Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D iso en onder of overbelichten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D iso en onder of overbelichten.

    Kan het zijn, dat in de hogere iso waardes vb.1000 of 1600 je beter iso 1600 neemt, en wat overbelicht dan dat je iso 1000 gebruikt en wat licht tekort komt.
    Dit natuurlijk zuiver i.v.m. het ruisgehalte.

    Vorige zaterdag in Deinze een show gedaan van een 'clownsduo', prachtige maar steeds wisselende belichting, en als nieuw canon gebruiker moet ik zeggen dat ik echt op mijn 'gat' ging.
    Het verschil in 'iso' gebruik is toch zeer groot met Nikon.
    Niets doet af van de kwaliteit en gebruiksgemak van mijn dierbaar nikon geare,
    maar toch.

    Graag uw bevindingen over het iso gebruik en onder of overbelichten.
    in moeilijke omstandigheden.
    Waarschijnlijk zal je beter just belichten zekers?
    ;-)

    Met dank aan bd, en jullie tijd
    Kurt
    Foto's van de show in Dienze op:
    Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

  • #2
    Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

    Bij een 5D en 1DmarkIIn( zelfde pixelgrootte) presteren de camera's beter op
    iso 100-200-400-800-1600 op gebied van ruis dan op de tussen isowaardes 125-160-250-320-500-640-1000-1250. Een klein beetje overbelichting (+1/3 of+ 2/3stop)helpt nog meer om de ruis te beperken maar gaat ten koste van een beetje dynamisch bereik. Onderbelichting in de midden en hoge isowaardes 400+ geeft een toename van ruis. Toch opletten bij de lichte overbelichting dat je geen last krijgt van clipping(uitgebrande informatieloze delen in de foto). Succes.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

      Ik pas voor concerten altijd +1/3 stop toe en daarna lichtjes terugschroeven in C1 (RAW) : geeft zelfs met een D70 Nikonruisbeest erg goede resultaten

      In extreem slechte lichtomstandigheden juist belichten op ISO1600 (geen correctie toepassen)
      Last edited by mexicano; 13 juni 2007, 13:40.
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Bij een 5D en 1DmarkIIn( zelfde pixelgrootte) presteren de camera's beter op
        iso 100-200-400-800-1600 op gebied van ruis dan op de tussen isowaardes 125-160-250-320-500-640-1000-1250.
        Ik heb dit nu reeds 10 keer teruggevonden maar nog nooit 1 bewijs hiervan gezien.

        De ene helft zegt dat alleen de 5D en de 30D dit probleem hebben en de andere helft zegt dat alleen de 30D dit probleem heeft. En de derde helft zegt dat er geen probleem is.

        In de raw geconverteerde fotos van de 5D zie ik GEEN probleem.

        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

          Op mijn 30D sta ik altijd -2/3. Je kan bijna niet anders wil je overal detail behouden. Nadien terug opschreven hoeft niet, want op -2/3 vind ik ze meestal goed belicht.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Ik heb dit nu reeds 10 keer teruggevonden maar nog nooit 1 bewijs hiervan gezien.

            De ene helft zegt dat alleen de 5D en de 30D dit probleem hebben en de andere helft zegt dat alleen de 30D dit probleem heeft. En de derde helft zegt dat er geen probleem is.

            In de raw geconverteerde fotos van de 5D zie ik GEEN probleem.

            Jan.
            Dan is alles voor uw camera in orde hé Jan 10D. Goed voor u.
            Ik gebruik een 30D een 20D en een 1DmarkIIn. De 30D vertoont op de tussenwaardes 160- 320- 640-1000 minder ruis dan op iso 100-200-400-800.
            wanneer de belichting op 0 staat. Iso 640 en 400 zitten nagenoeg gelijk qua ruiswaardes.

            Bij mijn 1D is het net andersom .....daar produceren tussen iso waardes meer ruis. Iso 500 en 640 bevatten meer ruis dan iso 800.
            Als je bij beide camera's 1/3 of soms zelfs 2/3 stop overbelicht heb je veel minder ruis dan op "0" of -1/3 onderbelichting. De voorwaarde bij ietsjes overbelichting is wel dat je geen uitgebrande delen in de foto krijgt(dus wel opletten) De foto's die ik achteraf in raw terug breng op "0" of -1/3 of 2/3 hebben mindert noise dan die foto's die ik op voorhand met de camera onderbelichtte. De pixelgrootte bij 1DmarkIIn en 5D ( 8.4um) is even groot enkel de afmeting vd sensor is anders. De ruiswaardes zullen bij beide camera's ong gelijk liggen .....enkel gaat de ruis minder zichtbaar zijn op de foto van een 5D omdat deze 12.8 milj pixels heeft tov 8.2 van de 1D.

            Dit zijn enkel mijn bevindingen Jan 10D......de uwe kunnen verschillen.

            Ik heb reeds een paar keer met een Nikon D200 en D70 wat foto's kunnen maken(evenwel geen echt uitgebreide test). Maar tot iso 800 is er weinig verschil tov de canon body's. Voor de hogere isowaardes wil ik toch mijn Canon niet omruilen met een Nikon.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 13 juni 2007, 16:36.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
              En de derde helft zegt dat er geen probleem is.
              Tsja, het lijkt er op dat Chuck Westfall bij de derde helft hoort (al houdt'ie wel een politiek correcte slag om de arm) .

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                Tsja, het lijkt er op dat Chuck Westfall bij de derde helft hoort (al houdt'ie wel een politiek correcte slag om de arm) .
                Ik ben ook een halve derde.
                However, to the best of my knowledge, none of these Web discussions have provided actual pictorial images that prove the claims
                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Dit zijn enkel mijn bevindingen Jan 10D......de uwe kunnen verschillen.
                Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

                Maar mijn probleem blijft hetzelfde.
                Ik heb nog geen enkele foto gezien op een lagere ISO waarde met duidelijk meer ruis dan dezelfde foto op een hogere ISO waarde.

                En als iemand aangeeft dat er een probleem is, hoe moeilijk kan het dan zijn om gelijk een voorbeeld foto mee te geven.

                Jan.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

                  Een bepaalde theorie dat ik heb gelezen ik weet niet meer waar, stelt dat een ISO tussenstap (bv ISO 640) niets anders is dan ISO 800 met de digitale informatie een beetje verschoven. Op die manier heb je in principe niet meer ruis op ISO640 als op ISO800, maar is ISO640 ook niet zo kwalitatief als het zou kunnen zijn.

                  Volgens diezelfde theorie is dat op deze manier geimplementeerd omdat de versterkers in de chip die de analoge informatie omzet in digitale informatie niet in tussenstappen kan worden omgeschakeld maar enkel in hele F-stops.
                  Maar dat is een theorie en ik betwijfel of het waar is en als het waar is betwijfel ik of je d'r nadeel uit ondervind. Ik zou kunnen aannemen dat het op die manier ontwikkeld is om tussen-stop ISO toe te laten ten einde in-camera JPEGs net dat beetje meer correct te belichten, iets wat je normaal achteraf met het RAW bestand doet.
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

                    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Een bepaalde theorie dat ik heb gelezen ik weet niet meer waar, stelt dat een ISO tussenstap (bv ISO 640) niets anders is dan ISO 800 met de digitale informatie een beetje verschoven.
                    Dit is dus een theorie die ik niet geloof.
                    Dit verhaal is ontstaan omdat een 20D geen tussen iso waarden had en de 30D met dezelfde sensor wel.
                    Dus heeft Canon dit alleen in de software opgelost.

                    Maar zelfs als de ISO in software wordt aangepast zal de ruis lager zijn bij lagere ISO waarden.
                    Vergelijk dit met het aanpassen van de belichting in de raw convertor.

                    Maar ik heb een andere theorie, die ook verklaart waarom RAW dit probleem niet weergeeft.

                    Iedereen weet dat er meer ruisreductie wordt toegepast bij ISO 1600 in vergelijking met ISO100.
                    Het gevolg is dat ISO 1600 minder detail kan weergeven dan ISO100.

                    Mijn theorie is dat de ruisreductie wordt verhoogd (en het detail verminderd) bij volledige ISO stappen.
                    In dat geval gaan de ISO tussen stappen wel meer ruis maar ook meer detail weergeven.

                    Maar om mijn theorie te kunnen bevestigen zijn er voorbeeld fotos in jpg en raw nodig.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Dit is dus een theorie die ik niet geloof.
                      Dit verhaal is ontstaan omdat een 20D geen tussen iso waarden had en de 30D met dezelfde sensor wel.
                      Dus heeft Canon dit alleen in de software opgelost.
                      Wat schrijf ik dan?
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Wat schrijf ik dan?
                        Hoe moet IK dat nu weten.



                        Jan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D iso en onder of overbelichten.

                          Met dank aan allen voor de reactie!

                          kurt.
                          Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

                          Comment

                          Working...
                          X