Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd betreffende teleconvertors

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd betreffende teleconvertors

    Ik heb hier op dit forum ondertussen al heel wat topics zitten doorlopen, maar toch niet echt aan antwoord gevonden op mijn vragen hierover.

    Het is zo dat ik sinds kort een D80 + 18-200mm VR lens heb.
    In de (nabije) toekomst komt hier nog wat glaswerk bij, en daar dient dus ook rekening mee gehouden te worden.
    Ik zou ten eerste graag weten of het (toch wel indrukwekkende) prijsverschil tussen de Sigma en Nikon 1.4 convertors zich vertaalt in kwaliteit? Iemand die hier ervaring mee heeft?
    Ten tweede vroeg ik me af of het mogelijk is om voor de 18-200mm lens en een sigma 50-500 een en dezelfde convertor aan te kopen? Me dunkt van wel, aangezien het toch gewoon om een nikonvatting gaat?

    Heb op pbase al heel wat zitten rondsurfen om een goede tele te vinden die ECHT ver kan gaan, en ja, dan is die sigma mijn eerste keus (rekening houdend met de prijs...)

    Alvast bedankt voor jullie hulp,
    MCD
    www.mattiaspletinckx.com
    Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

  • #2
    Re: Hulp gevraagd betreffende teleconvertors

    Oorspronkelijk geplaatst door MCD Bekijk bericht
    Ten tweede vroeg ik me af of het mogelijk is om voor de 18-200mm lens en een sigma 50-500 een en dezelfde convertor aan te kopen?
    Een Kenko Pro 300 zal waarschijnlijk wel met beide werken, denk ik. Een Sigma-converter past enkel op (sommige) Sigma EX-lenzen.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd betreffende teleconvertors

      Op de 50-500 kan je een teleconverter gebruiken, maar dan ben je wel de AF kwijt, en de zoeker zal ook vrij donker worden, waardoor het niet meer gemakkelijk is om handmatig scherp te stellen.

      Geen enkele 18-200 is gebouwd om te kunnen werken met een teleconverter, het zal dus bijna zeker onmogelijk zijn om die in combinatie met een TC te gebruiken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd betreffende teleconvertors

        @ K-2 : Bedankt voor je reply, maar Sigma heeft toch ook convertors met Nikonvattingen?

        @ Black B@ndit : Bedankt voor je uitleg. Ik heb na dit te lezen daar wat specifiek zitten op zoeken en ik zie toch af van het idee om een convertor te kopen.

        Op een 18-200 zou het toch mogelijk zijn, maar de kwaliteit is dan het grote vraagteken, en dat is niet de bedoeling.
        En ik heb ook nog gebruikerservaringen gevonden die met een sigma 50-500 toch nog wel AF hadden, maar wel afhankelijk van de lichtomstandigheden...

        Het idee dat hier voor mij achterzat was om op m'n 18-200 net dat extra bereik te verkrijgen als ik gaan andere zoomlens bijheb, en datzelfde dan ook te kunnen gebruiken op de sigma. Maar aangezien ik het in het eerste geval al uitsluit zie ik af van zo'n convertor.

        Voorlopig beperkt tot 200mm, nadien komt dan toch de 50-500, en ik veronderstel dat ik dan niet meer van een "beperking" zal spreken

        Toch bedankt voor jullie reacties!
        Greetz!
        MCD
        www.mattiaspletinckx.com
        Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd betreffende teleconvertors

          Sigma maakt "dedicated" EX converters voor zijn EX lenzen, en dat nemen ze nogal letterlijk. De converters hebben een uitstulping die het fysisch onmogelijk maakt ze op een andere dan een ee Sigma EX lens te gebruiken, ongeacht de vatting.
          Er zijn convertors die een summiere AF toelaten op lenzen die een lichtsterkte hebben vanaf F6.3 , maar dit komt enkel doordat ze de diagframawaarde niet doorgeven naar de body, waardoor deze wil blijven autofocussen. De mate waarin dit lukt moet getest per combinatie, mijn D50 met een Tamron BBAR MC7
          2X converter heeft een trage AF met de 50-500, de D200 heeft geen AF met dezelfde lens en converter.
          Een 18-200 met converter lijkt me geen goed idee, geen ervaring mee echter.
          fotosite

          Comment

          Working...
          X