Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens en filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens en filter

    ik heb een 18-200mm VR lens van Nikon met een polarisatiefilter. Nu zit die filter zo vast dat ik hem met de hand niet meer kan verwijderen. Die filter heeft toch een diameter van 72mm, ik dacht die te verwijderen met een pomptang , maar dan met een doek ertussen om de filter en lens niet te beschadigen, maar gezien de diameter lukt me dit ook niet. Iemand een suggestie?
    Nikon en Canon

  • #2
    Re: lens en filter

    Als je een koel element uitfrigobox in de vriezer steekt en dan na het vervriezen zet je de lens met de filterkant op dat element dan ga je 9 op 10 na paar min kunnen losdraaien. mvg duindistel

    Comment


    • #3
      Re: lens en filter

      Oorspronkelijk geplaatst door Andre Bekijk bericht
      ik heb een 18-200mm VR lens van Nikon met een polarisatiefilter. Nu zit die filter zo vast dat ik hem met de hand niet meer kan verwijderen. Die filter heeft toch een diameter van 72mm, ik dacht die te verwijderen met een pomptang , maar dan met een doek ertussen om de filter en lens niet te beschadigen, maar gezien de diameter lukt me dit ook niet. Iemand een suggestie?
      dat kan toch niet met een "pomptang"
      waar ben jij mee bezig
      ik denk dat je ze er van in het begin scheef derop geschroeft heb

      Comment


      • #4
        Re: lens en filter

        Oorspronkelijk geplaatst door kazan Bekijk bericht
        dat kan toch niet met een "pomptang"
        waar ben jij mee bezig
        ik denk dat je ze er van in het begin scheef derop geschroeft heb
        met een doek ertussen om niets te beschadigen! Ze is er recht op geschroefd.
        Nikon en Canon

        Comment


        • #5
          Re: lens en filter

          er bestaan van die tangen voor deksels open te schroeven, van confituur potten enzo... lijkt mij veiliger, want je kan er de juiste druk opzetten...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: lens en filter

            Oorspronkelijk geplaatst door Andre Bekijk bericht
            met een doek ertussen om niets te beschadigen! Ze is er recht op geschroefd.
            Als je er een tang opzet, dan vervorm je de ring waarop de schroefdraad zit, en dan wordt het nog moeilijker om je filter los te krijgen (het is mogelijk dat je op die manier de lens zelf beschadigt).

            De truuk met het koelelement zou kunnen werken, omdat je daarmee de ring wat laat krimpen, en dan zal je de boel wel uit elkaar kunnen draaien.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: lens en filter

              kruip olie wil ook wel eens helpen...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: lens en filter

                Doordat je op het filter nijpt duw je de filterdraad eigelijk scheef waardoor het klemt op de lens.Probeer met een stuk rubber plat op een tafel te leggen(oude platte schoenzool,stuk afdichtrubber oid). Duw met de lens het filter plat op het rubberen vlak en draai nu met de je handen de lens in omgekeerde richting terwijl je het filter op de tafel duwt.Normaal geeft het rubberen oppervlak genoeg weerstand om het filter los te schoeven. Zal misschien niet altijd lukken maar proberen kost niks.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 11 juni 2007, 01:02.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: lens en filter

                  Of met zoveel mogelijk vingers de filter proberen los te draaien om zo overal evenveel druk op de filter te zetten waardoor hij weinig of niet vervormd en dus minder klemt

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens en filter

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Doordat je op het filter nijpt duw je de filterdraad eigelijk scheef waardoor het klemt op de lens.Probeer met een stuk rubber plat op een tafel te leggen(oude platte schoenzool,stuk afdichtrubber oid). Duw met de lens het filter plat op het rubberen vlak en draai nu met de je handen de lens in omgekeerde richting terwijl je het filter op de tafel duwt.Normaal geeft het rubberen oppervlak genoeg weerstand om het filter los te schoeven. Zal misschien niet altijd lukken maar proberen kost niks.
                    lijkt mij ook wel een goede oplossing zonder risico
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens en filter

                      Ik heb de lens + filer op een koel element gezet en dan met een tang voor het openen van deksels de filter kunnen verwijderen. Bedankt voor de tips. Hij zat echt zeer vast, kon hem ook met de hand niet losmaken.
                      Nikon en Canon

                      Comment

                      Working...
                      X