Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie opleiding duur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie opleiding duur?

    Hoi

    Als opleiding in het hoger onderwijs zou ik mss fotografie willen gaan volgen
    Dat het een me een goede cent gaat kosten begrijp ik wel?

    Maar hoeveel is dit ongeveer?

    Opleiding, materiaal ... alles ongeveer?

    En wat voor materiaal moet ik mij aanschaffen in het begin van mijn opleiding
    buite de body dan.. En het mag wel degelijk materiaal zijn..

    groetjes!!!

  • #2
    Re: Fotografie opleiding duur?

    Ik heb hier ook even met in mijn gedachten gezeten.
    Ben dan naar de infodagen geweest van de school zelf (bij mij was dit in Gent). En daar geven ze je wel genoeg uitleg over alles en nog wat.
    In Gent kon je zelfs materiaal gebruiken van 't school zelf.
    Voor het begin van de opleiding zit je normaal wel goed met een 'gewone' doorsnee DSLR... (ik had toen een D50+kitlens 18-55) en daar zou ik normaal wel met toekomen.
    Statief en dergelijke zijn ook handig maar zijn zoals ik reeds gezegd had te gebruiken van 't school zelf.
    Een goede computer had je ook zeker nodig, waar je de nodige software die gebruikt wordt tijdens de lessen, op kan draaien. (laptop is nog handiger).
    Dit loopt misschien wel rap op....
    De juiste prijs voor de studie weet ik ook niet echt, en dit zal van school tot school wel beetje verschillen denk ik..
    Allesinds geen goedkope keuze... toch niet als je nog het nodige materiaal moet kopen.
    Maar ik raad je zeker aan naar de infodagen te gaan...en eens gesprek te hebben met de leerkrachten ed.

    Xavier
    Nikon D70 || Nikkor 18-55 - nikkor 70-300 - tokina 12-24 F.4 - nikkor 50mm 1.8 - SB600 + omnibounce - Velbon CX-686 - logic case SLR & notebook backpack
    Fuji F31fd + onderwaterhuis WP-FXF30 + dicapac WP-100 ( dicapac = te koop)

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie opleiding duur?

      hoi

      Merci voor de reactie!

      En dat ga ik zeker doen

      Maar kan je geen bedrag er ongeveer er op plakken ? waarmee ik zeker goed zit, ongeveer, z'n 1000 € voor camera, en 500 € ofzo voor opleiding, of zit ik volledig mis ?

      Groeten

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie opleiding duur?

        hey,

        camera een 1000€, zal je wel toekomen.
        laptopje of goeie pc, zal ook rap een 1000€ zijn, maar deze heb je wss al.
        De inschrijving zelf weet ik niet meer hoeveel deze kost, maar op een of andere manier dacht ik dat het meer dan 500€ was.... maar ben niet zeker dus durf me er niet over uitspreken.
        Als je dit echt wilt weten moet je anders eens een mailtje sturen naar iemand van de opleiding/school.

        groetjes

        Xavier
        Nikon D70 || Nikkor 18-55 - nikkor 70-300 - tokina 12-24 F.4 - nikkor 50mm 1.8 - SB600 + omnibounce - Velbon CX-686 - logic case SLR & notebook backpack
        Fuji F31fd + onderwaterhuis WP-FXF30 + dicapac WP-100 ( dicapac = te koop)

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie opleiding duur?

          Oorspronkelijk geplaatst door TFB_Senna Bekijk bericht
          Maar kan je geen bedrag er ongeveer er op plakken ? waarmee ik zeker goed zit, ongeveer, z'n 1000 € voor camera, en 500 € ofzo voor opleiding, of zit ik volledig mis ?
          Je zal ook je werk moeten afdrukken en presenteren. Geloof me vrij: dat kost centen. Niet zelden zal je voor het maken van foto's een keer iets specialer willen – want je wil een goed creatief idee uitwerken – waar je materiaal moet voor huren/kopen, toegangstickets moet voor kopen, e.d.m.

          Ik weet niet hoe 't er precies in de opleiding fotografie aan toegaat, maar in de grafische vormgeving hadden we nogal wat verschillende vakken waar je specifiek materiaal voor nodig had. Werkt men in de fotografieopleiding overigens al volledig digitaal tegenwoordig?
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie opleiding duur?

            Als je later prof. wil verdergaan, moet je op termijn een DSLR aanschaffen, echter indien je je uitgaven wil spreiden kan je nu je studies al aanvatten met een goedkopere compact.

            Bij ons op de avondschool werkt er iemand met een bridge en een ander met compact, wel op letten dat je via flitsschoentje de studoflitsers kan aansluiten.

            Als we daarentegen kijken naar de prijzen van de instap DSLR's (vb Nikon D40) zou ik eerder die richting uitgaan. Vergeet niet eens te kijken bij de koopjes en begin met een goede occasie.

            Bedoel maar dat je de kosten enigzins in de hand hebt en dat je niet metteen grote uitgaven hoeft te doen.

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie opleiding duur?

              mss ook handig te vermelden welke school je zou kiezen.

              eerste jaar analoog: bom aan films, papier,...
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie opleiding duur?

                Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mezelf fftjes voorstellen !

                Ik ben Danny Bastiaanse ben 16 jaar en kom uit Domburg, provincie Zeeland (nederland). Ik doe als sport bodyboarden , (soortje van golfsurfen) , en ik raakte ook geinteresseerd in fotografie (en dan vooral Xtreme sports,surfen,skaten,skimboarden, de rest intereseerd me ook wel behalve portret fotografie) , ik had dus een Sony DSC-F717 aangeschafd maar die is na +/- 2 maanden gestolen samen met mijn scooter

                Maar ik ben dus natuurlijk nog steeds geinteresseerd in fotografie, binnenkort een nieuwe camera aanschaffen maar op dit moment zit ik een beetje krap bij kas. Maar omdat je op forums altijd veel leerd ga ik hier gewoon lekker meelezen en informatie opdoen en af en toe is een berichtje posten

                maar nu weer on-topic !
                Ik zit er ook over te denken om fotografie opleiding te doen , bij ons moet je dan eerst 4 maanden een basisopleiding doen (€ 685.-) en dan kan je doorstromen naar de vakopleiding (€ 2.595) die geloof ik een jaar duurt. Dit is dan op MBO niveau , hoger is HBO .. (weetniet of dat in belgie hetzelfde is?)
                voor wat meer info over de opleidingen in nederland , fotovakschool.nl
                Canon 40d - Canon 300mm F4.0 L - Sigma 18-50 F2.8

                www.dannypics.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie opleiding duur?

                  Ik begin me de laatste tijd steeds meer af te vragen of het wel zin heeft om 4 jaar lang fotografie te studeren en daar zoveel geld in te steken. Onlangs heb ik een aantal fotografen leren kennen die geen fotografie hebben gestudeerd en toch (deftig) kunnen leven van de fotografie.

                  Neem nu dit hier. Het zijn de eindwerken van het 2de jaar fotografie. (van 2006) Na twee jaar opleiding verwacht ik toch iets meer. (al zitten er natuurlijk ook een paar fantastische tussen)

                  Heeft het zin om 4 jaar fotografie te studeren als je later je brood wil verdienen als fotograaf. bv. persfotograaf ?


                  Ik ben nog 17 jaar. We zullen zien wat de toekomst brengt.
                  [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

                  FotoBlog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie opleiding duur?

                    familie van mij volgt die opleiding op de hogeschool , ze hebben van de school camera's ter beschikking...
                    FF Photography.be

                    Mijn Flickr account ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie opleiding duur?

                      ik wil dan de basisopleiding doen van 3/4 maanden , is tog wel handig.. en daarna misschien nog de vakopleiding die ook niet eens langer dan een jaar duurd.

                      Dan heb ik toch wat papiertjes, en het zou geweldig zijn als ik over heel wat jaar mijn brood met fotografie zou kunnen verdienen
                      Canon 40d - Canon 300mm F4.0 L - Sigma 18-50 F2.8

                      www.dannypics.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie opleiding duur?

                        Oorspronkelijk geplaatst door eranosian Bekijk bericht
                        Ik begin me de laatste tijd steeds meer af te vragen of het wel zin heeft om 4 jaar lang fotografie te studeren en daar zoveel geld in te steken. Onlangs heb ik een aantal fotografen leren kennen die geen fotografie hebben gestudeerd en toch (deftig) kunnen leven van de fotografie.

                        Neem nu dit hier. Het zijn de eindwerken van het 2de jaar fotografie. (van 2006) Na twee jaar opleiding verwacht ik toch iets meer. (al zitten er natuurlijk ook een paar fantastische tussen)

                        Heeft het zin om 4 jaar fotografie te studeren als je later je brood wil verdienen als fotograaf. bv. persfotograaf ?


                        Ik ben nog 17 jaar. We zullen zien wat de toekomst brengt.
                        een échte amateur wenst ragscherpe mooie beeldjes, dan heb je inderdaad niets te zoeken in een kunstacademie
                        harde woorden maar het is zo.

                        ow ja.. "| 2e Meestergraad" das dus 4 jaar fotografie, geen 2
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie opleiding duur?

                          Oorspronkelijk geplaatst door eranosian Bekijk bericht
                          Ik begin me de laatste tijd steeds meer af te vragen of het wel zin heeft om 4 jaar lang fotografie te studeren en daar zoveel geld in te steken. Onlangs heb ik een aantal fotografen leren kennen die geen fotografie hebben gestudeerd en toch (deftig) kunnen leven van de fotografie.

                          Neem nu dit hier. Het zijn de eindwerken van het 2de jaar fotografie. (van 2006) Na twee jaar opleiding verwacht ik toch iets meer. (al zitten er natuurlijk ook een paar fantastische tussen)

                          Heeft het zin om 4 jaar fotografie te studeren als je later je brood wil verdienen als fotograaf. bv. persfotograaf ?


                          Ik ben nog 17 jaar. We zullen zien wat de toekomst brengt.
                          No offense eranosian, maar tussen die beelden van die studenten zitten er toch wel een paar hele goeie hoor...onderschat dit niet...
                          Misschien lijkt zo'n studie duur (in mijn tijd was het nog analoog dus nog 2x duurder door film en product), maar de opleiding die je krijgt, de raad van de docenten, de ervaringen...die zijn gewoon onbetaalbaar...

                          Je kunt dit natuurlijk doen zonder opleiding, maar de introducties die je krijgt via zo'n opleiding zijn niet te onderschatten.
                          Als je het autodidactisch wilt aanpakken zul je alles zelf moeten uitzoeken, belichting, methodiek, vorming, je zult je eigen docent moeten zijn etc..

                          Ik ben nu 10 jaar bezig met fotografie en ik kom nog maar pas om de hoek kijken, de meeste fotografen die ik ken en die goed verdienen aan hun vak zijn al een stuk ouder dan mij, ik wil maar zeggen dat fotografie heel hard werken is voor je brood en dat niet iedereen die afstudeert na zijn dure opleiding werk vind als fotograaf, dus bij een studie als fotografie moet je je niet afvragen hoe duur hij is maar wel hoeveel jij ervoor over hebt

                          P.S zoek eens uit hoeveel een persfotograaf krijgt voor één foto (en dan spreek ik niet over magnum hé je zult uum verschieten...)

                          gr,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie opleiding duur?

                            Ik dacht dat mijn inschrijvingsgeld 500€ was, ik zal volgend jaar mijn opleiding beginnen in KHLIM Genk.

                            Je moet hier dan nog een analoge body bijkopen en wat lenzen (hoewel ik al een 50 en 24mm heb).

                            Hier komt natuurlijk nog papier e.d. bij, dus het zal nog wel wat gaan kosten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie opleiding duur?

                              Ik doe volgend jaar de dagopleiding fotograaf bij syntra west. Zal mij een €1400 kosten. De opleiding is volledig digitaal, duurd maar 1jaar en alle leerkrachten zijn professionele fotografen.

                              Comment

                              Working...
                              X