Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

    Goedemiddag

    Volgens mij zijn mijn foto's bij raw te donker. Deelt iemand deze mening. Wat is een eventuele oplossing?

  • #2
    Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

    bij RAW wordt er geen processing gedaan in de camera dus volgens mij is dat mogelijk... ik probeer gewoon 2/3 stop te overbelichten om dit op te lossen...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

      Je belichting speelt geen rol bij RAW. Die kun je immers aanpassen naar je eigen smaak. Wel beter een beetje te licht dan te donker, ivm verlies van detail.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Je belichting speelt geen rol bij RAW. Die kun je immers aanpassen naar je eigen smaak. Wel beter een beetje te licht dan te donker, ivm verlies van detail.
        Stukken die overbelicht zijn, zijn verloren dat krijg je op geen manier goed.
        Een stuk dat onderbelicht is, kan je bijlichten achteraf. Afhankelijk van de ISO instelling zal je wel meer ruis zien in de onderbelichte stukken.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Stukken die overbelicht zijn, zijn verloren dat krijg je op geen manier goed.
          Een stuk dat onderbelicht is, kan je bijlichten achteraf. Afhankelijk van de ISO instelling zal je wel meer ruis zien in de onderbelichte stukken.
          Overbelicht is geen probleem, geclipped is wél een probleem. Je kan sneeuw probleemloos overbelichten en het terughalen in RAW, maar geclipped is weg natuurlijk.
          Kwestie van veel oefenen (veel foto's met verschillende belichting maken.)
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Je belichting speelt geen rol bij RAW. Die kun je immers aanpassen naar je eigen smaak.
            Nou, nou, dat opent perspectieven. Concertfotografie bij 100 ISO 1/250 en f16 bv...
            Belichting speelt altijd een rol. Hoe correcter belicht een foto is, hoe beter het eindresultaat zal zijn. Corrigeren, ook in RAW, geeft altijd verlies. Maar RAW geeft je een wat ruimere correctiemarge dan jpg. Maar om dan zomaar te zeggen dat belichting geen rol speelt, dat vind ik er ruim over hoor.
            Het enige wat je volgens mij zonder verlies kan corrigeren is de witbalans.
            Last edited by pol parasol; 13 juni 2007, 13:07.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Je belichting speelt geen rol bij RAW.
              Ik trek een foto s'avonds met iso100, f/22 en 1/2000e en die is zwart... Dus jij kan daar een "mooi" belichte foto van maken met je rawconvertor? Die convertor wil ik ook wel...
              -=- Light is the key...

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                Ik trek een foto s'avonds met iso100, f/22 en 1/2000e en die is zwart... Dus jij kan daar een "mooi" belichte foto van maken met je rawconvertor? Die convertor wil ik ook wel...
                Natuurlijk niet. Trek het nu niet in het belachelijke. Zolang je niks geclipped hebt, kun je ermee doen wat je wil. Het ene zal betere resultaten geven dan het andere, maar als je nog alle info hebt, kun je alle kanten uit.
                Ikzelf overbelicht mijn foto's altijd, zonder te clippen. Dan stel ik in ACR mijn belichting naar beneden bij. Bij landschappen en stadsgezichten maak ik drie of vier jpegs uit één RAW file en trek dat door Photomatix. hele goeie resultaten.

                Dus jouw opmerking hierboven slaat nergens op, want je gaat zo alles clippen. Er is een heel groot verschil tussen overbelichten en clippen.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                  Ter info en al overvloedig aangehaald: de helft van je digitale info zit in het rechter vijfde van je histogram. Nog eens een vierde in het vijfde links daarvan, en een kwart in al de rest samen. Dus je hebt er alle belang bij je histogram zover als mogelijk naar rechts te verschuiven. In vele gevallen betekent dat overbelichten. Zo bereik je de beste resultaten met de minste ruis.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                    Voorbeeld:

                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Natuurlijk niet. Trek het nu niet in het belachelijke. Zolang je niks geclipped hebt, kun je ermee doen wat je wil. Het ene zal betere resultaten geven dan het andere, maar als je nog alle info hebt, kun je alle kanten uit.
                      Ikzelf overbelicht mijn foto's altijd, zonder te clippen. Dan stel ik in ACR mijn belichting naar beneden bij. Bij landschappen en stadsgezichten maak ik drie of vier jpegs uit één RAW file en trek dat door Photomatix. hele goeie resultaten.

                      Dus jouw opmerking hierboven slaat nergens op, want je gaat zo alles clippen. Er is een heel groot verschil tussen overbelichten en clippen.
                      opmerking of niet. Straks komen er weer post bij over belichting bij raw...
                      Misschien volgende zeggen dat je bij raw achteraf nog zelf 2 tot 3 belichtingsstops kan corrigeren...
                      -=- Light is the key...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                        Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                        opmerking of niet. Straks komen er weer post bij over belichting bij raw...
                        Misschien volgende zeggen dat je bij raw achteraf nog zelf 2 tot 3 belichtingsstops kan corrigeren...
                        Ook weer op voorwaarde dat je al je digitale informatie behoudt. Geclipte (of hoe schrijf je het) stukken kun je niet corrigeren.
                        Ik wilde alleen maar duidelijk maken hoe je het het beste kunt doen in RAW. Leuke reactie krijg je daarop zeg, en ze slaan nergens op. Lees eerst voor je commentaar levert.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Ook weer op voorwaarde dat je al je digitale informatie behoudt. Geclipte (of hoe schrijf je het) stukken kun je niet corrigeren.
                          Ik wilde alleen maar duidelijk maken hoe je het het beste kunt doen in RAW. Leuke reactie krijg je daarop zeg, en ze slaan nergens op. Lees eerst voor je commentaar levert.
                          (offtopic; we gaan hier weer op de goede weg... )

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Je belichting speelt geen rol bij RAW.
                          =FOUT. (punt) einde onderwerp...
                          -=- Light is the key...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                            Je belichting evalueren doe je op het ogenblik net voor het nemen van de foto. De enige goede belichting is een juiste belichting aan de aan hand van de info die je camera je geeft.
                            't Is niet omdat RAW je een soepelere manier van corrigeren biedt dat een juiste belichting ineens overbodig wordt.
                            Vergis je overigens niet in onderbelichting optrekken in RAW.
                            Elke 1/3 stop exposure die je gaat optrekken naderhand, ook in RAW, doet de ruis met sprongen toenemen. Overbelichting corrigeren in RAW geeft eveneens de nodige problemen : je kan idd een overbelichte lucht bv. in RAW terug van het nodige detail voorzien, tenminste in zoverre het gaat om overbelichting en geen uitbranden waarbij alle detail verdwenen is. Maar : als er dan ook nog een vogel te zien was in die lucht is die intussen wel pikzwart.
                            Besluit : correct belichten is de boodschap.
                            fotosite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 400d - Kleuren Bij Raw Te Donker

                              Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                              (offtopic; we gaan hier weer op de goede weg... )

                              =FOUT. (punt) einde onderwerp...
                              Gelukkig ben jij niet de autoriteit op dat vlak en kan ik er een andere mening op na houden die meer strookt met wat naar mijn eigen ervaring prima werkt.

                              Dus, on topic, en speciaal voor de TS en niet voor degenen die het beter menen te weten: kijk naar het histogram op je camera als je de foto gemaakt hebt Probeer die zoveel mogelijk naar rechts te krijgen zonder dat je puur witte vlakken zonder detail krijgt (rechterkant van 't histogram), en overbelicht een beetje indien nodig. Je foto's zullen dan normaal niet meer te donker zijn. 't Vereist wat oefening, en om veilig te spelen kan je best een paar foto's maken met verschillende belichting.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X