Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oud glas pentax ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oud glas pentax ?

    Hoi,


    Ik ben nieuw op dit forum.Voor mijn registratie heb ik natuurlijk eerst wat topics doorgenomen maar toch zit ik nog met wat vragen.
    Momenteel fotogafeer ik met een canon 300D + kitlens maar zou graag overgaan tot de aankoop van een nikon D80 of pentax K10D.Een moeilijke keuze maar ik ben nog in het bezit van een body Ricoh XR-2 en wat lenzen.Als ik me niet vergis hebben deze lenzen de pentax bajonet mount.Misschien helpt een antwoord op mijn vraag me bij de keuze van mijn nieuwe camera.
    Het gaat om deze lenzen:

    Panagor PMC Auto wideangle 28 mm / 2,8 nr105788
    Ricoh XR Rikenon 50mm / 1,7 nr 116939
    Vivitar 75-205 / 3,8 nr 22923770

    In hoeverre zijn ze bruikbaar op de K10D ?
    In hoeverre is het degelijk glas ?
    Indien ze bruikbaar zijn , met welke instelling van het toestel moet er dan gewerkt worden ?
    Ik heb gelezen dat voor pentax moeilijk lenzen te vinden zijn , zeker 2de hands.

    Mijn budget is ongeveer 1500€
    Last edited by Pepino; 11 juni 2007, 17:55.

  • #2
    Re: Oud glas ?

    Lijkt me best lekker glas. Hoe het met compatibiliteit zit weet ik niet. Maar als je ze kan gebruiken zou ik ze niet weg doen.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Oud glas pentax ?

      Ik ken deze objectieven niet, maar 28mm kan op een APS-C camera een erg mooi standaardobjectief zijn. Net iets bredere beeldhoek dan de traditionele standaard en dus net iets handiger voor straatfotografie. De 50mm is dan weer een handige portretafstand. Van de tele kan ik weinig zeggen.

      Normaal moeten die op Pentax passen, maar ik weet dat sommige Ricoh-objectieven in de vatting een extra pinnetje hebben dat ervoor kan zorgen dat deze objectieven op moderne PK camera's vast blijven zitten. Dat moet je wel ff checken (vgl met het kitobjectief). De Panagor en Vivitar zullen geen probleem zijn.

      Hoe gebruiken? Als ze een A-positie hebben op de diafragmaring, deze instellen en je bent weg. 't Enige manuele dat je moet doen is scherpstellen... Als geen A-positie dan moet je zien dat in het custom menu de diafragmaring wordt toegelaten. Eens dat ingesteld hoef je enkel je camera in M mode te zetten, je diafragma te kiezen met de diafragmaring en de groeneknop in te drukken om het licht te meten en de camera de sluitertijd te laten overnemen. Makkelijk zat.

      Tweedehandsobjectieven moeilijk te vinden voor Pentax? Hmm... da's natuurlijk erg relatief. Ik heb een verzameling van meer dan 20 objectieven waarvan er slechts een 5-tal langer dan 2,5 jaar in m'n bezit zijn. 't Gros werd tweedehands gekocht (via eBay, marktplaats.nl, forum contacten,...). Bij de tweedehandsen zitten een Sigma EX70-200/2.8, Tamron SP 90/2.8 macro, Pentax FA35/2, FA*85/1.4 en FA*300/4.5, evenals een aantal hele oudjes (o.a. de K135/2.5!) en een paar TCs. Ook de "moeilijk" te verkrijgen zwarte edities van de "legendarische" FA limiteds (2de handse FA31/1.8, en de FA43/1.9 en FA77/1.8 nieuw) heb ik telkens zonder veel problemen kunnen bemachtigen, alle drie via contacten op het dpreview forum.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Oud glas pentax ?

        Bedankt voor de reactie.
        Op de Rikenon en de vivitar staat nergens een A vermeld dus zal dat volledig manueel werken zijn.
        Op de panagor staat gewoon vermeld "PMC Auto Wideangel"
        De vatting bij de drie lenzen zien er naar mijn mening hetzelfde uit.Toch maar uitkijken dus!
        Als je me aub nog kan vertellen hoe in het custom menu de diafragmaring wordt toegelaten?
        Het gaat dus de pentax K10D worden met de DA 16-45 F4 ED AL om te beginnen.Samen met het oud glas zal ik toch wel even zoet zijn.


        Alvast bedankt

        Comment


        • #5
          Re: Oud glas pentax ?

          Het lijkt me een prima combinatie.
          Zelf gebruik ik heel wat oud glas op mijn pentax ist DL dus moet het op de K10ook gaan.
          En tweede hands is er voor pentax heel wat te krijgen.
          Wel zijn de prijzen wat hoger dan een paar jaar geleden want veel mensen hebben het voordeel ontdekt van het gebruik van oude lenzen op een digitale pentax.
          Alvast veel plezier met je nieuwe camera.
          marlies
          Groetjes Marlies

          https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

          Comment


          • #6
            Re: Oud glas pentax ?

            Hier vind je de handleiding:
            K10D Handleiding

            Op blz 35 bij de instellingen in menu C. Persoonlijke Instellingen:
            - Gebruik diafr. ring: Instelling voor het inschakelen van de ontspanknop wanneer de diafragmaring in een andere positie staan dan A.
            Op blz 210 vind je een overzichtje hoe de camera zich gedraagt in de diverse modes als de diafragmaring niet op A staat.

            Deze instelling is eenmalig. Gewoon instellen de eerste keer dat je de camera opzet. Nadien is 't gewoon werken in M mode.

            Eén addertje onder het gras. Het indrukken van de groene knop sluit het diafragma tot de geselecteerde stand en meet dan het licht. Op sommige objectieven levert dit bij kleine openingen geen 100% nauwkeurige metingen. Bij m'n Zenitar 16mm (de enige die ik zo frequent gebruik) heb ik echter nog geen probleem ondervonden.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Oud glas pentax ?

              Bedankt allen en vooral Ishpuini.
              Je schreef in je eerste reactie dat sommige Ricoh objectieven in de vatting een extra pinnetje hebben?
              Is het dit pinnetje op deze foto of ziet een pentax vatting er zo uit?
              De vatting van mijn drie lenzen zien er zo uit

              Comment


              • #8
                Re: Oud glas pentax ?

                Nee, dat is de aperture actuator. De hefboom die het diafragma sluit zeg maar. Die zit op alle K-vattingen.

                Heb het even opgezocht... Ik lees dat enkel P-objectieven van Ricoh die extra pin bevatten. Het heeft te maken met de A-setting zoals Ricoh deze implementeerde. Je hebt blijkbaar drie generaties, de normale (geen suffix), de L reeks en de P reeks. Bij die laatste staat er telkens achter de benaming zoals jij die gaf een L of een P. Als de jouwe niks extra vermeldt naast de naam die je opgaf heb je allicht eentje van de "normale" generatie en zou het probleem zich niet stellen...

                Deze post op dpreview is de volledigste die ik vond:
                Removing the Ricoh Pin
                Ik kan de afbeeldingen in die post hier niet bekijken dus kan ik niet vergelijken. Mocht je objectief toch die pin hebben, is 't blijkbaar makkelijk deze eerst te verwijderen en heb je dan een goed bruikbaar objectief...

                Veel geluk ermee!!

                Wim

                PS: bedankt voor de vraag... heb ik weer wat bijgeleerd...
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Oud glas pentax ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pepino Bekijk bericht
                  Hoi,

                  Panagor PMC Auto wideangle 28 mm / 2,8 nr105788
                  Ricoh XR Rikenon 50mm / 1,7 nr 116939
                  Vivitar 75-205 / 3,8 nr 22923770

                  In hoeverre zijn ze bruikbaar op de K10D ?
                  In hoeverre is het degelijk glas ?
                  Indien ze bruikbaar zijn , met welke instelling van het toestel moet er dan gewerkt worden ?
                  Ik heb gelezen dat voor pentax moeilijk lenzen te vinden zijn , zeker 2de hands.
                  Hi,

                  Als je een pentax digi op het oog hebt, dan zou ik mijn tijd niet verliezen met de objectieven die je vermeldt.

                  Er zijn ZEER veel fantastische pentax lenzen te koop zowel in m42 als in K mount aan bescheiden prijzen.

                  De prijs / prestatie van oude pentax lenzen is niet te kloppen. Laat U dus niets wijsmaken.

                  DPaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oud glas pentax ?

                    Hey DPaul,


                    De lenzen heb ik nog van een vroegere Ricoh dus ze kosten mij geen geld en het is voorlopig genoeg materiaal om te spelen en te testen.

                    Kan je voorbeelden geven van pentax lenzen (K mount) die vrij gemakkelijk te koop aangeboden worden?Eventueel ook waar ze te verkrijgen zijn?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oud glas pentax ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pepino Bekijk bericht
                      Hey DPaul,


                      De lenzen heb ik nog van een vroegere Ricoh dus ze kosten mij geen geld en het is voorlopig genoeg materiaal om te spelen en te testen.

                      Kan je voorbeelden geven van pentax lenzen (K mount) die vrij gemakkelijk te koop aangeboden worden?Eventueel ook waar ze te verkrijgen zijn?
                      Ik denk dat de pre-k mount lenzen een veel betere reputatie hebben. We spreken dan over M42, ook wel p-draad genoemd. Je hebt dan een m42-k converter nodig.

                      Voor zeer goede MF lenzen betaal je tussen de 20 en de 100 euro. Waar: op ebay. Vrijwel alle takumars zijn uitstekend.
                      En dan zwijg ik nog van het feit dat je via m42 nog honderden andere uitstekende en betaalbare mogelijkheden hebt.

                      Dpaul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oud glas pentax ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Ik denk dat de pre-k mount lenzen een veel betere reputatie hebben. We spreken dan over M42, ook wel p-draad genoemd. Je hebt dan een m42-k converter nodig.

                        Voor zeer goede MF lenzen betaal je tussen de 20 en de 100 euro. Waar: op ebay. Vrijwel alle takumars zijn uitstekend.
                        En dan zwijg ik nog van het feit dat je via m42 nog honderden andere uitstekende en betaalbare mogelijkheden hebt.

                        Dpaul
                        Klopt voor een stuk. Vele van de eerste generatie K-mount zijn nog dezelfde ontwerpen als de M42s die er net voor werden gemaakt. Pas vanaf de M-generatie is Pentax begonnen met drastische nieuwe ontwerpen. Vermits de belangrijkste tendens daarbij miniaturisering was, ging die idd voor een deel ten koste van optische kwaliteit, hoewel niet over de ganse lijn. De *300/4 objectieven van de M-reeks zijn bijvoorbeeld duidelijk beter dan de 300/4 die voordien werden gemaakt. De 135/2.5 uit de eerste generatie (en M42?) is dan weer de beste 135mm die Pentax maakte met uitzondering van de latere A*135/1.8. Andere objectieven met een erg goede reputatie uit de eerste generatie zijn de 28/3.5 en de 30/2.8, beide mooie standaards op APS-C.

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oud glas pentax ?

                          Proficiat, je hebt net de grootste sterkte van pentax ontdekt! (als je 't mij vraagt dan toch )

                          Ik heb ondertussen ook al een aardige glaswinkel, en 't heeft me enorm weinig gekost, zeker in vergelijking met nieuwe autofocus lenzen.

                          op deze site vind je heel wat info: www.mflenses.com

                          edit: en hier ook pentaxdigital.tdn9.be

                          Tom

                          P.S.: Je objectieven zonder "A" stand kunnen dan wel enkel in de M-stand worden gebruikt, maar toch kan je nog automatisch belichten hoor. Diafragma kiezen op de lens zelf, en op de AE-L knop duwen. De sluitertijd wordt dan door de camera bepaald. Een soort "pseudo-Av-mode" dus...

                          Zet ook eens in het custom menu "FI with S lens used" op 2, op die manier krijg je in manuele focus altijd een focusbevestiging van de camera, zelfs met de oude M42 "Screwmount" (S) lenzen!


                          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                          Ik denk dat de pre-k mount lenzen een veel betere reputatie hebben. We spreken dan over M42, ook wel p-draad genoemd. Je hebt dan een m42-k converter nodig.

                          Voor zeer goede MF lenzen betaal je tussen de 20 en de 100 euro. Waar: op ebay. Vrijwel alle takumars zijn uitstekend.
                          En dan zwijg ik nog van het feit dat je via m42 nog honderden andere uitstekende en betaalbare mogelijkheden hebt.

                          Dpaul
                          Inderdaad. Ook third party M42 lenzen kunnen juweeltjes zijn. (denk maar aan Carl Zeiss)
                          Ook de vroege "zebra" uitvoeringen van pentacon en Meyer zijn heel goed.
                          Last edited by TDN; 15 juni 2007, 00:44.
                          ~TDN
                          fotoblog: www.tdn9.be

                          Comment

                          Working...
                          X