Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

    Ik ben van plan om mij een 24" monitor(samsung 244T) aan te schaffen met een resolutie 1920x1200 pix. Ik ben een leek op gebied van computers en aanverwanten.
    Mijn vraag is: Hoef ik nog rekening te houden met andere aanpassingen( extra kosten) vd pc als ik zulk een scherm wil gebruiken.Ik ga dit scherm meestal gebruiken voor fotobewerking( geen games e.d die een andere videokaart vereisen) .Onder beeldscherm opties staat nu een max resolutie instelbaar 1280x1024 pix. Wijzigd deze optie wanneer er een groter scherm aan de pc gekoppeld wordt......of heb je extra aanpassingen nodig.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2007, 16:50.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

    Hangt een beetje af van je videokaart, je zal er toch eentje met 256Mb nodig hebben om comfortabel te werken.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

      Helaas, je huidige grafische kaart kan slechts 1280x1024px aansturen.
      Je zal dus een nieuwe grafische kaart moeten aankopen.
      Daarbij zal je moeten letten op de bus die je moederbord momenteel gebruikt: PCI, AGP of PCIe. Je moet immers DAT type kaart kopen.
      Als je geen games zal spelen dan hoef je helemaal geen dure kaart te kopen.
      Ik schat zo ergens tussen €35 en €75.

      Laat je ook niks wijsmaken over het geheugen van de kaart. Als je geen spelletjes speelt en je wil ook geen DVD's bekijken of dergelijke dan kan je met een minimum aan geheugen WEL comfortabel werken. Reken zelf uit hoeveel Mb 1920x1200px x 24bit/pixel is. Helemaal niet zoveel. Je hebt pas heel veel geheugen nodig als je kaart 3D berekeningen moet gaan doen.

      Voorkom vergissingen en laat je helpen in een speciaalzaak.

      Gegroet,
      Tom.
      Last edited by trbt555; 15 juni 2007, 17:12. Reden: dikke vingers

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

        Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
        Helaas, je huidige grafische kaart kan slechts 1280x1024px aansturen.
        Je zal dus een nieuwe grafische kaart moeten aankopen.
        Daarbij zal je moeten letten op de bus die je moederbord momenteel gebruikt: PCI, AGP of PCIe. Je moet immers DAT type kaart kopen.
        Als je geen games zal spelen dan hoef je helemaal geen dure kaart te kopen.
        Ik schat zo ergens tussen €35 en €75.
        Voorkom vergissingen en laat je helpen in een speciaalzaak.

        Gegroet,
        Tom.
        Bedankt ik vermoedde al zoiets.

        Mvg Peter
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

          Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
          Helaas, je huidige grafische kaart kan slechts 1280x1024px aansturen.
          Neen hoor, de meeste videokaarten van de laatste 5 jaar kunnen 1920 x 1200 weergeven. De maximale resolutie die je in Windhoos ziet staan, wordt bepaald door de driver van het beeldscherm.
          Als je die 24" Samsung koopt, installeer je dus best de bijgeleverde schermdriver en dan zal je wel die resolutie kunnen kiezen.
          Als je de DVI kabel gebruikt (aan te raden), zal de resolutie zelfs direct goed staan. Indien je nog een videokaart hebt zonder DVI uitgang, is het wel aan te raden te investeren in een nieuwe videokaart.
          Zoals reeds aangehaald, moet dat er uiteraard eentje zijn voor het bustype van je pc (AGP of PCIe).
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Neen hoor, de meeste videokaarten van de laatste 5 jaar kunnen 1920 x 1200 weergeven.

            De topmodellen van 5 jaar geleden kunnen dat misschien wel, maar alle andere videokaarten van 5 jaar oud zullen een veel lagere maximale resolutie weer kunnen geven.

            Ik heb vorig jaar nog een pc gekregen, die was 6 jaar oud, en de videokaart die daarin zat, kon zelfs geen 1280 x 1024 pixels weergeven, 1024 x 768 was het maximum.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              ...De maximale resolutie die je in Windhoos ziet staan, wordt bepaald door de driver van het beeldscherm...
              Kan zijn maar ik twijfel er toch serieus aan hoor.

              Het is wel degelijk onder Display Properties > Settings > Advanced > Adapter > List All Modes... dat je ale beschikbare resoluties kan zien.

              Gegroet,
              Tom.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

                Ik heb al kunnen vinden welk type grafische kaart in mijn pc zit.
                Het is een nvidea geforce4 mx 420. Volgens wat ik op internet er nog over gevonden heb zou deze goed zijn tot schermresoluties van 2048x1536 pix. Er zijn nog onderverdelingen in NVIDEAGeforce4 mx 420 maar blijkbaar kunnen ze allen deze schermresolutie aan.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Ik heb al kunnen vinden welk type grafische kaart in mijn pc zit.
                  Het is een nvidea geforce4 mx 420. Volgens wat ik op internet er nog over gevonden heb zou deze goed zijn tot schermresoluties van 2048x1536 pix. Er zijn nog onderverdelingen in NVIDEAGeforce4 mx 420 maar blijkbaar kunnen ze allen deze schermresolutie aan.
                  Opgelost

                  Beeld gaat min. over twee drivers:
                  - de driver van de videokaart > Nvidia
                  - de driver van het beeldscherm > Samsung 244T
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop 24" tft scherm....wijzigingen pc???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                    Helaas, je huidige grafische kaart kan slechts 1280x1024px aansturen.
                    Je zal dus een nieuwe grafische kaart moeten aankopen.
                    Je baseert je op verkeerde gegevens. Vermoedelijk heeft de TS alleen gekeken op het eerste scherm waar je de instelling kan aanpassen.
                    Als je scherm herkend wordt door Windows dan zal in deze settings de maximumwaarde overeenkomen met de mogelijkheden van je scherm als dit lager is dan het maximum van de beeldkaart.
                    Vermoedelijk heeft de TS nu dus een 17 of 19".
                    Er standaard van uit gaan dat die een andere kaart moet kopen is een beetje voorbarig ... misschien eerst eens de gegevens van de kaart opzoeken of testen of zoals je zelf zegt ... raad vragen aan een pro.
                    Je hebt pas heel veel geheugen nodig als je kaart 3D berekeningen moet gaan doen.
                    En zeker als je Vista wil gaan gebruiken en de grafische mogelijkheden wil gaan benutten.
                    Langs de andere kant heeft het grafisch geheugen ook een invloed op je PS.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X