Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW instelling Eos 20D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW instelling Eos 20D

    Beste,

    Ik fotografeer met de Eos 20d.
    Gebruik een 4Gb extreme 3 kaart van Sandisk en een 1 Gb kaart van Sandisk.

    Het Lukt mij niet om de camera op RAW in te stellen als ik de volautomaat gebruik (groene rechthoekje) of een van de
    andere volautomaat instellingen (portret,landschap,macro/close up,sport etc.).
    Ik heb dit ook met andere CF kaarten.
    Stel ik de camera in op semi automaat (diafragma voorkeuze, sluitertijd voorkeuze etc.) of volledig handmatig, dan kan ik wel RAW kiezen.

    Is dit normaal? en zo niet wat kan ik er dan aan doen?

    Groet JP

  • #2
    Re: RAW instelling Eos 20D

    dit is héél normaal...

    Comment


    • #3
      Re: RAW instelling Eos 20D

      jep, perfect normaal en niets aan te doen
      de boodschap is dus, werken in Av, das het makkelijkst
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: RAW instelling Eos 20D

        Inderdaad, volkomen normaal. Oplossing alles behalve de standen kiezen die je hier opnoemt
        HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
        Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

        Comment


        • #5
          Re: RAW instelling Eos 20D

          Wat is de reden daarvoor? Zijn er nog type kaarten waar dit euvel zich voordoet?

          Ik heb net een sandisk 4gb extreme 4 besteld...

          Groetjes, Johan.
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: RAW instelling Eos 20D

            Loloboy, dit heeft niets met de cf kaarten te zien, maar een eigenschap van de 20D (of 400D want daar is dat ook zo). Op volautomaat beslist de camera over alles en sluit dit in een jpeg.

            Comment


            • #7
              Re: RAW instelling Eos 20D

              Niets te kaarten, ligt aan het toestel, maakt niet uit welke geheugenkaart je gebruikt...
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: RAW instelling Eos 20D

                Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                Loloboy, dit heeft niets met de cf kaarten te zien, maar een eigenschap van de 20D (of 400D want daar is dat ook zo). Op volautomaat beslist de camera over alles en sluit dit in een jpeg.
                AAaahhh...
                Laten misleiden door het merk en size van de kaarten.
                Het drukke hockeyseizoen is voorbij en ik wil me eindelijk eens toespitsen op het schieten in RAW + JPG, daarom heb ik het 4Gb kaartje besteld.

                Mercikes voor de info.
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment


                • #9
                  Re: RAW instelling Eos 20D

                  Bedankt voor de snelle antwoorden!

                  Ik heb de camera al bijna een jaar en ben er nu pas achter gekomen omdat ik de volautomaat instellingen nooit gebruik!...dus niets aan de hand.
                  Ik vind het wel een vreemde zaak van Canon want het kiezen van volautomaat instellingen zou los moeten staan van het opslaan van de bestanden. Maar goed dat is mijn bescheiden mening.

                  Groet JP Caelen

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW instelling Eos 20D

                    Brengt me eigenlijk bij een andere vraag:

                    Als ik onder slechte lichtomstandigheden (bv: extreem, in een donkere kelder) fotografeer en ik selecteer de volautomaat (weet nu dus dat er dan geen RAW wordt opgeslagen) dan opent de camera automatisch de flitser en genereerd een snelle sluitertijd.

                    Kies ik de Av stand (diafragmavoorkeuze) en ik fotografeer in dezelfde omstandigheden, echter ook met het inschakelen van de flitser, kiest de camera een vele langere sluitertijd, (naar mijn mening is er door het flitsen toch evenveel licht aanwezig als met de volautomaat en zou dus, zeker bij een vol open diafragma een snelle sluitertijd gegenereerd kunnen worden).

                    Eigenlijk zou ik willen weten of het mogelijk is de zelfde technische handeling en resultaat te krijgen als met de volautomaat (incl flitser), maar dan met de halfautomaat en met name de Av stand, juist om het grote voordeel van RAW te hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW instelling Eos 20D

                      Oorspronkelijk geplaatst door jcaelen Bekijk bericht
                      Brengt me eigenlijk bij een andere vraag:

                      Als ik onder slechte lichtomstandigheden (bv: extreem, in een donkere kelder) fotografeer en ik selecteer de volautomaat (weet nu dus dat er dan geen RAW wordt opgeslagen) dan opent de camera automatisch de flitser en genereerd een snelle sluitertijd.

                      Kies ik de Av stand (diafragmavoorkeuze) en ik fotografeer in dezelfde omstandigheden, echter ook met het inschakelen van de flitser, kiest de camera een vele langere sluitertijd, (naar mijn mening is er door het flitsen toch evenveel licht aanwezig als met de volautomaat en zou dus, zeker bij een vol open diafragma een snelle sluitertijd gegenereerd kunnen worden).

                      Eigenlijk zou ik willen weten of het mogelijk is de zelfde technische handeling en resultaat te krijgen als met de volautomaat (incl flitser), maar dan met de halfautomaat en met name de Av stand, juist om het grote voordeel van RAW te hebben.


                      als ik goed begrijp wat je bedoelt, dan moet je in het menu persoonlijke voorkeuze, de flitssynchronisatiesnelheid instellen op 1/200 en niet 'automatisch'
                      dan gaat hij bij elke foto met flits op Av een sluitertijd van 1/200 kiezen, en niet de sluitertijd die hij normaal zou gebruiken zonder flits...
                      de bedoeling van die functie is er eigenlijk voor te zorgen dat je achtergrond geen ganse zwarte vlek is. bij korte sluitertijden is dit zo in combinatie met flits. als je een foto op 1/20 neemt met flits, dan zal je heel wat meer kleur en licht in je achtergrond hebben dan op 1/200
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW instelling Eos 20D

                        Als sluitersnelheid belangrijker is kies je toch Tv ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW instelling Eos 20D

                          Sluitertijd is voor mij minder belangrijk maar in combinatie met een open diafragma en flitser moet je wel nog uit de hand kunnen fotograferen. Zou je kiezen voor de Tv (sluitertijdvoorkeuze) dan kom je in omstandigheden met weinig licht al helemaal in de problemen. Hoe groter de diafragmaopening hoe sneller te sluitertijd.

                          Kies je volautomaat dan berekend de camera een zeer snelle sluitertijd gecombineerd met een open diafragma en flitslicht!.., een combinatie om goed mee uit de hand te kunnen fotograferen, echter geen RAW. En dat zelfde wil ik in combinatie met de Av stand...met flitser en door de halfautomaat een snelle sluitertijd.

                          Wat de camera bij mij nu doet..is misschien beter uitgelegd, is dat (weer in Av stand) de sluitertijd met of zonder flitser dezelfde blijft. M.a.w de camera herberekend niets als ik de flitser inschakel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW instelling Eos 20D

                            Oorspronkelijk geplaatst door jcaelen Bekijk bericht
                            Sluitertijd is voor mij minder belangrijk maar in combinatie met een open diafragma en flitser moet je wel nog uit de hand kunnen fotograferen. Zou je kiezen voor de Tv (sluitertijdvoorkeuze) dan kom je in omstandigheden met weinig licht al helemaal in de problemen. Hoe groter de diafragmaopening hoe sneller te sluitertijd.

                            Kies je volautomaat dan berekend de camera een zeer snelle sluitertijd gecombineerd met een open diafragma en flitslicht!.., een combinatie om goed mee uit de hand te kunnen fotograferen, echter geen RAW. En dat zelfde wil ik in combinatie met de Av stand...met flitser en door de halfautomaat een snelle sluitertijd.

                            Wat de camera bij mij nu doet..is misschien beter uitgelegd, is dat (weer in Av stand) de sluitertijd met of zonder flitser dezelfde blijft. M.a.w de camera herberekend niets als ik de flitser inschakel.

                            zie mijn vorige post...
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW instelling Eos 20D

                              Bedankt Matthias!

                              Comment

                              Working...
                              X