Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax SR in combinatie met gebruik teleconverters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax SR in combinatie met gebruik teleconverters

    Zover ik weet zijn er voor de Pentax geen teleconverters op de markt die gecorrigeerde brandpuntsafstanden doorgeven wanneer deze worden gebruikt. M'n Kenko 2x en m'n Sigma 1.4x EX doen dit in ieder geval niet.

    Nu vraag ik me eigenlijk ineens af, als ik deze converters gebruik bij m'n Sigma 70-200, zou ik dan ook eigenlijk de SR steeds handmatig aan moeten passen? De SR houdt bijv. op 200mm anders toch gewoon rekening met 200mm in plaats van bijv. 280mm bij gebruik van de 1.4X?

    Als de SR dan werkt op een minder groot brandpuntsafstand dan werkelijk wordt gebruikt, zou de SR dan alleen minder goed of minder nauwkeurig werken, of zal het de scherpte eerder negatief beïndvloeden?
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Pentax SR in combinatie met gebruik teleconverters

    Klopt. Ikzelf heb de Tamron 1.4x, de Pentax F1.7x AFC, de Pentax T6-2x, de Vivitar 2x Macro TC en de Sigma EX 2x. Geen van allen vertalen ze de brandpuntsafstand. De Pentax F1.7x AFC herrekent wel als enige het diafragmagetal, maar vermits deze specifiek voor gebruik met niet-gechipte manuele objectieven is gemaakt voorziet hij niet voor brandpuntsafstand... Jammer, want Pentax was voor de rest bij de F-generatie erg vooruitziend...

    Negatief effect heb je enkel als SR voor een langer brandpunt dat het feitelijke brandpunt zou compenseren. Meer compensatie dan de beweging resulteert immers in tegenovergestelde beweging. Vandaar dat Pentax adviseert op oude manuele zoomobjectieven SR op de kortste brandpuntsafstand van het objectief in te stellen.

    't Hangt er allemaal van af wat je TCs doorgeven. Als ze de info ivm brandpuntsafstand doorgeven, dan zal SR werken alsof de TC er niet tss zit, want die TCs grijpen niet in in die info. Dat wil zeggen compensatie voor een kortere brandpuntsafstand, en dus minder efficiënt. Maar wel nog steeds compensatie in de juiste richting, dus win je wel nog steeds bij.

    Helaas kan je zelf niet ingrijpen, vermits het SR menu niet toegankelijk is als de camera detecteert dat het objectief de brandpuntsafstand doorgeeft. Eventueel zou je het contact dat de info passeert kunnen blokkeren met een stukje plakband of zo en dan het gecorrigeerde brandpunt instellen, maar bij iedere zoom moet je dan je toestel af en aan zetten, niet echt handig.

    Bij oude objectieven die de brandpuntsafstand niet doorgeven stelt het probleem zich vanzelfsprekend niet. Daarbij geef je gewoon de brandpuntsafstand maal de TC-factor in (of de dichtste waarde in het menu).

    Ik heb al via verschillende kanalen aan Pentax laten weten dat een simpele FL multiplier in het menu erg handig zou zijn om SR bij TCs wat efficiënter te maken, maar kreeg nog geen feedback... Zo zou je zelf SR extra kunnen laten compenseren met een factor die je uit een keuzelijstje kiest. Keuze tss 1.4x, 1.5x, 1.7x, 2x en 3x omvat m.i. alle mogelijke TCs, maar minder keuzes zouden ook al helpen. Allicht doen ze dit niet omdat Pentax zelf geen TCs meer maakt, en liever een langer objectief meer verkoopt? Maar zo ruim is de keuze lange teleobjectieven nu ook weer niet... Ik vind het jammer, want zo heel moeilijk kan dat niet te implementeren zijn...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax SR in combinatie met gebruik teleconverters

      Negatief effect heb je enkel als SR voor een langer brandpunt dat het feitelijke brandpunt zou compenseren. Meer compensatie dan de beweging resulteert immers in tegenovergestelde beweging.
      Ah hier hoopte ik al op. Nu ja, da's dan niet zo'n groot probleem...

      Ik heb al via verschillende kanalen aan Pentax laten weten dat een simpele FL multiplier in het menu erg handig zou zijn om SR bij TCs wat efficiënter te maken, maar kreeg nog geen feedback... Zo zou je zelf SR extra kunnen laten compenseren met een factor die je uit een keuzelijstje kiest. Keuze tss 1.4x, 1.5x, 1.7x, 2x en 3x omvat m.i. alle mogelijke TCs, maar minder keuzes zouden ook al helpen.
      Ja, dat zou idd de mooiste oplossing zijn. Jammer dat Pentax geen reactie hierop geeft....

      Allicht doen ze dit niet omdat Pentax zelf geen TCs meer maakt, en liever een langer objectief meer verkoopt? Maar zo ruim is de keuze lange teleobjectieven nu ook weer niet...
      Zou inderdaad een reden van Pentax kunnen zijn, maar zoals je zelf al zegt, op dit moment biedt Pentax eigenlijk geen lange teleobjectieven aan, en de tweedehands prijzen gaan langzamerhand nergens meer over, dus zijn de Pentax fans genoodzaakt zich te richten tot Sigma en Tamron.

      't Is niet dat ik niet tevreden ben over mn Sigma 70-200, maar kan toch niet wachten totdat de DA* 60-250mm op de markt komt...

      Over de DA* 60-250 gesproken, heb jij al enig idee hoeveel die ongeveer zal gaan kosten? (jij weet immers nogal veel over Pentax )

      In ieder geval bedankt maar weer voor de reactie, Wim
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Pentax SR in combinatie met gebruik teleconverters

        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        't Is niet dat ik niet tevreden ben over mn Sigma 70-200, maar kan toch niet wachten totdat de DA* 60-250mm op de markt komt...

        Over de DA* 60-250 gesproken, heb jij al enig idee hoeveel die ongeveer zal gaan kosten? (jij weet immers nogal veel over Pentax )

        In ieder geval bedankt maar weer voor de reactie, Wim
        Graag gedaan. Ik zit overigens in hetzelfde bootje. M'n Sigma EX70-200 is een fijn objectief, maar als de DA*60-250/4 er is zal ik 'm zonder veel hartzeer op pensioen stellen. Voor wildlife (één van m'n favoriete onderwerpen met dat objectief) moet de 70-200 op een 2x met het nodige kwaliteitsverlies. Op de 60-250 is een 1.4x allicht voldoende, met een ruimer bereik (weliswaar 50mm korter aan telekant, maar da's niet zo heel veel, vooral de 56mm aan breedhoekkant is belangrijker), minder kwaliteitsverlies, en hetzelfde diafragmagetal volopen (f/5.6). Mogelijk gaat de Tamron TC zelfs SDM behouden, want er zitten immers contacten op voor de powerzoom van de FA generatie indertijd, en deze contacten worden nu net ook gebruikt voor SDM... fingers crossed.

        Van prijs heb ik eerlijk gezegd geen idee. Ik hoor soms links of rechts wel eens iets dat het daglicht niet mag zien (via via via via), maar prijzen zijn daar niet echt bij. Ik veronderstel echter wel dat ze onder de grens van de EUR 1000 zullen blijven, maar niet zo ver... Uitgaande van de richtprijzen voor de DA*16-50/2.8 (rond de EUR 800) en DA*50-135/2.8 (rond de EUR 900).

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment

        Working...
        X