Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe onderwerp vergroten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe onderwerp vergroten?

    Hallo
    Ik heb een vraagje : ik heb een tamron macrolens 90 mm f2.8. Hiermee kan ik slechts tot vergroting 1:1 gaan. Graag zou ik de onderwerpen groter kunnen afbeelden. (2:1 tot evt 5:1).
    Wat zijn de mogelijkheden? Liefst niet te duur!
    Kunt U me helpen of adviseren?
    Met vriendelijke groeten,

    Eskavezet

  • #2
    Re: Hoe onderwerp vergroten?

    Er zijn drie mogelijkheden, tussenringen, voorzetlenzen, of zelfs een andere lens omgekeerd op je 90mm monteren (voor héél veel vergroting).

    Een goedkoop setje voorzetlenzen levert over het algemaan niet zo'n scherpe foto's, maar met de Canon 500D-voorzetlenzen heb je wel goede resultaten (maar die zijn niet echt goedkoop).

    Een setje tussenbussen van bijvoorbeeld Kenko of Soligor kost zo'n 130 euro.

    In een tussenring zit geen glas, dus maakt het optisch helemaal niets uit welk merk je gebruikt, en je kan ze op alle lenzen gebruiken. Met een kortere lens haal je meer "voordeel" uit de tussenringen, met een lange lens krijg je minder extra vergroting.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hoe onderwerp vergroten?

      Black Bandit
      Bedankt voor deze inlichtingen. Wat heb je precies nodig om een andere lens omgekeerd op de macrolens te monteren?
      Met vriendelijke groeten,
      Eskavezet

      Comment


      • #4
        Re: Hoe onderwerp vergroten?

        of een teleconverter 2x, daarmee kan je dan tot 2:1 gaan...
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Hoe onderwerp vergroten?

          ik zou eerder voor de tussenringen gaan, daarmee kan je ook gigantisch dicht bij je onderwerp komen (bij mijn 50mm kan ik bijna tot op het filterglas scherpstellen)
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Hoe onderwerp vergroten?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eskavezet Bekijk bericht
            Black Bandit
            Bedankt voor deze inlichtingen. Wat heb je precies nodig om een andere lens omgekeerd op de macrolens te monteren?Met vriendelijke groeten,
            Eskavezet
            Daarvoor bestaan speciale omkeerringen, en je hebt ook nog een andere lens nodig. Ik heb dat zelf nog niet gedaan, maar ik dacht dat de meeste dan werken met een omgekeerde 50mm.
            Het zal niet gemakkelijk zijn, want je hebt dan héél weinig scherptediepte, en je moet ook heel dicht bij het onderwerp geraken.

            Canon heeft een speciale macrolens die tot 5x kan vergroten (MP-E65), maar die is niet goedkoop, en ze is alleen bruikbaar voor macrofotografie (ik weet niet welk merk camera je gebruikt, want die past dus alleen op een Canon).

            Voor je macro's gaat maken met een omgekeerde lens, zou ik toch eerst experimenteren met tussenbussen, dat zal heel wat gemakkelijker werken.
            Met een degelijke voorzetlens (Canon 500D) krijg je ook al heel wat meer vergroting, de goedkope setjes zorgen meestal voor vrij veel CA (paarse of blauwe randjes) en de scherpte is dan ook niet zo goed.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoe onderwerp vergroten?

              Hallo,
              denk dat je beter een 1.4x converter kunt gebruiken en de kwaliteit is dan nog zeer goed te noemen en een beetje croppen.
              1.1x was bij een analoog toestel 24x36mm groot= filmvlak
              1.1x bij digitaal toestel komt het ongeveer overeen met 16x22mm, dit op een canon = 1.6x crop
              2x vergroting is 12x18mm
              3x vergroting is 6x9mm
              wanneer je een 1.4x converter gebruikt en je werkt op 1.1 + digitaal toestel (canon x1.6) krijg je toch al een vergroting van 11x16mm, dat is toch een 2x vergroting.Met nikon is dat 1.5x maar veel verschil zal dit niet maken zeker.
              Dit was wat ik ongeveer uit een 105mm Sigma macro lens + 1.4x haalde.Testje werd gedaan met blad papier tegen de muur met èèn horizontale+vertikale lijn met mm en centimeters op die lijnen en dan lens op 1.1 en kijken wat je op uw sensor hebt daarna met 1.4x en terug kijken enz... met statief natuurlijk.
              misschien ben ik mis met mijn redeneering maar hoop dat je hier toch iets aan hebt.

              groeten,
              Franske
              Fuji + glas.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe onderwerp vergroten?

                Toch allemaal bedankt voor het advies!
                Ik zal nog eens mijn goede vriende Google erbij halen en ik zie wel of ik eruit kom!
                Ik fotografeer met een Nikon D50, dus die Canon vorzetlens zal al wegvallen;
                Waar ik soms ook goede kritiek over lees, is de voorzetlens van Raynox, de DCR 250.
                Is dit zo?
                Of zijn andere voorzetlensjes ook goed bvb. met dioptrie +1, +2, +4 en +10?
                Wie hier ervaring mee heeft mag altijd zijn wedervaren ermee neerschrijven!
                Ik zal toch altijd wel iets bijleren!
                Met vriendelijke groeten en een prettig week-end toegewenst!
                Eskavezet

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe onderwerp vergroten?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eskavezet Bekijk bericht
                  Ik fotografeer met een Nikon D50, dus die Canon vorzetlens zal al wegvallen;
                  tis de filtermaat die telt, en niet het merk. die voorzetlenzen van canon passen op elk merk, zolang de juiste filtermaat wordt gebruikt
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe onderwerp vergroten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eskavezet Bekijk bericht
                    Waar ik soms ook goede kritiek over lees, is de voorzetlens van Raynox, de DCR 250.
                    Is dit zo?
                    Of zijn andere voorzetlensjes ook goed bvb. met dioptrie +1, +2, +4 en +10?
                    Wie hier ervaring mee heeft mag altijd zijn wedervaren ermee neerschrijven!
                    Die Raynox schijnt ook vrij goed te zijn, maar ik heb zelf ooit zo'n goedkoop setje voorzetlenzen geprobeerd (+1, +2, +4), en die resultaten vielen wel tegen.
                    De Canon 500D heb ik ook getest, die geeft scherpe foto's, maar daarmee ben je wel erg beperkt wat de werkafstand betreft (dat geldt voor alle voorzetlenzen). Daarom heb ik toen toch maar een echte macrolens gekocht (Sigma 150mm f2,8 macro), dat had ik beter direkt gedaan, want die 500D heb ik met verlies weer verkocht.

                    De voorzetlenzen blijven hulpmiddeltjes, voor als je maar eens een enkele keer een macrofoto wil maken. Ze zijn ook handig om mee te nemen op reis, wanneer je een beperkte hoeveelheid materiaal wil meesleuren.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe onderwerp vergroten?

                      ik ben zelf een leek op het gebied van macrofotografie , en wou ook eens een poging wagen hiermee , maar ik zit over iets te twijfelen.

                      Ik heb zelf een Nikon 50mm 1.8
                      Als ik nu tussenringen aanschaf van Kenko of Soligor, krijg ik dan hetzelfde kwaliteit als een tamron macrolens 90 mm f2.8 qua bereik en scherpte?
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe onderwerp vergroten?

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        ik ben zelf een leek op het gebied van macrofotografie , en wou ook eens een poging wagen hiermee , maar ik zit over iets te twijfelen.

                        Ik heb zelf een Nikon 50mm 1.8
                        Als ik nu tussenringen aanschaf van Kenko of Soligor, krijg ik dan hetzelfde kwaliteit als een tamron macrolens 90 mm f2.8 qua bereik en scherpte?
                        absloluut niet!
                        een echte macrolens gaat je altijd betere beelden opleveren, vooral omdat je veel verder van je onderwerp blijft
                        om 1:1 te bekomen met mijn 50mm moet ik op max een paar cm(schatting) van mijn onderwerp zitten
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe onderwerp vergroten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          absloluut niet!
                          een echte macrolens gaat je altijd betere beelden opleveren, vooral omdat je veel verder van je onderwerp blijft
                          om 1:1 te bekomen met mijn 50mm moet ik op max een paar cm(schatting) van mijn onderwerp zitten
                          dan spaar ik toch maar even door voor een gewone macro-lens
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment

                          Working...
                          X