Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherptediepte, digicams tov (D)SLR's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherptediepte, digicams tov (D)SLR's

    Voila mijn eerste post hier. En meteenmisschien een redelijk technische. Ik zie hier heel wat 'gebruikelijke' discuties over de pro's en con's van de zogenaamde superzoom all-in-one camera's tpe Panasonic FZxx tov DSLR's.

    Ik heb al met beide formaten gewerkt en vind ook dit een groot nadeel van alle small sensor size digicams (superzoom of niet) tov van SLR en DSLR: de scherptediepte is vaak veel te groot. Neem je met je digicam een mooie closeup van iemand dan staat de hele stad of berg erachter sowieso mee scherp of je nu f5.6 of f11 gebruikt of niet.

    Ik heb hierover ooit eens een technische uitleg gelezen maar vind dat nu niet meer terug. Het had alleszinds iets te maken met de sensor size: hoe kleiner hoe grotes de schertediepte bij hetzelfde diafragma en omgerekende kleinbeeld brandpuntsafstand.

    Ik heb al meer met photoshop en dergelijke achetgronden zitten blurren dan wat anders omdat het heel vaak stoort, die eeuwig scherpe achtergrond.

    Nu is mijn vraag: kan iemand dit uitleggen en zo ja is dit dan voor DSLR ook nog 'slechter'/'anders' dan bij gewoon kleinbeeld 'sensor/fiml' formaat?
    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

  • #2
    Re: scherptediepte, digicams tov (D)SLR's

    Hoi,
    Als je Engels een beetje goed is kan je op deze link een duidelijk antwoord op je vraag krijgen: http://www.cambridgeincolour.com/tut...ensor-size.htm

    "Cambridge in colour" ( http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm )
    is trouwens een heel interessante site die duidelijke antwoorden geeft op veel fotografievragen.

    Comment


    • #3
      Re: scherptediepte, digicams tov (D)SLR's

      Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
      Voila mijn eerste post hier. En meteenmisschien een redelijk technische. Ik zie hier heel wat 'gebruikelijke' discuties over de pro's en con's van de zogenaamde superzoom all-in-one camera's tpe Panasonic FZxx tov DSLR's.

      Ik heb al met beide formaten gewerkt en vind ook dit een groot nadeel van alle small sensor size digicams (superzoom of niet) tov van SLR en DSLR: de scherptediepte is vaak veel te groot. Neem je met je digicam een mooie closeup van iemand dan staat de hele stad of berg erachter sowieso mee scherp of je nu f5.6 of f11 gebruikt of niet.
      Om met een compact/prosumer een onscherpe achtergrond te krijgen moet je een zo klein mogelijk F-getal instellen en zo ver mogelijk inzoomen.
      Met superzooms gaat dit beter dan met compact camera's.
      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

      Comment


      • #4
        Re: scherptediepte, digicams tov (D)SLR's

        Scherptediepte wordt bepaald door:
        -diafragmaopening
        -brandpuntsafstand

        Vermits een compactcamera een VEEL kleinere sensor heeft dan een reflex is de hiermee gepaard gaande brandpuntsafstand ook veel korter. En dus de scherpte diepte veel groter.
        Het is bijna niet mogfelijk met een compact selektief scherp te stellen zoals je bvb. met een reflex zou doen met een 80-200 objectief met opening 2,8.
        Dit zijn nu eenmaal de beperkingen die de wetten van de fysica ons opleggen.

        groetjes


        Luc

        Comment


        • #5
          Re: scherptediepte, digicams tov (D)SLR's

          Je kan allerlei technische formules erbij slepen, feit is, een kleine sensor geeft een grote dieptescherpte, zelfs bij hetzelfde diafragma.
          Als jij dat storend vind voor portretjes, is er maar 1 oplossing, een dslr kopen, met een lichtsterke lens, die je dan zo wijd open mogelijk gebruikt. Dan krijg je een kleine dof, en zal je achtergrond wazig zijn. Andersom is het soms moeilijk om bij een stadszicht met een dslr een scherpe achtergrond te krijgen, als er niet veel licht is. Dat is dan weer de beperking met een dslr.

          Comment

          Working...
          X