Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D50 vs D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D50 vs D80

    wat denken jullie?
    Is de D80 het waard om mijn D50 te vervangen?
    Is de interne focus van de D80 beter?

    Ik heb een 85mm f/1.4 objectief, en ik heb het gevoel dat ik hem niet te volle kan benutten op mijn D50..
    kan maar een gedacht zijn hé


    merci
    Lieven
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

  • #2
    Re: D50 vs D80

    de d80 is absoluut beter, veel recenter (meer megapixels (weliswaar niet zaligmakend, maar toch)), betere ruisprestaties. Daarnaast zit de d80 (volgens mij) in de lijn van semiprofessionele camera's zoals de d70, dat betekent dat de d80 een stuk professioneler is dan de d50 (d40 is volgens mij de opvolger van de d50) Zeker doen dus als je het geld hebt

    Comment


    • #3
      Re: D50 vs D80

      Als je met je lenzen genoeg hebt, kan je het doen. Anders zou ik het eerder aan lenzen besteden.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: D50 vs D80

        Ik heb zelf ook de D50, en heb me hetzelfde ook wel eens afgevraagd. Mijn gedacht:

        Besteed alleen je geld aan een D80 als die echt een functie oid heeft die je mist bij de D50, en waar je eigenlijk niet zonder kunt. Voor dat klein beetje extra beeldkwaliteit alleen zou ik m'n geld liever geven aan wat goed glas.

        Als voorbeeld:
        Met een D50 met 85mm én bijvoorbeeld 12-24 kun je veel meer dan met een D80 met alleen de 85mm erbij. In jouw geval zullen deze twee situaties ongeveer evenveel kosten.
        One day, I would like to make nice pictures :-)
        www.lucaskoijen.nl

        Comment


        • #5
          Re: D50 vs D80

          Ik zou het een beetje onzinnig vinden om nu van een D50 naar een D80 over te schakelen; da's imho toch zo geen grote sprong.
          Daarnaast moet ik m'n voorganger bijtreden: zolang je echt niets mist op die D50 qua functionaliteit, die de D80 wel heeft, waarom zou je dan overstappen ?
          Je foto's gaan er niet beter gaan uitzien als je plots een d80 gebruikt ipv een D50.
          Fotolog -DevLog

          Comment


          • #6
            Re: D50 vs D80

            Van de D50 upgraden naar de D200 : dat is een merkbare verbetering, dat is van een instapcamera naar een semi-professioneel toestel.
            Van de D50 overstappen op de D80 dat is in mijn ogen de markt volgen.
            Die betere ruissprestaties die wil ik eerst nog wel eens zien, en die meer pixels heb je niet nodig tenzij je posters wil gaan maken.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: D50 vs D80

              De D50 heeft voor mij een belangrijk gebrek, om de lichtmeting (matrix, spot, centrum) te veranderen moet je de menu in.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: D50 vs D80

                Lieven...daar zou ik ook niet blij mee zijn. Verder volg ik Elsan. Trouwens, en nou zal ik het wel op mijn dak krijgen Het zal een ideaal "huwelijk" zijn, tussen zo'n mooi optiek als de 85/1.4 en een D200... Gr,
                M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                Comment


                • #9
                  Re: D50 vs D80

                  Weliswaar een wat ouder topic, toch wil ik hier even op in haken, omdat ik nu voor dezelfde keus sta. Wel of niet overstappen van D50 naar D80. Als de D80 hetzelfde presteert als de D50 en daarbij minder ruis heeft op bijv. iso400 dan zou het eventueel de moeite waard zijn. Als de ruisprestaties niet beter zijn dan hoeft het van mij niet zo nodig, want de D50 is een goede kwaliteit camera en dan heeft vervangen dus geen zin. De kleurweergave en de scherpte van de D50 is gewoon prima. Er moet dus ergens wel een flink voordeel aan de D80 zitten en dan denk ik als eerste aan de ruisprestaties. Als dit echter niets uitmaakt kan ik beter een jaartje wachten, dan zal er ongetwijfeld een camera zijn van Nikon die WEL veel verschil maakt in de wat lagere prijsklasse.
                  Wie kan mij hierin adviseren? Wie heeft de overstap gemaakt en kan daadwerkelijk een goed antwoord op mijn vragen geven?

                  Gr. Harry
                  Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: D50 vs D80

                    Ik heb dezelfde overstap ook overwogen. Dan heb ik effe de D80 van een vriendin mogen gebruiken...en de verschillen zijn niet echt wereldschokkend. Wil ik er echt op vooruit gaan, dan zal ik me de D300 moeten aanschaffen (waarschijnlijk ergens zomer 2008) ... of er moet ondertussen nog een ander modelletje uitgekomen zijn ( misschien fuji )

                    JanMetDePet
                    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: D50 vs D80

                      Ik sta zelf ook zowat voor die keuze. Alleen zou ik niet voor de D80 maar gelijk voor de D200 gaan (de D80 lijkt me zowiezo een kleine stap vooruit).
                      Maar ik twijfel dan vooral nog tussen de D200 en de S5 (fujifilm). De snelheid heb ik niet ZO nodig (en dan heb ik het over fps, autofocus moet wel snel zijn).

                      Wat ik vooral mis op mijn D50 is lichtmeting bij manuele lenzen, de lichtmeting en AF zones moeten veranderd worden in het menu en ik vind de body veeeeel te klein, zeker als je er wat groter glas op moet zetten.

                      Maar ik moet zowiezo nog lang sparen voor er een ander toestel in huis kan komen, dus ik heb nog tijd om na te denken (en de prijzen te laten zakken).

                      Comment


                      • #12
                        Re: D50 vs D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door dendro Bekijk bericht
                        Weliswaar een wat ouder topic, toch wil ik hier even op in haken, omdat ik nu voor dezelfde keus sta. Wel of niet overstappen van D50 naar D80. Als de D80 hetzelfde presteert als de D50 en daarbij minder ruis heeft op bijv. iso400 dan zou het eventueel de moeite waard zijn. Als de ruisprestaties niet beter zijn dan hoeft het van mij niet zo nodig, want de D50 is een goede kwaliteit camera en dan heeft vervangen dus geen zin. De kleurweergave en de scherpte van de D50 is gewoon prima. Er moet dus ergens wel een flink voordeel aan de D80 zitten en dan denk ik als eerste aan de ruisprestaties. Als dit echter niets uitmaakt kan ik beter een jaartje wachten, dan zal er ongetwijfeld een camera zijn van Nikon die WEL veel verschil maakt in de wat lagere prijsklasse.
                        Wie kan mij hierin adviseren? Wie heeft de overstap gemaakt en kan daadwerkelijk een goed antwoord op mijn vragen geven?

                        Gr. Harry


                        Beste,

                        Inderdaad al een ouder topic.
                        Ik heb een D200 op de kop kunnen tikken,dacht eerst een D80, maar kon een D200 goedkoop in occassie kopen. Heb deze dan terug verkocht en wel daarom;

                        Na veel wikken en wegen heb ik dan (via vele goeie en concrete meningen van forumleden, waarvoor dank ) gegaan voor KWALITEIT en heb dan een ander objectief gekocht (de 17-55mm 2.8 Nikkor) & de D200 verkocht.
                        ik heb er nog geen seconde spijt van!!!
                        Ik heb wel de ipv de D50, de D70s gekocht (omwille van 2de instelwiel, raster,..).

                        Dus mijn mening; ipv "upgraden" van body: eerst investeren in betere objectieven ! (merci Pol C om me te overtuigen!)
                        Photography helps people to see
                        -Berenice Abbott-
                        BD1050BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: D50 vs D80

                          heb beide gekocht en enkel de D80 terug verkocht....
                          de lichtmeting ging soms volledig de mist in. In low light en Dynamic range is de D50 zeker de betere...
                          focus is iets beter met de D80
                          Mvg, M.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D50 vs D80

                            Zelfde probleem hier. Ik heb de D50, en ben er heel content van. Maar ik gebruik af en toe een D200... en het verschil is erg groot!

                            Volgend jaar komt er sowieso een nieuwe camera (reisje naar vrienden in de US of A ). Ik twijfel alleen nog tussen de D200 en de D300. Tegen die tijd zijn de kinderziektes uit de 300, en die paar honderd euro meer zullen tegen dan wel voorradig zijn (hoop ik).

                            R

                            Comment


                            • #15
                              Re: D50 vs D80

                              Ja en zoveel geld wil ik nou net niet neertellen voor een andere body, anders was ik zeker voor de D300 gegaan. Maar als ik het goed begrijp zou ik niet echt vrolijk gaan worden van een D80 als vervanging van mijn D50?
                              Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

                              Comment

                              Working...
                              X