Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vignetering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vignetering

    Hallo, ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik het goede subforum gebruik.
    Mijn vraag gaat over de oorzaak en het voorkomen van vignetering. Ik heb een sony alpha 100 in combinatie met een sigma 18-200 (3.5-6.3) lens. Nu heb ik met redelijk veel foto's (vooral buiten) last van die donkere hoeken. Het lijkt ook of het is verergerd sinds ik een bescherm filter op mijn lens heb gemonteerd (UV-filter van HAMA).
    Kan ik iets tegen vignetering doen of had ik duurder materiaal moeten kopen (ik had overigens het idee dat ik niet echt het goedkoopste had uitgezocht).
    Het enige dat ik heb gelezen is dat je het kan beperken door de diafragma 1 of 2 stops te sluiten. Of moet ik gewoon het UV-filter weg doen?

    Wie kan mij helpen? zie ook mijn voorbeeld hieronder.
    De nieuwste foto's op Zoom.nl. Bekijk, like en reageer. Deel ook jouw foto's en ontvang praktische tips van andere fotografen. Meld je nu gratis aan en upload ook je foto's.


    EDIT MOD Franciskine : normaal verwijder ik de foto omdat deze niet voldoet aan de forumregels, namelijk maximaal 900 pixels aan de langste zijde, maar ik wil eens een uitzondering maken omdat anderen het topic toch willen volgen, ik plaats de foto dus even achter een link, je mag deze tekst verwijderen en de foto terugplaatsen indien deze voldoet aan de forumregels . . .

    gr. UBO
    Last edited by Franciskine; 11 juni 2007, 21:08.
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: vignetering

    Als het vignetting-probleem erger wordt met een filter, dan kan je ook een "slim" fliter proberen (een filter met een veel dunnere rand, waardoor er minder kans is op vignetting).

    Ik gebruik nooit een uv-fliter, de zonnekap biedt voor mij voldoende bescherming. Maar als je veel op het strand fotografeert, dan kan een uv-fliter toch handig zijn om het voorste lenselement te beschermen tegen het opvliegende zand.

    De sigma 18-200 is gemaakt voor camera's met een "kleine" sensor, en om de lens goedkoop en compact te houden hebben ze waarschijnlijk net iets teveel bespaard op de afmetingen van de verschillende lenselementen. daardoor heb je meer last van vignetting.

    Met het diafragma wat dichtgedraaid zou je ook niet veel vignetting meer mogen zien.

    Er bestaan ook mogelijkheden om vignetting te verminderen in een fotobewerkingsprogramma.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X