de 70-200/4L zeker een aanrader. Ook een 1.4 extender verdraagt die lens goed. De gebruiksmogelijkheden gaan gelukkig verder dan alleen honden en snel bewegende dingen
                    Een statiefring heb je er m.i. voor het meeste gebruik niet voor nodig en de nieuwprijs zonder extender ligt nauwlijs hoger dan van de 70-300.
                    Kun je alleen als ex-nikon fan zoals ik nog klagen over dat verschrikkelijke wit.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment

                    Working...
                    X