Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon F2.8 lens voor concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon F2.8 lens voor concertfotografie

    Hoi!

    Ik ben aan het overwegen om mijn Tamron 28-75 F/2.8 ofwel te vervangen ofwel uit te breiden met een Canon L lens. Nu vroeg ik mij af wat ik het beste zou doen, ofwel een Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM aanshaffen, ofwel m'n Tamron lens vervangen door een Canon equivalent (en zo ja, dewelke?)?

    Wat me eigenlijk net ook te binnenschiet is het volgende: is het eigenlijk wel aan te raden om zo een 70 - 200 lens aan te schaffen voor concertfotografie? Ik bedoel eigenlijk: ga ik hier niet te veel verliezen van "breedhoek" door het feit dat ik dan ook nog een 1.6 crop camera heb?

    Alvast bedankt voor jullie advies!

    Kris
    Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
    http://digital.raptor-tec.be

  • #2
    Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

    Met die 70-200 zit je goed, en als je aan 28mm genoeg hebt qua 'breedhoek' en je kan er het geld voor vrijmaken, dan zou ik die 70-200 erbij nemen en de tamron houden. Het ligt er allemaal een beetje aan hoe dichtbij of veraf je bent, maar die 70-200 IS is een dijk van een lens voor als je weinig licht hebt.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

      Ik heb mijn Tamron vervangen door L.
      Nu ik een 85 1.8 erbij heb gebruik ik mijn 70-200 nog maar weinig.
      Kijk mss ook eens naar de Sigma 50-150 2.8.

      Greetz,
      Loes

      Comment


      • #4
        Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

        ik volg simplephotografhy compleet.

        de een 28-70f2.8 en 70-200f2.8 is bij vele
        (niet bij alle!) een standaard set voor concertfotografie.
        wel zie ik niet in waarom je de tamron zou willen
        vervangen door een canon-variant?

        anderzijds: met 50f1.8 of 50f1.4 en/of 85f1.8 zit je ook wel heel fijn

        mm
        Last edited by mm; 11 juni 2007, 07:58. Reden: loesje was me te snel ...
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

          Ik zou de tamron gewoon houden hoor, ik zie het nut niet om naar een L-lens (24-70 2.8 bijv.) over te schakelen, tenzij je echt wel die L-pixels wilt . Een uitbreiding van je set met een paar tientallen 2.8 milimeters is dan eerder wel aangewezen . Zelf heb ik geen lichtsterke groothoek, maar wel een 70-200L/2.8 (zonder IS) en sinds vrijdag ook opnieuw een 50mm/1.8. Meer groothoek (<50mm)heb ik persoonlijk voor concerten nog niet nodig gehad. Wel vind ik soms 70mm groothoek nog te weinig, maar daarvoor heb ik dan nu de 50mm aangeschaft, en dit weekeinde getest, zie : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=164757

          Comment


          • #6
            Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

            Hangt van je gebruikelijke concerten af. Bij mij zijn het vooral dansoptredens en dan is die Tamron iets te traag.

            Trouwens de EF 50/1.8 ook, dan moet je daar beter voor de EF 50/1.4 USM kiezen. Het is die USM die je dan nodig hebt. Als er voldoende rustige momenten in je concerten zitten dan kan het zonder de USM ook wel.

            Je hebt een lens in hetzelfde range als jouw Tamron namelijuk de Canon EF 24-70mm F 2.8 L USM. Ik vind het vervangen van die Tamron door een 70-200 wel raar, want je moet natuurlijk toch wel nog voldoende breedhoek overhouden niet?

            Ik heb de 70-200/F4 USM (dus geen 2.8 en geen IS) gebruikt met grote tevredenheid. De plaatjes met deze lens waren veel beter dan met mijn Tamron 17-50/F2.8. Maar je moet natuurlijk wel wat verder van het podium staan.

            Voorbeeld met de 70-200/F4 USM. Ik zat op zo'n 40m van het podium schat ik. Foto op ISO1600, F4 en 1/200.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

              Allemaal alvast bedankt voor de reacties! Misschien had ik me niet al te duidelijk uitgedrukt - it's Monday after all -, maar de bedoeling is: ofwel de Tamron houden en de 70-200 aanschaffen, ofwel de Tamron van de hand doen en een equivalent L-glas aanschaffen. De reden is dat ik gemerkt heb dat de Tamron soms toch een beetje langs de trage kant is, voor de rest kan ik er niet over klagen. Het type optredens dat ik shoot/wil-gaan-shooten zijn op z'n minst "dynamisch" te noemen (bvb: nu-metal, progressive, rock, ...) maar ook wat meer alledaagse dingen zoals Vlaanderen Zingt, enkele Vlaamse Zangers, etc. Vandaar dat de 70 - 200mm me best wel aanspreekt, maar door het hoge bedrag wil ik natuurlijk zeker zijn van m'n aankoop. Is deze lens - naast concertfotografie - ook "ideaal" voor Potretten enzo (of kan je eigenlijk gewoon zeggen, dit is Dé Lens die je moet hebben als fotograaf)??

              Thx!

              @yowan-kenobi: zijn alle foto's met je 50 mm genomen?
              @Loesje: is je 85mm een Canon?
              Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
              http://digital.raptor-tec.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                Als je er het geld voor hebt, voor de 70-200 2.8 IS: kopen! 't Is echt een toplens!
                En als je de Tamron wil vervangen, zou ik hem vervangen door wat meer groothoek EN L-glas. Anders ga je nooit beter doen dan je Tamron.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                  die 85f1.8 is een dijk! snel én scherp (zie HIER)
                  de 50f1.4 meen ik is sneller dan de 50f1.8

                  voor zwaar dynamische zaken zou ik dan toch
                  die extra stop van de primes opzoeken.
                  voor de rustiger zaken dan eerder de 70-200f2.8

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                    Oei! Dilemma!!! Ik zie hier net naar de 85mm 1.8, en eigenlijk is die niet zo gek duur... Waarschijnlijk staar ik me weer blind op die L.

                    Wat als ik zou zeggen, ik hou de tamron, ik koop de 85mm én de 70 - 200 (want eigenlijk mis ik nog wel tele-bereik...)?

                    Waarschijnlijk is de volgende vraag niet eenvoudig te beantwoorden, maar zou ik ook baat hebben bij de IS? Ik bedoel maar, ik ben niet gediagnoseerd met Parkinson, en het scheelt best wel veel in prijs (voor een hobby-ist)...

                    @Simplephotography: wat zou jij aanraden als vervanger en als breedhoek?

                    Thx!

                    Kris
                    (PS: ik hoop niet dat ik hier al te domme vragen aan het stellen ben, anders zeg je het maar )
                    Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
                    http://digital.raptor-tec.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                      zie vele in concerten rondhangen met een 70-200 al dan niet IS

                      Zelf heb ik weining ervaring met concerten maar zoals mm al aanhaalde lichtsterkt.

                      Daarom kan je ook voor volgende optie gaan:

                      85/1.8
                      135 /f2
                      Met een convertor erbij 1.4

                      Dat is anders dan zooms maar ook zeeer kwalitatief, ietjs lichtsterker

                      Heeft geen IS, die kan alleen maar gebruikt worden wanneer artiest stil staat he.beweegt ie help het niet veel.

                      Het ziet niet wit
                      En ze zijn lichter dan de zoom.

                      Ja kan eens kijken in aangeboden daar staat een 135 /f2.


                      Soms mis je inderdaad door de niet zoom maar daar krijg ik veel voor terug

                      Groeten Risto
                      Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                        breedhoek: 16-35f2.8II

                        IS helpt je bij stilstaande onderwerpen,
                        niet bij dynamische onderwerpen.
                        als je dan toch de 70-200 koopt,
                        misschien eerder de 50f1.4 erbij verkiezen?
                        voor de écht moeilijke omstandigheden ...

                        en ja, je staart je blind op L!

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                          Wat als ik zou zeggen, ik hou de tamron, ik koop de 85mm én de 70 - 200 (want eigenlijk mis ik nog wel tele-bereik...)?

                          Wat is je max budget momenteel? zou helpen...

                          Optie1: die je aanhaalt
                          Optie 2: die ik aanhaal

                          (-vervang je tamron later misschien naar 24-70 /2.8L (kan ook op FF) +-1100 nieuw)
                          -koop 85 1.8 +-360 nieuw
                          -koop 135 /f2 met convertor +-1100 nieuw

                          Je kan die zaken ook 2 de hands vinden he..zoals in aangeboden staat er een 135...
                          Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door kris_vdm Bekijk bericht
                            Oei! Dilemma!!! Ik zie hier net naar de 85mm 1.8, en eigenlijk is die niet zo gek duur... Waarschijnlijk staar ik me weer blind op die L.



                            @Simplephotography: wat zou jij aanraden als vervanger en als breedhoek?

                            Thx!

                            Kris
                            (PS: ik hoop niet dat ik hier al te domme vragen aan het stellen ben, anders zeg je het maar )

                            Zoals aangehaald door mm zou ik kijken naar de 16-35 2.8L. Heel scherp en snel voor een breedhoek, en verder misschien de 24-70 2.8L als vervanger voor de Tamron, ALS je hem al zou vervangen, want die is echt wel goed hoor. Dan zit je met 16-35, 24-70 en 70-200. Lijkt me prima. Die 85 1.8 is inderdaad goed, maar voor concertfotografie volgens mij niet zo heel handig. Dan zou ik nog eerder voor de 50 1.4 gaan. Eigenlijk is een 50mm iets dat je, zeker op een crop-camera, toch wel zou mogen hebben.
                            Veel ligt aan je budget natuurlijk, maar bovenstaande is mijn wishlist. Ook zonder concerten
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon F2.8 lens voor concertfotografie

                              Thx aan iedereen voor de reacties! Ik begin een beter beeld te krijgen van welk materiaal ik zou kunnen/moeten hebben. Om je een idee te geven van een max budget, simpel, de prijs (ongeveer) van een 70-200 IS F/2.8.

                              Momenteel lijkt mij het interssantste:
                              - 70-200 (niet-IS) + 50mm f1.4
                              - 70-200 (niet-IS) + 85mm f1.8

                              Als ik die twee bij elkaar zou kopen, dan zit ik ongeveer in de prijs reeks van een 70-200 IS, welke ik zo te merken eigenlijk niet écht nodig heb
                              (maar een beetje tele kan geen kwaad nee??)

                              Ik weet niet zeker of de 135mm iets voor mij gaat zijn, omdat ik met een 1.6 crop zit...

                              Wat denken jullie of investering?

                              PS: de 16-35 heb ik na een beetje "drewlen" maar weggeclicked... dat zou het budget in "gevaar" brengen. Desalnietemin staat ie op m'n wishlist...

                              Kris
                              Last edited by kris_vdm; 11 juni 2007, 12:37. Reden: Een keer m'n naam vermelden is genoeg B)
                              Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
                              http://digital.raptor-tec.be

                              Comment

                              Working...
                              X