Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergroting lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergroting lenzen

    Hallo,

    Elke lens heeft een vergroting. Bv 0,4x of 1x of ...

    Hoe wordt dit berekend, wat wil het zeggen en wat houdt dit in ?

    Alvast bedankt om deze beginneling uit de nood te helpen.

    Groeten, Tom.

  • #2
    Re: Vergroting lenzen

    Bij sommige prosumers spreekt men bvb van 8x zoom.
    Vaak kijken mensen naar een zo groot mogelijk "zoombereik". Volgens mij is dat een verkoopstruckje, hoe meer/groter hoe beter denken de kopers dan.

    Concreet weet je daar heel weinig mee.
    Je hebt bvb een 70-200, das ong. 3x zoom.
    Maar ook 26-70 is ong. 3x zoom en das weer een lens voor een totaal ander gebruik!

    Hopelijk heb je er wat aan?
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

    Comment


    • #3
      Re: Vergroting lenzen

      Bij zoom is dat maw allen de verhouding tussen de twee brandpuntafstanden.

      Comment


      • #4
        Re: Vergroting lenzen

        Daar heeft hij het helemaal niet over. Hij heeft het over de VERGROTINGSfactor, niet het zoombereik. Het wil zeggen dat je op de dichtste focusafstand je onderwerp 0,x keer vergroot, maar ik weet niet in verhouding tot wat, ik heb me er nog niet in verdiept. Ik vermoed dat als je over de 1 gaat, je van macro gaat spreken. Maar zeker weet ik dat ook weer niet.
        Anderen kunnen het vast haarfijn uitleggen.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Vergroting lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Daar heeft hij het helemaal niet over. Hij heeft het over de VERGROTINGSfactor, niet het zoombereik. Het wil zeggen dat je op de dichtste focusafstand je onderwerp 0,x keer vergroot, maar ik weet niet in verhouding tot wat, ik heb me er nog niet in verdiept. Ik vermoed dat als je over de 1 gaat, je van macro gaat spreken. Maar zeker weet ik dat ook weer niet.
          Anderen kunnen het vast haarfijn uitleggen.
          Het gaat inderdaad over de maximale vergrotingsfactor, die je krijgt als je op de kortst mogelijke afstand scherpstelt.

          Een macrolens geeft doorgaans een maximale vergroting van 1/1, dat wil zeggen dat een voorwerp met dezelfde afmetingen als de sensor beeldvullend op de foto komt.

          Een Canon 20D/30D heeft bijvoorbeeld een sensor van 22,5x15mm, een onderwerp dat dus die afmetingen heeft, kan je net 100% beeldvullend fotograferen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X